پخش زنده
امروز: -
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: پس از وقوع حادثه مجلس این کمیسیون را موظف کرد از نزدیک سانحه را بررسی کند و ما در محل حادثه حاضر شدیم و راه و خودروها را بازبینی کردیم.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، عبدالکریم حسین زاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه کارگروهی تخصصی در حال بررسی حادثه از جوانب مختلف است گفت:در پایان ماه گزارشهای نهایی دستگاههای مربوط جمع اوری می شود و نظریات تخصصی ارائه خواهد شد تا علل این حادثه ناگوار مشخص شود.
وی درخصوص علل گسترده بودن دامنه خسارتهای این حادثه گفت: تاکنون نقص فنی خودرو، میزان مقاومت و استحکام خودرو، انفجار و احتراق و نیز اقدامات فوریتی بعد از حادثه از علل بروز این سانحه اعلام شده است.
حسین زاده افزود: پس از تصادف دو اتوبوس ، خودروها با گاردریل برخورد کردند که این عامل گسترش دامنه حادثه شد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: حدود 3 هزار نفر روزانه در حوادث رانندگی و جاده ای از بین می روند و برای کاستن از این امار باید بصورت برنامه محور عمل و شاخص تعریف شود.
حسین زاده مشکل اساسی در بروز حوادث را بحث نظارت دانست و گفت: ایا قبل از حرکت اتوبوس اسکانیا لاستیکهای این خودرو بازدید شده بود .
وی خواستار توجه بیشتر به مطالعات و تجربیات کمیسیونها و کمیته های استانی شد و گفت: باید سوانح جاده ای در حوزه بهداشت عمومی نیز رسیدگی شود.
حسین زاده افزود: دولت باید به کمک شبکه حمل و نقل عمومی بیاید و نیز علت وارد کردن لاستیک های ارزان و بی کیفیت بررسی شود.
وی خواهان نگاه بلند مدت و جامع به مسئله حمل و نقل مسافری و اموزش بیشتر رانندگان و مهمانداران شد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تشکیل کارگروهی در استانداری قم برای بررسی علل حادثه گفت: رویکرد ما از روایت گری باید تبدیل به عملیاتی کردن شود.
رئیس پلیس راه کشور هم با تسلیت مجدد حادثه بزرگراه قم تهران گفت : احساس مسئولیت و پرسشگری موجود بین مردم و مسئولان جای امیدواری است و باید باز هم توجه کرد که با رعایت سه عامل راه، انسان و وسیله نقلیه می توان حوادث رانندگی را کم کرد.
سردار محمد رضا مهماندار خاطر نشان کرد: در کشورما نقش انسان و راننده در حوادث رانندگی برجسته است ونکته اساسی که نباید از ان غافل شد راه و وسیله نقلیه است و رفع نواقص دراین مورد می تواند کمک زیادی به کاهش تصادفات کند و نقش راننده را پوشش دهد.
وی درخصوص نقش خودرو در حوادث گفت: یک خودرو با ایمنی بالا تصادف می کند و خسارتهای جانی و مالی ان خیلی ناچیز است اما یک خودرو ناامن با همان درجه حادثه باعث خسارتهای جبران ناپذیری می شود که این مسئله نقش خودرو را مشخص می کند و استاندارد بودن جاده ها هم به همین اندازه قابل توجه است.
رئیس پلیس راه در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تدابیری در خصوص روشن شدن علل اصلی تصادف در جاده قم تهران اندیشیده اید گفت: در حوادث بزرگ و مهم دو رویکرد وجود دارد یکی پیدا کردن علل دقیق حادثه و دیگری جمع اوری اطلاعات با هدف کمک به پیشگیری از حوادث بعدی است و در خصوص این حادثه در دولت جلساتی برگزار شد که مصوباتی هم داشت.
سردار مهماندار افزود: از این اتفاق دردناک باید تجربه کسب و برنامه ریزی کرد تا در اینده تعداد این تصادفات کاهش یابد.
رئیس پلیس راه کشور گفت: راحت ترین کار در سوانح معرفی کردن خطای انسانی است در حالی که در این گونه سوانح باید همه جوانب بررسی شود.
وی افزود: در دو سالی که از اعمال قانون جدید رسیدگی به تخلفات می گذرد پلیس علاوه بر رسیدگی به خطای انسانی باید نقش و مسئولیت سایر دستگاهها را نیز مشخص کند و پلیس تا امروز بیش از 3 هزار مورد ارتباط دستگاهها با حوادث را به دادگاه اعلام کرده است.
سردار مهماندار درباره وضعیت معاینه فنی خودروها گفت: با توجه به قانون کاهش الودگی هوا معاینه فنی به مراکز خصوصی واگذار شده است و نظارت براین مراکز در شهرستانها برعهده شهرداری و درخارج از شهرها به عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده است .
وی خاطرنشان کرد: تاچند سال پیش پلیس براین مراکز نظارت داشت اما از سه سال گذشته ایین نامه ای تصویب و نقش نظارتی پلیس حذف شد.
رئیس پلیس راه کشور از مراکز معاینه فنی ، شرکتهای مسافربری و مدیران فنی بعنوان مراکز اصلی کنترل و نظارت خودرها نام برد.
سردار مهماندار درخصوص لاستیک های ساخت چین گفت: پلیس درخصوص لاستیک اتوبوسهای حادثه دیده اظهار نظر نکرده هرچند اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه شده است.
وی گفت: باتوجه به گران شدن ارز و به تبع ان گران شدن لاستیکها برخی از مالکین بدنبال لاستیک های ارزان قیمت تر والبته کم کیفیت تر رفته اند و این حادثه هشدار دیگری است.
سردار مهماندار درخصوص آزاده راه تهران - قم گفت:این مسیر یکی از بهترین ازاد راههای کشور است از لحاظ روشنایی ، مراکز و مجتمع های رفاهی و غیره البته این ازاد راه مطلوب است اما در حد کمال نیست و برای ارتقای آن با کمبود بودجه روبرو هستیم.
وی افزود: درسال گذشته دو هزار نقطه حادثه ساز در جاده های کشور شناسایی شده است.