به گزارش
خبرگزاری صداوسیما :رادیو اقتصاد در برنامه ی روز نو در گفتگو با آقای داود زارعیان
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران به موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت پرداخته جزئیات این گفتگو به شرح ذیل می باشد:
مجری: در ماشین به پیامهایی که مردم میدادند گوش می دادم، این که به نظر میرسد که شرکت مخابرات هم مثل پست که زمانی میگفتند که دیگر الان فضای مجازی آمده و من یک ایمیل میفرستم و سریع میرود آن طرف دنیا و دیگر کبوتر نامه بر نمیخواهد نامه من را ببرد از جایی به جایی دیگر. به نظر میرسد نگاه به شرکت مخابرات هم مثل شرکت پست شده و این که شرکت پست دیگر مثل قدیم نمیتواند فعالیت کند. البته پست کار خودش را توسعه داد و حتی آمد خودش را با فضای مجازی و دنیای مجازی نزدیک کرد و از آن حالت رکود و خمودگی که تصور میکردند ممکن است بوجود بیاید در آمده است، اما به نظر میرسد شرکت مخابرات این کار را یا نکرده و یا نخواسته بکند، افزایش تعرفه حدود ۲۰ هزار تومان به تعبیر مردم گواه بر این است که هزینه تلفن شان در ماه این قدر نمیآید، اما بایستی تلفن هم اگر نزنند این قدر تعرفه بپردازند، نمیشد این بازار را یک طوری رقابتی کرد و مخابرات پایش این وسط نیاید که بگویند ماهی ۲۰ تومان دارد تعرفه میگیرد؟زارعیان: با اتفاقاتی که در حداقل ۴ سال اخیر در بحث تعرفهها افتاد و الان هم خودتان اتفاقا در ارتباط با موضوع خودرو صحبت میکردید کاملا پیداست که حق و حقوق مخابرات واقعا در سالهای گذشته در بحث تعرفه گذاری نادیده گرفته شده است. من نه از جهت این که بعنوان یک مسئول مخابراتی در این زمینه خدمت شما هستم، بعنوان یک شهروند عرض میکنم، ببینید ما تعرفهای که بابت تلفن ثابت تا حالا داشتیم تعرفهای بوده که تقریبا برای سال ۸۲ است. یعنی در واقع صفر بوده است.
مجری: یعنی همین نشان نمیدهد که اصلا مخابرات را کسی به حساب نمیآورد که بخواهد تعرفه اش را بیاید اصلاح کند. زارعیان: نه اتفاقا برعکس، من فکر میکنم سیاستی شاید در کار بوده که این صنعت بسیار مهم و اساسی کشور را دچار بحران کند، دقت داشته باشید امروز تقریبا همه بسترهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ما بر ارتباطات سوار است. امروز اگر شما و ما از شبکه تلفن همراه استفاده میکنیم، مبنایش و زیرساختش تلفن ثابت است، اگر امروز از اینترنت استفاده میکنیم مبنای تلفن ثابت است. مجری: پس چرا این قدر به آن بی توجهی شده است.زارعیان: من حدسم این است که یا واقعا عدهای نمیدانستند و یا نمیخواستند و یا این که یک سیاستی در کار بوده که چنین اتفاقی حادث شود. نمیشود که یک شرکتی را با تعرفه ۲۰ سال قبل مدیریت کرد و توسعه داد، اما علیرغم همه اینها من خدمتتان عرض کنم که ما الان ۳۰ میلیون تلفن ثابت و فعال داریم، ما بالای ۱۰۰ میلیون تلفن همراه فعال داریم، ما در کشور حدود نزدیک ۹ میلیون در مجموع مخابرات و شرکتهایی که همه زیرساختشان را از شرکت مخابرات گرفتند دارای اینترنت پرسرعت هستند.
مجری:، اما قبول دارید ضریب نفوذ تلفن ثابت خیلی پایین آمده است؟زارعیان: ضریب نفوذ در دنیا روند کاهشی داشته است و جالب است که اگر نمودار رشد را در دنیا ببینید ایران جزو معدود کشورهایی است که درخواست تلفن ثابت دارد.
مجری: شاید آنجاها تلفن همراه یا ورود نکرده یا اینترنت ضریب نفوذش پایین است که تلفن ثابت مطالبه میشود شاید علت این باشد؟
زارعیان: یک بخش، بخش فرهنگی است و یک بخش هم بخش اختلاف تعرفهای است. در ایران تفاوت مکالمه تلفن ثابت و همراه ۱۵ برابر است. الان یک تلفن ثابت ۴۵ ریال است یک دقیقه تلفن همراه ۶۲۰ ریال است به همین دلیل متقاضی دارد و تلفن ثابت بعنوان یک وسیله حالا حداقل ارتباطی پایه همه دوست دارند در خانه هایشان باشد.مجری: من یک نکته بدون تعارف بگویم اگر ناراحت نمیشوید؟ حقیقت مطلب این است که مردم میگویند خب تلفن ثابت ارزان است و استفاده میکنیم. یا مثلا بانکها که میروید وام بگیرید میگویند تلفن ثابت بدهید و میگوییم من تلفن ثابت ندارم و میگویند باید ثابت باشد که نشان بدهد کجا زندگی میکنید یعنی برای گرفتن وام از بانک است یعنی این در حالی است که همین تلفنهای ثابتی که ما داریم و کشورهای دیگر هم دارند روی صفحه کلید تلفن ثابت حروف انگلیسی هست که خیلیها نمیدانند برای چیست ... از این خدمات استفاده میکنند و با تلفن ثابت میتوانند پیامک بفرستند برای تلفن ثابت مخاطبشان که مثلا در یک ایالت دیگر و یا در شهر دیگر زندگی میکنند، ما حتی نیامدیم این کارها را هم بکنیم برای تلفن ثابتمان که یک مقدار رونق بدهیم و بگوییم این چیزی که الان میبینید زیرساخت اینترنت ما بوده است. بله اگر شرکت ارتباطات زیرساخت نباشد ما چطور میتوانیم فضای اینترنت را از آن استفاده کنیم همه به مخابرات بر میگردد.
