پخش زنده
امروز: -
نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی عصر امروز به منظور بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش در حوزه قرآن و نماز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز به منظور بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش در حوزه قرآن و نماز در محل کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شد.
نصرالله پژمانفر رئیس فراکسیون قرآن و عترت در ابتدای این نشست گفت: این جلسه در راستای عملکرد آموزش و پرورش در حوزه آموزشهای قرآنی و مباحث دینی همچون ترویج نماز تشکیل شده است. آنچه بدیهی است توجه به مباحث قرآنی در نظام جمهوری اسلامی ایران میباشد. باید به این مسئله به صورت جدی پرداخته شود. متاسفانه پرداختن به موضوعات قرآنی آن گونه که باید، در کشور مدنظر قرار نگرفته است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآنی تصریح کرد: با توجه به زمانی که دانش آموزان برای آموزش قرآن سپری میکنند، مهارت کافی و لازم برای روخوانی و تلاوت قرآن ندارند.
طبق گزارشات واصله حدود ۷۲۰ ساعت مباحث و موضوعات قرآنی در دوران تحصیل یک دانش آموز در مدارس آموزش داده میشود.
وی در ادامه تاکید کرد: طبق آمار حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد دانش آموزان توانایی قرائت و تلاوت قرآن را ندارند. این مسئله یک ضعف برای کشور محسوب میشود. اگر شخصی توانایی خواندن و نوشتن را داشته باشد، با ۱۵ تا ۲۰ جلسه مهارت روخوانی را به دست خواهد آورد، اما دانش آموزان امروز با گذراندن ۷۲۰ ساعت هنوز توانایی تلاوت درست قرآن را ندارند.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: ناتوانی دانش آموزان در روخوانی قرآن از طرف فراکسیون قرآن و عترت پیگیری و مقرر شد این مسئله یعنی ریشه کن شدن بیسوادی قرآن در برنامه هفتم مورد نظر قرار بگیرد. در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست که شخصی توانایی قرآئت و تلاوت قرآن را نداشته باشد. بارها این موضوع را توسط سازمانها و وزارتخانههای مرتبط مورد پیگیری قرار داده ایم و امیدواریم این موضوع از ماه مبارک رمضان به صورت جدی کلید بخورد.
در این جلسه پژمانفر گفت: گزارشات و اقدامات آموزش و پرورش باید به صورت مکتوب به فراکسیون ارائه شود تا براساس موضوعات عنوان شده در گزارش، در برنامه هفتم و بودجه اعتباراتی در راستای ترویج دروس قرآنی برای وزارتخانه و موسسات فرهنگی در نظر گرفته شود.
سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه تاکید کرد: بنده به عنوان یک طلبه مطالبات جدی برای تقویت، جذب و اشتغال معلمان قرآنی به ویژه در شهرستانهای مرزی دارم.
وی در ادامه تاکید کرد: معوقات و پرداختی معلمان در کنار رتبه بندی آنها مدنظر قرار گرفته است. همچنین تحول بنیادی آموزش و پرورش که بارها به آن تاکید شده است، باید مورد توجه وزیر و معاونانش قرار بگیرد.
در این جلسه هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استخدام معلمان آموزش دیده در حوزه قرآنی تصریح کرد: اگر قرار است ساختمانی بنا شود، نقشهای از قبل برای آن طراحی میشود. وزارتخانه آیا برنامه و طرحی برای موضوعات قرآنی در نظر گرفته است؟
احمد راستینه هفشجانی گفت سوال اینجاست که بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مباحث فرهنگی و هنری کجا محقق شده است؟ وزارت آموزش و پرورش میتواند بیشترین نقش را در تحقق اهداف قرآنی داشته باشد. دانش آموزان به واسطه سه عنصر خانواده، مدارس و خویشتن میتوانند گامی موثر در مسیر آموزش و یادگیری بردارند.
در این جلسه عفت کوهبنایی شریعتی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم گفت: همه بر این باور هستیم که قرآن مسیر تعالی و پیشرفت کشور است. در جامعه مردم با هر سلیقه ای، اعتقاد راسخی به قرآن کریم دارند. امروز دشمنان نظام در تلاش هستند مردم را از مسیر قرآن و ولایت خارج کنند. باید از مسیر ایجابی برای آموزش قرآن ورود جدی داشته باشیم. مسیرهای سلبی در این راستا پاسخگو نیست. معلمان میتوانند نقش موثری در تدریس مفاهیم قرآنی داشته باشند. درخواست داریم آموزش و پرورش در استخدام معلمان بهترین روش گزینش را انتخاب کند.
فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان نیز در این جلسه گفت: حوادث اخیری که شاهد آن بودیم بخشی از آن در مدارس رخ داد. این اتفاقات در سایه بی توجهی به مسائل دینی و قرآنی رخ داده است. در گام دوم انقلاب به پیوند خوردن تمام مسیرها به مسائل قرآنی بسیار توصیه شده است. امیدواریم این مهم از طرف وزارتخانه مورد توجه قرار گیرد.
علیرضا عباسی نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی در این جلسه تصریح کرد: دروس مختلفی در مدارس تدریس میشود که نیازمند نیروهای ماهر و متخصص است. تخصص همیشه حرف اول را میزند. در تدریس کتب درسی همیشه یک کتاب راهنما وجود دارد، اما در کتابهای قرآنی جای خالی این کتب آموزشی و راهنمایی به وضوح دیده میشود.
