نقش مثلث دید در کاهش تصادف تقاطعها
رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با تشخیص راننده در محدوده مثلث دید، آمار تصادفات در تقاطعها کاهش مییابد.
سرهنگ مصطفی زینی وند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما در خصوص مثلث دید راننده گفت: وسایل نقلیهای که به تقاطعها وارد میشوند، در یک فاصله مناسب باید بتوانند دیگر خودروهای ورودی از سایر مسیرها به تقاطع وارد شده را دیده و حضور آنها را تشخیص دهند که این تشخیص به کاهش تصادفات در این محلها کمک میکند.
وی بیان داشت: در طرفین و چپ و راست تقاطع، محدودهای به شکل مثلث متساوی الاضلاع وجود دارد که در این محدوده نباید هیچ نوع مانعی وجود داشته باشد و رانندهای که در مسیر خود در حال حرکت است باید قبل از اینکه به تقاطع برسد، وسایل نقلیه و یا عابرین پیاده و کاربران ترافیکی که در سایر ورودی های، ورودی به تقاطع هستند را ببیند و بتواند حضور آنها را به موقع تشخیص و در نهایت عکس العمل مناسب را از خود نشان دهد.
رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ابراز کرد: در زمانی که خودرو وارد تقاطع میشود یک مخروط دید باید برای وی مهیا باشد که این مخروط دید هم به صورت مستقیم و هم در طرفین تقاطع باید لحاظ شده باشد.
وی گفت: اگر در این مثلث متساوی الاضلاع فرضی که در طرفین تقاطع وجود دارد مانعی باشد، حتما راننده برای تردد و عبور از محل به مشکل بر میخورد و دید کافی برای حرکت را ندارد و در نهایت منجر به حادثه و یا تصادف میگردد.
سرهنگ زینی وند افزود: در تقاطعها، خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و عابرین پیاده و کاربران ترافیکی در حال تردد میباشند که اگر راننده آنها را در فاصله مناسب ببیند و به موقع تشخیص دهد و عکس العمل لازم را از خود نشان دهد از برخوردها و حوادث و تصادفات جلوگیری کرده است.
وی ادامه داد: کارشناسان پلیس راهور، در هنگام بازدید از تصادف در محل حادثه، زنجیره وقوع تصادف را بررسی میکنند که اولین مورد، بررسی حرکت و مسیر اولیه خودرو هاست که در تقاطع به نقطهای میرسند که به آن نقطه رویت ممکنه میگویند و ممکن است رانندگان در این نقطه خطر را مشاهد نکنند و به سمت جلو که حرکت میکنند به منطقه رویت حقیقی میرسند که در این محل راننده میبایست خطر را احساس و کاربران ترافیک را رویت کند که بتواند به موقع تصمیم بگیرد و مسافت توقفی را که مد نظر است اعمال کرده و بتواند کامل بایستد.
سرهنگ زینی وند بیان داشت: در این مرحله رانندهای که در قسمت فرعی است میبایست پس از رویت حقیقی به رانندگانی که در سمت مسیر مجاز و اصلی در حرکت هستند اجازه تردد و حرکت بدهد و اگر این اتفاق نیافتد و در مثلث دید راننده موانعی مانند درخت و تیر برق و دکههای روزنامه فروشی وجود داشته باشند باعث میشود دید راننده مختل و در نهایت منجر به تصادف میشود.