پخش زنده
امروز: -
رئیس پلیس راه خوزستان: بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و سرعت غیرمجاز دلیل ایجاد سرعتکاهها در جادههای برون شهری است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، سرهنگ رضا دولتشاهی گفت: دست اندازها در جادهها و معابر به ۲ دسته تقسیم میشوند که دسته اول را اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان سرعتکاه و به منظور کاهش سرعت وسایل نقلیه در نزدیکی دوربرگردانها و در محدوده مناطق مسکونی و مدارس ایجاد میکند.
وی افزود: دستهای دیگر از دست اندازها به صورت غیرارادی هستند و به دلیل کنده کاریها روی آسفالت، اضافه تناژ خودروها، شرایط آب و هوایی، انجام کار بی کیفیت و... ایجاد میشوند.
سرهنگ دولتشاهی میگوید: در بحث جاده، استانداردی که در سراسر دنیا وجود دارد، چیزی به عنوان دست انداز یا سرعتکاه در جادههای بین شهری تعریف نشده است، اما باتوجه به وضعیت رانندگی و سرعت در کشور و همچنین بی توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی، برای کاهش و کنترل سرعت ناچار به ایجاد سرعتکاه هستیم.
رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه در سایر نقاط دنیا، تابلوهای هشداری نقش بازدارندگی ایفا میکنند و رانندگان موظف به کاهش سرعت به کمتر از ۶۰ کیلومتر در مناطق مسکونی و نزدیکی دوربرگردانها هستند، ادامه داد: جای سرعتکاه در داخل شهر است و تعریفی برای آن در جادههای برون شهری نیست.
وی کمرنگ بودن فرهنگ رانندگی و نرسیدن به حد استاندارد را عامل ایجاد سرعتکاه دانست و اضافه کرد: سرعتکاهها بجز دردسر برای رانندگان و خراب کردن قطعات یدکی خودرو، سودی ندارند.