پخش زنده
امروز: -
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۷۰۳ نفر به صورت حضوری به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه کرده اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما تکریم ارباب رجوع و استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان در دستور کار قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است به طوری که مسئولان این دستگاه همواره تلاش میکنند گره از کار مردم باز کنند.
در راستای سیاستهای قوه قضاییه مبنی بر ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و تکریم ارباب رجوع و همچنین مردمی بودن دستگاه قضایی، ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشورانجام میشود.
ایجاد ارتباطات دو سویه مردمی و پاسخگویی به درخواستهای مردم از مهمترین وظایف مسئولان قضایی است تا از این طریق مشکلات قضایی مردم گره گشایی شود.
سیدعلی اصغر رفاهی اظهار کرد: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از این اداره به دفتر مدیریت هدایت میشوند. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیر مجموعه هدایت میشوند.
رفاهی درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۷۰۳ نفر به صورت حضوری به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه کرده اند که ۵۸۲ ملاقات توسط مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، ۴۲ ملاقات توسط معاون مدیر کل،۷۰ ملاقات توسط اداره ارتباطات و ملاقاتها و ۳۹ ملاقات توسط اداره بررسی و ارشاد قضایی صورت گرفته است.
وی درخصوص ملاقاتهای مردمی مسئولان قضایی در آبان ماه ۱۴۰۱ گفت: درآبان ماه ۱۴۰۱ دادستان کل کشور در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ با ۲۲ نفر از مراجعان ملاقات چهره به چهره داشته همچنین رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در تاریخ ۱۴ آبان ۱۴۰۱ با ۱۳ نفر از مراجعان ملاقات حضوری داشته است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: روزانه یکی از معاونان دادگستری کل استان تهران و معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران با حضور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
وی در ادامه گفت: در آبان ماه معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۷۰ مورد تقاضای مردمی بوده اندهمچنین در آبان ماه معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۱۸۰ مورد تقاضای مردمی بوده اند.
رفاهی عنوان کرد: در آبان ماه قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۱هزارو ۴۰۰ مورد درخواستهای مردمی رسیدگی کردند و توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۶۰۰ مورد ارشاد قضایی صورت گرفته است.
گفتنی است که رئیس قوه قضاییه به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استانها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقاتهای مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و ملاقاتهای بدون واسطه با مردم برقرار کنند تا از امورات و مسائل قضایی آنها گرهگشایی شود.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره گزارش ملاقاتهای مردمی مسئولان عالی قضایی استانها در آبان ماه ۱۴۰۱ بیان کرد: درآبان ماه سال جاری تعداد ۲۰۳ هزارو ۴۸۸ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۶هزارو ۱۲۶ تعداد مورد متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۰هزارو ۹۴۳ مورد متعلق به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها است.
وی در ادامه گفت: از ابتدای سال استان کرمانشاه با ۲۳هزارو ۳۲۵ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده را داشته است.
رفاهی عنوان کرد: رئیس دادگستری استان کرمانشاه با ۱هزارو ۷۵۱ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری با ۹۵۱ مورد ملاقات مردمی را داشته است.
وی در ادامه بیان کرد: با بررسی و مقایسه تعداد ملاقاتهای انجام شده در آبان ماه که توسط مقامات قضایی انجام شده است ۲۰۳هزارو ۴۸۸ مورد بوده است و نسبت به ماه قبل که ۱۸۳ هزارو ۷۴۷ مورد بوده است ۱۰ درصد افزایش داشته است.
رفاهی اظهار کرد: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها شامل درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، دعاوی خانوادگی مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، ارشاد و راهنمایی، اعسار، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، پیگیری پرونده، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید و … است.