پخش زنده
امروز: -
شب گذشته در گفتگوی ویزه خبری به موضوع صنعت بیمه؛ عملکرد، چالش و فرصتها اختصاص داشت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شب گذشته در گفتگوی ویزه خبری به موضوع صنعت بیمه؛ عملکرد، چالش و فرصتها اختصاص داشت.
مجری: خانم امامی
میهمان حضوری: مهندس مجید بهزادپور؛ رئیس کل بیمه مرکزی ایران
ارتباط تلفنی: آقای پدرام پاک آیین؛ مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت
مجری: رئیس کل بیمه مرکزی از تمدید بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث تا پایان آذر ماه خبر داد. به بهانه روز بیمه میخواهیم راجع به موضوعات مختلف صنعت بیمه صحبت کنیم. آقای بهزادپور در صحبتهای امروزتان در همایش اشاره کردید که بیمه میتواند فضای سرمایه گذاری کشور را تحت تأثیر قرار دهد، چگونه؟
آقای بهزادپور: روز ۱۳ آذر را که روز ملی بیمه است به همه دست اندرکاران صنعت بیمه تبریک عرض میکنم و امیدوارم بتوانم در این برنامه کوتاه بخشی از عملکردها و دستاوردهای این صنعت را خدمتتان توضیح دهم.
مجری: چگونه میشود با بیمه، فضای سرمایه گذاری کشور را متحول کرد؟
آقای بهزادپور: فکر میکنم یکی از نقشهایی که کمتر در خصوص صنعت بیمه به آن پرداخته شده، حضورش و تأثیرش در فضای تأمین مالی و تأمین سرمایه گذاری در پروژهها و طرحهای عمومی است، از دو بُعد؛ صنعت بیمه دو کمک جدی میتواند کند؛ یکی حضور مستقیم و سرمایه گذاری مستقیم است و یکی هم یک وظیفهای این صنعت دارد که در تمام دنیا این وظیفه شناخته شده است و مهمترین نقش صنعت بیمه هم همین است و آن بحث ارزیابی و مدیریت ریسک است. در این دو بعد ما میتوانیم در هم نظام برنامه ریزی پروژههای بزرگ و ملی و هم در تأمین سرمایه نقش مؤثر و مفیدی را ایفا کنیم. ما در برنامه هفتم در پیشنهادهایی که در خصوص برنامه هفتم هم ارائه کردیم سعی کردیم این نقش را یک مقدار پررنگتر کنیم. مثلاً در خصوص برنامه منطقهای در بحث کنار موضوع آمایش سرزمین، ما بحث آمایش ریسک را مطرح کردیم که خواستیم برنامه این نقش را به صنعت بیمه بسپارد که بتوانیم این ارزیابی و مدیریت ریسک را درست انجام دهیم که ان شاء الله آن سرمایه گذاری درست اتفاق بیفتد و ماحصلش به نفع ارتقای اقتصاد کشور باشد.
مجری: ما در بحثهای مختلف صنعت بیمه یک موضوع و محور اساسی همیشه مطرح بوده و یک چالش و آن هم ضریب نفوذ بیمه است. ما الآن در برنامه ششم توسعه این عدد را چه عددی تعریف کردیم و تا الآن که ما در خدمت شما هستیم با همه برنامههای توسعه ای، سیاست گذاریها و هدف گذاریها به چه عددی رسیدیم؟
آقای بهزادپور: آن چه در برنامه ششم به عنوان هدف تعیین شد، به میزان هفت درصد بود، اولاًَ خود ضریب نفوذ چیست؟ میزان فروش صنعت بیمه در یک سال است تقسیم بر جی دی پی همان سال در همان کشور. این هفت درصد هم متوسط جهانی است، آن سالی که در برنامه ششم به عنوان هدف برای صنعت بیمه تعیین شد قائل بر این بودند که ما برسیم به متوسط جهانی، اما یک نکته را باید به آن توجه کنیم، اصولاً صنعت بیمه در کنار توسعه کشور رشد پیدا میکند یعنی هر چقدر فعالیتهای اقتصادی توسعه پیدا کند، رونق اقتصادی بیشتر باشد، قطعاً فضای صنعت بیمه هم متحول میشود و رشد میکند. نمیشود انتظار داشته باشیم رشد اقتصادی ما در متوسط حدود صفر باشد و از آن طرف حتماً تکلیف هفت درصد را از صنعت بیمه مطالبه کنیم که حتماً ما باید به هفت درصد میرسیدیم.