زارعیان: من فرمایش شما را این طور تکمیل کنم که اتفاقا بحث و حرف ما هم از ابتدا همین بوده که اگر تعرفهها منطقی میشد نمیخواهم امسال و پارسال را بگویم بهرحال من یک تشکر بکنم از دولت که حداقل کمکی را در سال جاری را به ما کرده. اگر خیلی سالها این نگاه یک نگاه علمی و دقیق به حوزه ارتباطات زیرساخت بود، طی سالهای مختلفی که تورم فرض کنید ۳۰ درصد است ۵ درصد هم مخابرات توجه میکرد سرمایه گذاری بیشتری میشد.
مجری: چرا در این مدت سکوت کردید؟ چند سال است این تعرفه افزایش پیدا نکرده است.
زارعیان: متاسفانه گاهی وقتها یک صنعتی بد میآورد و ما بد آوردیم، ما چند بار سکوت نکردیم و اعتراض کردیم تعرفه را تغییر دادند و بعد دیوان عدالت اداری تعرفه را کم کرد و این اتفاقها افتاد؛ منتها من چند تا نکته عرض کنم خدمت شما، ببینید اگر ما در آینده بخواهیم بستر استفاده از اینترنت را توسعه بدهیم با تلفن همراه نمیشود، حتما ما نیازمند اینترنت ثابت هستیم چرا که سرعتهای بالای ۱۰۰-۱۵۰ مگ و ۲۰۰ مگ که امروز در خیلی از بخشها دارد بکار میآید با تلفن ثابت و امکانات تلفن ثابت امکانپذیر هست. ما خوشبختانه بحثی را از دو سه سال پیش شروع کردیم در توسعه جی پی اس و فیبر نوری، امسال و برای سالهای بعد هم برنامه کلانی در این زمینه داریم، برنامه ما این است که بتوانیم به هر جا که لازم هست فیبر بکشیم، الان همه دانشگاهها را به فیبر متصل کردیم، همه مراکز علمی – آموزشی را به فیبر متصل کردیم، شاهد بودید علیرغم مشکلاتی که در کشور در زمینه تعرفه گذاری تلفن ثابت بود ما در دو سالی که بحث کرونا مطرح بود و مدارس و دانشگاهها غیرحضوری بودند واقعا میتوان گفت تقریبا در ۹۰ درصد کشور مشکلی پیش نیامد و هم دانشگاهها دایر بود.
مجری:، چون فرصت کوتاه است از مجموعه خدماتی که جاهای دیگر دنیا دارند در خط تلفن ثابت میدهند فکر میکنید فکر میکنید مثلا امسال تا پایان سال یا سال آینده چه خدماتی میتوانید ارائه دهید که یک قدری تلفن ثابت مثل مادربزرگ فراموش شده نشود؟
زارعیان: برنامهای که در سال گذشته تنظیم کردیم افزایش خدمات جدید روی تلفن ثابت هست، ما برنامه ریزی داریم که انشاالله موضوع آی او تی ببخشید که من واژه لاتینش را بکار بردم یعنی استفاده گسترده از تلفن ثابت را در بحث هوشمندسازی شهرها و هوشمندسازی خانهها و هوشمندسازی کسب و کارها توسعه بدهیم. برنامه وسیعی را در این زمینه تدوین کردیم امیدواریم که این اتفاق بیفتد و باز تلفن ثابت مثل گذشته سروری و آقایی خودش را داشته باشد.
مجری: به این دفاتر مخابراتی تان هم بسپرید میرویم اینترنت بگیریم بدهند و نگویند که آقا نمیصرفد.
زارعیان: انشاالله در عرض ۵-۶ ماه آینده کل خدمات را به صورت کامل غیرحضوری میکنیم که از منزل بتوانید هر نیازتان را برطرف کنید.
مجری: بهرحال مراجعه میکنیم و میگوییم میخواهیم اینترنت خانگی بگیریم از طریق مخابرات میگویند نمیصرفد و نمیدهیم.
زارعیان: انشاالله که ما در خدمت شما هستیم
مجری: امیدواریم که با ۲۰ تومنهایی که میگیرید بصرفد و بدهید.
زارعیان: امیدواریم بتوانیم توسعه بدهیم.