پخش زنده
امروز: -
نشست سیاستی "سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی" با هدف بررسی نقش آموزش عالی در توسعه فناوری و نوآوری و با حضور صاحبنظران و برخی از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سحر کوثری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دبیر نشست سیاستی "سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی"، هدف از برگزاری این نشست را برای یافتن پاسخ به دو سوال اعلام کرد که آیا در تدوین این سند موضوع نوآوری در آموزش عالی مطرح بوده است؟ و اینکه نقش آموزش عالی در توسعه فناوری و نوآوری چیست؟ عنوان کرد.
به گفته دکتر خادمی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری با نگاهی اکوسیستمی به موضوع نوآوری وزارت علوم نباید نظام نوآوری خود را منفک از سایر اجزاء کند و باید در کنار دیگر بازیگران نقش خود را ایفا کند.
دکتر زمانی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی و برنامهریزی آموزش عالی، نیز در این نشست گفت: دانشگاه باید نوآور باشد تا بتواند نقش خود را در اکوسیستم به خوبی اجرا کند و با نگاهی سنتی نمیتواند در کنار دیگر بازیگران نقش خود را به خوبی اجرا کند و ارزش مشترک بیافریند.
دکتر صفدری رنجبر مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، دیگر سخنران این نشست بود که از اولین گامهای تدوین سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی، پیگیر این سند بود.
وی گفت: سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی دارای سه ویژگی اصلی مشارکتی بودن در فرایند تدوین؛ مسئله محور بودن و تمرکز بر مسائل حوزه علوم، تحقیقات و فناوری و عمل گرایانه بودن به معنای الزام رسیدن سند به برنامههای عملیاتی و اجرایی است.
دکتر نقی زاده عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز بزرگترین مشکل این اسناد را لحاظ نشدن در احکام اجرایی دانست و گفت: وقتی میخواهیم به گزارههای عملیاتی برسیم این اتفاق رخ نمی دهد و باید با یک بازنگری اساسی بتوانیم به احکام عملیاتی برسیم.