مجری: در کنار همین نکتهای که اشاره میکنید یعنی رشد اقتصادی و فضای اقتصادی کشور، این ضریب نفوذ به عوامل دیگر یا عامل دیگری بستگی دارد، آن عوامل چیست؟
آقای بهزادپور: عامل اصلی؛ این است، عامل دوم بحث فرهنگ سازی است که خیلی مهم است. تنوع محصولات و رشتههای بیمهای است که میتواند خود تقاضاهای جدید را ایجاد کند. ما همین امروز که روز ملی صنعت بیمه بود، بحث بیمه تکافل را مطرح کردیم به عنوان یک محصول، خود محصول جدید میتواند تقاضاهای جدید ایجاد کند و مردم را به ورود به صنعت بیمه ترغیب کند. استفاده از فناوری و روشهای نوین میتواند کمک کند، آن چه که بِیس یعنی پایه اصلی برای توسعه صنعت بیمه است در درجه اول شناخت مردم و بعد اعتماد مردم است. هر آن چه که ما بتوانیم این را تقویت کنیم، قطعاً میتوانیم صنعت بیمه را توسعه دهیم.
مجری: اگر بخواهید نمره دهید، حالا به غیر از رشد اقتصادی و فضای اقتصادی کشور که خود عامل اصلی است به آن اقداماتی که برای فرهنگ سازی کردید برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در بین مردم و تنوع و موضوع رشتههای متنوعی که در حوزه صنعت بیمه است چه ارزیابی و نمرهای میدهید؟
آقای بهزادپور: من قائلم به این که ما در این بخشها خیلی قوی عمل نکردیم به خصوص در بحث فرهنگ سازی، چون موضوع کاملاً یک موضوعی است که باید مردم اول بشناسند ابعاد صنعت بیمه را، نتوانستیم آن طور که باید معرفی کنیم، اما مسیری جز این هم نداریم، ما الآن به فرض در کتب درسی کاری که با آموزش و پرورش سالها داریم همکاری میکنیم که بتوانیم در کتب درسی یک سری مباحث بیمهای را وارد کنیم که کردیم این کار را هم، این یکی از اقدامات است.
مجری: ریل گذاری و هدف گذاری را شروع کردید و معتقدید درست است و با سرعت مناسب؟
آقای بهزادپور: بله، ولی باید با سرعت بیشتری برویم و حجم کارمان را باید در این زمینهها افزایش دهیم، ضمن این که آن نکاتی که عرض کردم بحث محصولات جدید، شیوههای نوین، مهمتر از همه در کنار رشد و تحول اقتصادی کشور.
