پخش زنده
امروز: -
یک شرکت دانشبنیان که در حوزه صنایع خلاق فعالیت دارد توانسته است دو بازی رایانهای مبتنی بر فرهنگی بومی ایرانی- اسلامی را طراحی و آن را به کشورهای مختلف صادر کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موسسه فرهنگی و هنری مهاد رسانه پژوه شیراز در سال ۹۲ تاسیس شد و از همان زمان فعالیت خود را در ساخت بازیهای رایانهای آغاز کرد. به گفته حمید افسری، مدیرعامل مهاد رسانهپژوه شیراز، این موسسه دانشبنیان در فعالیتهای دیگری همچون بازیهای موبایلی و شبیهسازی نیز مشغول به کار است. وی گفت: مهاد رسانه پژوه شیراز از سال ۹۷ دانشبنیان شد و به دلیل اینکه دو بازی رایانهای را با نوآوری به بازار عرضه کرد، این دو بازی از همان آغاز توانستند به کشورهای دیگر دنیا نیز صادر شوند.
افسری افزود: اولین بازی که ما در حوزه کودک ساخت آن را آغاز کردیم یک نرمافزار رایانهای مرکب از بازی و قصه برای کودکان بود که مبتنی بر داستانهای قرآنی است. این بازی اکنون به ۱۵ زبان دیگر ترجمه شده و یک میلیون کاربر در داخل کشور و ۴۰۰ هزار نفر کاربر نیز در خارج از ایران دارد.
مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری مهاد رسانه پژوه شیراز بیان کرد: اکنون در این پلتفرم ۱۵ بازی و ۱۵ قصه قرآنی طراحی شده است و بازیها و داستانهای درون آن تا سال آینده افزایش و تا ۳۰ بازی را درون یک پلتفرم خواهد داشت. فارغ از بحث درآمدزایی در این بازی ما سعی کردهایم که از تکنیکهای کدنویسی استفاده کنیم که مخاطب بدون اشراف به کدنویسی در چینش قصهها و بازیها از خلاقیت خود استفاده کند.
وی ادامه داد: در واقع ما سعی کردیم که کودک در این بازی نقش تعاملی داشته باشد. ساخت این سبک از بازیهای تعاملی نیز امروزه در دنیا رشد تصاعدی کردهاند و مخاطب بسیار دارند. برای اینکه نقش کودک را در بازی به شکل کارشناسی تعریف کنیم، از دانش کارشناسان در حوزه روانشناسی کودک، متخصصین فلسفه و ادبیات کودک نیز بهره بردیم.
افسری اظهار کرد: در فاز بعدی این پروژه، ما قصد داریم این پلتفرم را در داستانهای کهن ایرانی طراحی کنیم. برای مثال یکی از اهداف اصلی ما طراحی چنین بازی در حوزه قصههای شاهنامه، بوستان و مثنوی و همچنین ادبیات کودک است.
مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری مهاد رسانه پژوه شیراز همچین بیان کرد: اواخر سال ۹۷ ساخت محصول دیگری را آغاز کردیم که نام آن بازی بردیا است. این بازی مختص گروه سنی نوجوانان است و داستان آن درباره مبارزه آریوبرزن، سردار ایرانی و اسکندر مقدونی در جنگ ایران و یونان است. در این بازی با مشورتهای تفصیلی از کارشناسان باستانشناسی و متخصصین آثار باستانی دوره هخامنشی توانستیم فضای شهر، کاخها، خانهها، ظروف، سلاحها و ... را به طوری شبیهسازی کنیم که مطابق با دوره هخامنشی باشد.
وی افزود: در حال حاضر در یکی از سایتهای معروف که مدلهای شبیهشده برای ساخت بازی به فروش میرسند مدلهای طراحی شده بازی بردیا بارگذاری شده است. این مدلها تاکنون ۵۰۰ مرتبه دانلود شدهاند. به عبارت دیگر باید گفت که اگر مجموعهای در نقطه دیگری از دنیا بخواهد بازی مشابه طراحی کند از مدلهای شبیهسازیشده بازی بردیا استفاده میکند چرا که فارغ از کیفیت فنی طراحی این مدلها مبتنی بر دانش باستانشناسی بوده است.
افسری خبر داد: اکنون نیز در موسسه مهاد رسانه در حال طراحی نسخه دوم بازی بردیا هستیم که به واقعهای دیگر در دوره هخامنشی اختصاص دارد و همچنین یک نسخه موبایلی پرتاب با کمان از این بازی منشعب شده که آن را در نوروز پیش رو روانه بازار میکنیم.
مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری مهاد رسانه پژوه شیراز همچنین اظهار کرد: در ادامه تولید این بازیها نیز ما در بخش دیگری از فرآیند فعالیت خود اقدام به تولید لوازمالتحریر، عروسک، چراغ مطالعه و ... مبتنی بر شخصیتهای هر دو بازی کردهایم که از سال ۱۴۰۲ در اپلیکیشن قصههای قرآنی بارگذاری میشوند.
وی تاکید کرد: تمرکز ما صرفا بر نکات فنی طراحی بازیها نبوده است. ما در طراحی بازیهای سعی کردیم از طیف وسیعی از متخصصین در رشتههای مختلف علوم انسانی از روانشناس کودک گرفته تا کارشناس تاریخ استفاده کنیم تا در طراحی بازیها نگاه دقیق و درستی داشته باشیم. همچنین در تیم همکاران ما فارغالتحصیلان زبانهای خارجی نیز حضور داشتند و تلاش مجموعه بر این بوده که ترجمه بازیها به دقیقترین شکل ممکن صورت گیرد.
افسری تصریح کرد: در این فرایند یک برنامه پنجساله را در نظر گرفتهایم تا به حوزه بازیهای رایانهای ورود جدیتری داشته باشیم.
به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری مهاد رسانه پژوه شیراز افزود: اکنون ۱۵ نفر کارشناس در حوزههای گرافیک، هوش مصنوعی، نرمافزار، انیمیشن و ... حضور دارند و با متخصصین رشتههای دیگر نیز همکاریهای مستقیم، اما پروژهمحور داریم.