رقیه هویدا گزارش می دهد
تاخیر در راه اندازی یک سامانه برای توزیع عادلانه گازوئیل
اجرای مرحله دوم طرح تخصیص سوخت بر اساس مسافت طی شده (پیمایش) از حدود سال ۹۸ تاکنون، بر زمین مانده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، بررسیهای میدانی از جایگاههای سوخت، حاکی از وجود صفهای طویل دریافت گازوئیل است و رانندگان وسایل نقلیه گازوئیل سوز با گلایه از این صف هامی گویند، برای رونق دادن به کسب و کارشان، مطالباتی از دولت دارند.
یکی از آنها میگفت، راننده خودروی پخش داروست و میزان مسافتی که طی میکند، ماهانه ۴ تا ۵ هزار کیلومتر میشود که به همین علت، سهمیه پایه ۳۰۰ لیتر در ماه با نرخ دولتی، پاسخگوی نیاز او نیست.
راننده دیگری میگفت، حتی به نرخ آزاد هم، گازوئیل وجود ندارد که بتوانیم تهیه کنیم.
به گفته این رانندگان، قرار بود دولت برای توزیع عادلانه گازوئیل و جلوگیری از قاچاق آن، با نصب ردیاب روی وسایل نقلیه، سهمیهها را بر اساس مسافتی که طی میکنند (پیمایش)، تخصیص دهد، اما هنوز، خبری از نصب ردیاب نیست.
منظور این رانندگان، تاخیر حدود ۴ ساله دولت در اتصال وسایل نقلیه گازوئیل سوز به سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جادهای یا سپهتن است.
بر اساس بند (ج) ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت، به تجهیز شناورها و وسایل حمل و نقل جادهای کالا به سامانه ردیاب و کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافت طی شده اقدام کند.
آقای امیرمحمد پرهام فر مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در این باره میگوید: با اجرای این طرح، مشکلی برای رانندگان ایجاد نمیشود و فقط آن فردی که سهمیه غیرضروری دریافت میکند و میخواهد آن را بفروشد که منجر به قاچاق میشود، کنترل خواهد شد.
اجرای مرحله نخست طرح پیمایش (تخصیص سوخت بر اساس مسافت طی شده) برای ۱۵ هزار وسیله نقلیه، ۱۰ درصد از مصرف گازوئیل را کاهش داد و در مرحله دوم آن با هدف اتصال ۳۶۸ هزار وسیله نقلیه دیگر، به گفته آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر از مصرف گازوئیل کاسته خواهد شد.
اکنون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، پلیس راهور فراجا، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، باید یک تفاهمنامه برای برگزاری مزایده انتخاب پیمانکار اجرای این طرح امضا کنند، اما سازمان راهداری و پلیس راهور یک اختلاف نظر دارند.
به گفته آقای فرهاد مهریاری مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری، پلیس راهور از این سازمان درخواست اضافه کردن و عمل به پیوست فنی و امنیتی برای این تفاهمنامه را داشته و سرتیپ دوم حسین رمضانی معاون اجرایی پلیس راهور نیز میگوید: تمام اطلاعات حوزه حمل و نقل بار و مسافر کشور، پس از راه اندازی سامانه سپهتن، تجمیع میشود و حکم یک کلان داده ملی را پیدا میکند که برای صیانت و حفاظت از این کلان داده ملی، پلیس حساسیتهای خود را اعمال میکند.
در چنین مواقعی که دستگاههای اجرایی برای راه اندازی یک سامانه به تفاهم نمیرسند، وظیفه رفع موانع راه اندازی آن سامانه، بر عهده کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک است؛ خبرنگار خبرگزاری صداوسیما موضوع را از دبیر این کارگروه پیگیری کرد که متاسفانه حاضر به مصاحبه نشد.
این در حالی است که پس از جنگ روسیه و اوکراین و کمبود جهانی گازوئیل، قاچاق این سوخت از ایران افزایش یافته (افزایش ۴۴ درصدی در ۷ ماهه نخست امسال نسبت به پارسال) و ادامه این روند، رانندگان شبکه حمل و نقل را با مشکلات بیشتری مواجه میکند.
گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار تحریریه انرژی خبرگزاری صداوسیما