علیرضا نظری نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی در فراکسیون قرآن و عترت تاکید کرد: امروز از آنچه برای آرمانها و اهداف انقلاب در ۴۰ سال پیش در نظر گرفته شده بود، فاصله گرفته ایم. ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس با استخدام معلمان در این حوزه باید مورد توجه مسئولان وزارتخانه قرار گیرد. بحث اصلاح متون هم از دیگر مسائل مهمی است که باید مدنظر وزیر آموزش و پرورش و معاونان ایشان قرار بگیرد. رصد و پایش آموزش قرآن در مدارس از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور وزارتخانه باشد.
سید علی یزدی خواه نماینده تهران نیز در این جلسه تصریح کرد: نظام جذب معلمان دچار ساختار عجیبی شده است. حدود چندین هزار معلم جذب میکنیم در صورتی که باید گزینش روخوانی و تلاوت قرآن را در استخدام آنها مدنظر قرار دهیم. نظام پایش و ارزشگذاری در مباحث درسی، پیوند دادن رابطه دانش آموزان و معلمان با قرآن از جمله مباحثی است که باید در برنامههای آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.
خلیل بهروزی فر عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به جایگاه وزارت آموزش و پرورش در کشور گفت: از ابتدا تاکنون آموزش قرآنی برای آموزش و پرورش جایگاه ویژهای در نظر نگرفته است. دانش آموزان باید مرحلهای از آموزش را که طی میکنند و به مرحله تحصیلات عالیه میرسند، نسبت به تلاوت و روخوانی قرآن مشکلی نداشته باشند، اما همچنان این ضعف در آموزش و پرورش نمود بیشتری دارد.
حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس یازدهم با اشاره به افزایش مشکلات در کشور گفت: ریشه مشکلات امروز را در آموزش و پرورش باید جستجو کنیم. تا زمانی که آموزش و پرورش اولویت کشور نباشد، نمیتوانیم شاهد حل شدن مشکلات در تمام حوزهها باشیم.
یوسف نوری وزیر آموزش پرورش هم در این جلسه با اشاره به برنامههای وزارتخانه در راستای آموزش مباحث قرآنی گفت: نگارش کتابهای درسی در سال ۱۳۷۰ اصولی نبود و در حال حاضر نیز همان وضعیت ادامه دارد.
وی در ادامه تصریح کرد:تا به امروز مدارس قرآنی بسیاری تاسیس شده است. اسفند ماه سال گذشته کلاس قرآنی بین المللی برگزار شد و در تمام رشتهها معلمان کشور در جهان اول شدند.
نوری در ادامه با اشاره به استخدام معلمان گفت:مهمترین کار ما در درجه اول گزینش معلم است که تصویب شده و باید غیر متمرکز باشد. در واقع ۴ تا ۶ ماه باید برای جذب معلم فرصت داشته باشیم. دومین مسئله دانشگاه فرهنگیان است. اگر دانشجویان این دانشگاه مهارت روخوانی، روانخوانی و مفاهیم مقدماتی قرآن را بلد نباشد؛ فاقد صلاحیت معلمی خواهند بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود اعتبارات بودجه برای قرآن گفت: اعتبارات بودجهای به ویژه حوزه قرآنی بسیار کم است. حتی به گونهای که در پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات به مشکل برخوردیم. حدود ۱۷۰ میلیارد تومان برای حقوق ماهیانه آنها در نظر گرفته شد که متاسفانه اعتبارات کم در این حوزه مانع از تحقق این مهم شده است. کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآنی مجلس در فصل بودجه بندی این مباحث را در نظر بگیرد.
وی در مورد NGOهای قرآنی گفت: آموزش و مهارت معلمین قرآنی یکی از اقداماتی است که در حال حاضر صورت میگیرد. حدود ۷۰۰ دارالقرآن و ۲۶۰ مرکز قرآنی در کشور داریم. باید ارتباطات خوبی بین مراکز قرآنی و آموزش پرورش برقرار شود.
نوری با اشاره به سند چشم انداز و اصلاح کتب درسی گفت:در حال حاضر سامانهای طراحی شده تا در پایان سند چشم انداز ما بتوانیم ۳ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. انتظار داریم سرانهای برای حافظان قرآن در نظر گرفته شود. اقدام بعدی که پایهای است، بحث اصلاح کتب درسی در قرآن، زبان عربی و زبان انگلیسی است. دانش آموزانی که در مدارس این دروس را یاد میگیرند، به دلیل نیازی که در جامعه ایجاد شده، علاقمند به یادگیری این دروس در بیرون از مدارس هستند.
نوری ادامه داد: باید از دروس قرآن حمایت شود که با روشهای معمول و مرسوم متفاوت باشد. از طریق دولت مقرر شد تعدادی نیرو جذب کنیم و دانش آموزان و نخبگان قرآنی که حافظان قرآن بودند، بدون کنکور در دانشگاه و مقطع بالاتر حضور یابند و سهمیهای از رئیس جمهور برای مجموعههای قرآنی نیز جذب کنیم.
اصغر باقرزاده سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی در نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راههای تاثیرگذار و متنوعی روی آموزش دانش آموزان نقش دارد، تاکید کرد: عوامل تاثیرگذار روی دانش آموزان، تنها مدارس نیستند. در یک سال گذشته مشارکت فعال دانش آموزان در طرحهای قرآنی مختلف به ویژه مربیان خبره در دستور کار وزارتخانه بود. موارد متعدد در این راستا مدنظر قرار گرفت. بطور مثال رویکرد مشارکت طلبی، احیای نقش معلمان و اولیا، تنظیم فعالیتهای قرآنی، مردمی سازی و استفاده از گروههای جهادی، توانمندسازی مربیان و معلمان، تمرکز روی برنامه ها، برگزاری مسابقات قرآنی از جمله برنامههای وزارتخانه برای تقویت مفاهیم قرآنی در آموزش و پرورش بود.