داخلی سازی ۹۵ درصد محصولات ایران خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از داخلی سازی ۹۵ درصد محصولات این گروه خبر داد و گفت: تنها ۵ درصد از محصولات این خودروسازی به صورت مونتاژی تولید میشود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از ایران خودرو؛ آقای مهدی خطیبی با بیان این که از اردیبهشت ماه امسال تولید کامل خودرو در این گروه صنعتی محقق شده و با تداوم این روند اکنون ثبات در تولید خودروهای ساخت داخل را شاهد هستیم، افزود: تولید مستقیم خودرو در شرایطی محقق شده، گفت: از ابتدای سال تا امروز میزان تولید این گروه صنعتی ۱۳۳ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته و در نظر داریم تا میزان تولید در فصل زمستان از فصل پاییز نیز پیشی گیرد.
خطیبی با بیان این که اکنون گلوگاههای تولید شناسایی شده و مقدمات رشد و توسعه صنعت خودرو در کشور فراهم شده است، گفت: گرچه تولید عبور مستقیم خوب نیاز صنعت خودرو است، اما باید در شبکه تأمین نیز شاهد افزایش ظرفیت باشیم و انبارش مواد اولیه و قطعات، کامل شود که هنوز به این مهم نرسیده ایم، اکنون به طور روزانه و حتی ساعتی قطعات تأمین میشود و یکی از دلایل کاهش میزان تولید امشب نیز تأخیر در ورود رینگ از نی ریز بوده است.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برخی شائبهها در مورد هزینه - فایده تولید مستقیم افزود: برخی اعلام میکنند که تولید مستقیم موجب افزایش هزینه تمام شده و کاهش میزان تولید میشود و مثلاً ناگزیر هستیم تا چیپ ست ۲۰ یورویی را به قیمت ۳۰ یورو خریداری کنیم، اما بررسیهای ما نشان داده که چنین موضوعی صحت ندارد و اگر هم در برخی موارد هزینه تأمین قطعات بیشتر شده با بهبود کیفیت و تولید کامل خودرو، این هزینهها به شدت کاهش یافته است.
خطیبی با تاکید بر این که تولید کامل خودرو، کاری است که باید از قبل تحریمها انجام میشده، اما اکنون در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریمها اجرایی شده است، گفت: امیدوارم با تلاش کارکنان ایران خودرو، قطعه سازان و مساعدت وزارت صمت، تولید مستقیم استمرار داشته باشد و شاهد عرضه خودروهای اقتصادیتر و با قیمت تمام شده کمتر و به قیمت ثابت باشیم.
وی با اشاره به این که در مدت مشابه سال قبل دو معضل اساسی و ریشهای گریبان گیر ایران خودرو و صنعت خودرو بود، ادامه داد: کیفیت یکی از این معضلات بود که به شکل برجسته و مستمر به آن پرداخته شده و هر روز درباره آن اظهارنظر میشد و خودروهای ناقص در پارکینگهای ایران خودرو و سایپا نیز که به حدود ۸۰ هزار دستگاه میرسید نیز موضوع دیگری بود که تبدیل به یک معضل ملی شده بود.
خطیبی با بیان این که یکی از دغدغههای من به عنوان خدمتگزار مردم کشور و نظام، از بدو ورود به ایران خودرو عبور از معضل خودروهای ناقص و برگرداندن آرامش به تولید بوده است، گفت: برای حل این مشکل برنامهها و سیاستهایی تبیین شد، اما با همفکری و تلاش همه در زنجیره تولید گروه صنعتی ایران خودرو موضوع تولید کامل و حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید، محقق شد.
وی با اشاره به خسارات ناشی از تولید دارای کسری در سال گذشته افزود: در صورت عدم تولید ناقص، در بدترین حالت با کاهش ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاهی تولید به شکل مکانیکی مواجه میشدیم، اما از سوی دیگر کیفیت به شکل ملموس افزایش مییافت و عواید تولید قابل توجهی به دنبال داشت.
مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: در سالهای گذشته به اشتباه خودروی مکانیکی و ناقص در آمار تولید لحاظ میشد در حالی که این شکل از محصول به عنوان کالای در جریان ساخت و تولید، نمیتوانست به عنوان آمار تولید منظور شود.
خطیبی با بیان این که تولید کامل نتیجه هم گرایی و هم افزایی تمام صنعت خودروسازی است که قطعه سازی یکی از اعضای بزرگ آن محسوب میشود، گفت: امروز با انجام تولید کامل به یک ثبات نسبی در میزان تولید دست یافته ایم.
خطیبی اظهار امیدواری کرد: با تلاش تمام زنجیره تولید و تأمین، اقدامی که در زمینه توسعه محصول و ارتقای کیفیت آغاز شده با استمرار لازم و استقامت ادامه یافته و روز به روز در ایران خودرو شاهد این باشیم که خودروهای باکیفیتتر و اقتصادیتر به دست مردم عزیزمان برسد.