پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش در نشست شورای آموزش و پرورش اردبیل گفت: اصلیترین سرمایه جامعه نیروی انسانی است و تربیت نیروی انسانی متخصص بالاترین بهره وری اقتصادی را دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، یوسف نوری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل با گرامیداشت ایام فاطمیه، حضرت فاطمه زهرا (س) و ائمه اطهار را راهبران حقیقی در بحرانها و اغواگریهای عصر معاصر عنوان کرد و گفت: جریان رسانهای امپریالیسم با استفاده از قدرت ارتباطات در صدد هویتزدایی دختران، زنان و مادران این سرزمین است که باید با گذر از این شرایط به سمت ایجاد امنیت و آرامش روحی، روانی نسلهای آینده حرکت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نرخ بهرهوری و بازگشت سرمایه در مجموعه آموزش و پرورش هشت برابر سایر بخشها است و به نسبت پایههای تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه دوم بر اساس شاخصهای تعیین شده سعی میکنیم تا ارزش افزوده را بیش از گذشته شاهد باشیم.
۸۵ درصد هنرستانیها پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شده اند
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان این که بر اساس شاخصها در مقطع دبیرستان بیکاری وجود ندارد، افزود: در هنرستانهای فنی و حرفهای ۸۵درصد هنرآموزان بعد از فارغالتحصیلی وارد بازار کار شده اند و مشکلی از نظر بی کاری فارغ التحصیلان در این حوزه شاهد نیستیم.
نوری بر ضرورت توجه به توسعه انسانی را در مقایسه با سایر مؤلفههای توسعهای تاکید کرد و گفت: بالاتر از زیرساخت راه، راه آهن، فرودگاه و سایر بخشها، مهمترین زیرساخت کشور نیروی انسانی است که آموزش و پرورش اصلیترین نقش را در این حوزه انجام میدهد.
آثار منفی تعطیلی مدارس در دوران کرونا هنوز وجود دارد
عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی با اشاره به غفلتها و بیتوجهیهای گذشته در حوزه نظام تعلیم و تربیت، گفت: یکی از چالشهای ما از ابتدای دوره وزارت؛ مشکلات نیروهای خرید خدمت بوده است که از همان ابتدا به دنبال رفع مشکلات آنها و افزایش حقوق و مزایای آنها بوده ایم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چالش اصلی ما در سالهای گذشته تعطیلی مدارس به دلیل شرایط کرونایی بوده هر چند که اصرار داشتیم مدارس زودتر باز شود، اما این کار دیر انجام شد. دیر باز شدن مدارس فرصتی را برای بازیگران دیگر فراهم کرد تا دانشآموزان ما در یک زیستبوم جدید به زندگی خود بپردازند و عادت به این زیستبوم مشکلات جدی را رقم زده که امروز آثار و نتایج آن را به صورت آشکار شاهد هستیم.
وی گفت: نباید استانهایی مانند اردبیل مشکلات آموزشی و پرورشی داشته باشند، زیرا این استان مهد پرورش عالمانی همچون مقدس اردبیلی است که مسقطالرأس علما هستند.
نوری یاد و خاطره خیران درگذشته به ویژه مرحوم علیپور را گرامی داشت و افزود: مرحوم علیپور با ساخت ۷۲مدرسه مجاهدتی ماندگار انجام داد که برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم به یاد خواهد ماند.
عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی، بر ضرورت توجه به نگاه تحولی به دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: باید اردبیل دانشگاه جامع فرهنگیان داشته باشد و باید از منابع مولدسازی ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان را به طور جدی دنبال کنیم و باید از ظرفیتهای موجود برای احداث یک پردیس جامع دانشگاه فرهنگیان در اردبیل استفاده شود.
دریافت مجوز جذب یکهزار و ۳۰۰هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش از جذب ۳۰۰ عضو هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان خبر داد و بیان کرد: جذب یکهزار و ۳۰۰هیئت علمی نیز در دستور کار قرار گرفته که قصد داریم یکهزار مجوز آن را به دکتر معلمان شاغل در آموزش و پرورش اختصاص دهیم.
وی افزود: باید این دانشگاه در مسیر تربیت نیروی انسانی متخصص برای آموزش و پرورش حرکت کند و ضرورت دارد به شکل جامع و کامل دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد.
نوری گفت: برای مجموعههای بزرگ مانند پردیسهای فرهنگی، هنری کودکان و نوجوانان، دهکده ورزشی و شهرک آموزشگاهی برنامه ریزی خواهیم کرد و تلاش میکنیم تا سرانه فضاهای آموزشی استان اردبیل را ارتقا دهیم.
سرانه فضای آموزشی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است
عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی سرانه فضای آموزشی استان اردبیل را ۵،۸۷ متر مربع اعلام کرد و گفت: این سرانه در کشور ۵،۲ متر مربع است که استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری سرانه آموزشی دارد. در شهر اردبیل این سرانه کمتر از ۳،۸ مترمربع است که به دلیل افزایش مهاجرت به مرکز استان، با کاهش فضاهای آموزشی روبهرو هستیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: وظیفه اصلی آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی است، لذا نباید وقت و انرژی آموزش و پرورش در حوزه تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان و ساختمانسازی ورود پیدا کنیم. وظیفه آموزش وپرورش، تعلیم و تربیت نسل آینده است و در این زمینه قطعاً محوریترین مأموریت خود را به درستی انجام خواهیم داد.
نوری با اشاره به اینکه مردمی سازی در حوزههای مختلف از برنامههای دولت سیزدهم است، بیان کرد: باید در حوزه آموزش و پرورش مردمی سازی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا خود مردم در ساخت فضاهای آموزشی مشارکت کنند.