پخش زنده
امروز: -
استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دهمین دور گفتگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها تاکید کرد: گفتگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی اصفهانی، در دهمین دور گفتگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها با ارائه مقاله خود با موضوع «بیش از 25 سال گفتگوی بین الادیانی، نگاهی به حال» گفت: این عنوان اشاره روشنی است به اینکه گفتگوهایی که امروز در آن شرکت می کنم، بیش از ربع قرن ادامه دارد.
وی افزود: سه چیز را نباید از نظر دور داشت، نخست خداوند که با جمال و جلال و با حضور و جاذبه بی پایان خود؛ دل بستگان به خود را در این دلبستگی نگاه داشته است؛ دوم آنان که دل به او بستهاند، حضور او را می یابند و مشتاقند زندگانی سزاوار حضور او را به سر برند و سوم پاس داشتن حریم دیگران که دل در کار خداوند دارند و به شیوه خود، به راه و رسم خود، در فرهنگ و بوم خود پاسدراران حریم محبت خداوند هستند.
رئیس بنیاد مطالعات اسلامی برلین اظهار کرد: ما تنها با جهان خود می توانیم بی واسطه ترین دریافت ها را به گفنگو بیاوریم و در تلاش برای درک حال ؛ مساهمت کنیم.
وی ادامه داد: حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «خداوند در کلام خود متجلی است.» بحث های دامنه دار درباره خلقت در میان مسلمانان که از دهه های اول پیدایش اسلام پدید آمد و به تدریج تمام مسائل رایج الهیات را پوشش داد «کلام» نام گرفت، زیرا در قرآن خلقت تکلم خداوند است.
استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد: «کلمات الله» عنوانی است برای نامیدن تمام مخلوقات، از آن حیث که خدا با آشکار کردن آنها می خواست چیزی بگوید. در قرآن کریم مکرراً از کلمات الله سخن به میان آمده است. اگر تمام دریاها مرکب شوند و تمام درختان قلم، این همه به پایان خواهند رسید قبل از اینکه کلمات الله به پایان برسند.
اصفهانی تصریح کرد: این که خداوند در کلام خویش متجلی است بدان معناست که هرکجا خدا متجلی است ما با کلام الهی مواجه ایم. یعنی خدا می خواهد چیزی بگوید. آشکارگی که طلب دیده شدن و گفتاری که طلب فهم شدن دارد.
وی گفت: گفتگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است. فهم اینکه از آشکارگی او چه می توان فهمید. چنانکه گذشت اما، آنچه این گفتگوها را از امری لوکس به ضرورت بدل میکند، وصف خاص انسان است که تنها در حال گشودگی خویش بر اشیاء در حالی که در جهان خود قرار دارد، نوعی ارتباط بلاواسطه با آنها برقرار میکند.
این پژوهشگر به نقش گفتگو اشاره کرد و افزود: در هر گفتگوی اصیل دینی، هر طرف گفتگو لااقل سه چیز را به همراه می آورد. نخست پیوند عمیق خویش با خداوند و شوق به معرفت او را، دوم جهان خویش را و سوم صداقت نیاز به دیگری برای درک خویشتن.
استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اضافه کرد: قرائت کتاب الهی تلکم با خداوند است و در هر زمان و هر مکان آن کسی که کتاب را می خواند در تجلی الهی نظر می کند و به وجه حق می نگرد و ممکن است مخاطب خطاب الهی قرار گرفته از قرائت کتاب، خدا را که معنای کتاب است، ملاقات کند.
وی ادامه داد: در قرآن کریم وقتی سخن از گفتگو (دیالوگ) میان مسلمانان و پیروان مسیح یا موسی می شود پیامبر(ص) باید ایشان را اهل کتاب بخواند و به کلمه سواء (کلمه ای که میان ما و شما یکسان است) دعوت کند.
اصفهانی همچنین، گفت: اهل کتاب کسانی هستند که پیوندی عمیق، نوعی اهلیت باطنی، نوعی طلب مستدام نسبت به خداوند که در کتاب آشکار است در جان خود دارند. اگر در زمان حال گفتگویی سزاوار باشد هنوز همین گفتگوست که چگونه می توان و می باید در بندگی خداوند از بندگی غیر او آزاد بود.
دهمین دور گفتگوی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها و شورای جهانی کلیساها با موضوع «بررسی بیش از بیست و پنج سال گفتگو؛ نگاهی به گذشته، حال و چشم انداز آینده» (14 آذر) با حضور هیأت عالی رتبهای از جمهوری اسلامی ایران در سوئیس آغاز شد. ریاست این هیأت ایرانی را حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانیپور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفتگوی ادیان به عهده دارد. در این نشست، نمایندگان مسیحی از کشورهای رومانی، اندونزی، آمریکا، نروژ، سوئیس و آفریقای جنوبی نیز شرکت دارند.