مجری: برخی از فعالان صنعت بیمه معتقد هستند که باید در نظارت؛ صنعت بیمه قوی بود و برخی هم معتقدند که در فعالیتهای توسعه بازار باید صنعت بیمه بی رقیب باشد و بتواند فعالیتهای بی شماری انجام دهد، شما به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی با توجه به سیاست گذاریها و برنامه ریزیهایی که کردید هر دو حوزه را چگونه تعریف میکنید؟ آیا معتقدید که باید فقط در یک حوزه فعال بود یا توأمان هر دو حوزه را پیش برد؟
آقای بهزادپور: بر حسب طبقه بندی که دستگاههای اجرایی میکنند در مقررات مربوطه، بیمه مرکزی یک نهاد نظارتی و توسعهای طبقه بندی میشود همان طور که قانون تأسیس ما تأکید میکند بر وظایف اصلی بیمه مرکزی، این دو بعد اصلی را ما داریم یعنی یک وظیفه اصلی مان نظارت بر صنعت بیمه است و یک وظیفه جدی مان توسعه صنعت است. گاهی اوقات هم شاید انتخاب بین این دو گزینه سخت میشود، یعنی گاهی اوقات برخورد با یک مؤسسهای که تخلف میکند باید منطبق بر مقررات صورت بگیرد و ما باید نظم لازم را در صنعت برقرار کنیم، اما یک وظیفه دیگری داریم که همان موقع هم باید بازار را توسعه دهیم، باید اجازه دهیم که سرمایه گذاریهای جدید در صنعت بیمه اتفاق بیفتد، اما به نظرم میرسد هر دو این وظایف را همزمان جلو ببریم و تا الآن هم کسانی که قبل از بنده در این مجموعه و نهاد بودند و همکاران من در بیمه مرکزی تلاش کردند که این دو وظیفه را به نحو احسنت انجام دهند. این را هم عرض کنم که نهاد بیمه مرکزی شاید جزو معدود نهادهایی است که در کشور از ابتدایی که تأسیس شده، توسعه تشکیلات نداشته یعنی یک ایده آلی است در سایر دستگاهها کمتر بتوانید مشابهش را پیدا کنید. از سال ۵۰ که این مؤسسه تأسیس شده تا الآن از لحاظ حجم پستها ...
مجری: بدنه، ساختار و تشکیلات.
آقای بهزادپور: بله، همان ابعاد است، در صورتی که ما از چهار شرکت بیمهای الآن رسیدیم به حدود ۴۰ شرکت بیمه ای، یا از تعداد نمایندگان بیمه که حدود ۸۰۰ و خردهای بوده الآن رسیدیم به حدود ۱۰۰ هزار نفر نماینده بیمه. با این که ابعاد موضوع نظارت ما خیلی گسترده شده، اما از لحاظ ابعاد ساختاری همان ابعاد قبلی است.
مجری: موافقید یک گزارش ببینیم؟ گزارشی ببینیم راجع به فعالیتهای مختلف صنعت بیمه و همچنین چالشها و نظرات. (پخش گزارش) نکتهای که خانم فضلی در این گزارش به آن اشاره کردند آقای مهندس بهزادپور در اواسط صحبت و اوایل صحبتشان به آن اشاره کردند یعنی تحت تأثیر قرار گرفتن فضای سرمایه گذاری کشور توسط بیمه. در گزارش اشاره شد که حق بیمه افزایش پیدا کرده، در کنار حق بیمه که مجموعه یعنی فروش حق بیمه شما در این بازه زمانی افزایش پیدا کرده، آیا کیفیت خدمات ارائه شده و کمیت آن هم افزایش پیدا کرده یا نه؟
آقای بهزادپور: بله، ما کمیت ارائه خدمات مان یک بخشی اش پرداخت خسارت هاست، ما اصلیترین خدمتی که ارائه میکنیم؛ ارائه آرامش و امنیت است، یعنی اصل خدمت ما آن است، ولی در کنار آن ارائه آرامش و امنیت خاطری که به مردم در بخشهای مختلف، مخاطرات و ریسکهای مختلف میدهیم، یک خدمت ملموس مان؛ پرداخت خسارت هایمان است. یعنی وقتی مثلاً در این گزارش هم ملاحظه کردید که سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم به مردم، این یعنی در تمام موارد؛ در درمان، شخص ثالث، آتش سازی، در بخشهای مختلف ۶۵ هزار میلیارد تومان به مردم خسارت دادیم و این یعنی یک کمک جدی به افرادی که دچار حادثه و سانحه شدند. برخی از پرداختهای ما کاملاً یک طرفه است، مثل آن چه در صندوق تأمین خسارتها پرداخت میکنیم، مثلاً در مورد افرادی که دچار تصادف میشوند، ولی بیمه نامه شان تمام شده یا خدای ناکرده کسی صدمه خورده و راننده متواری شده، تمام این خسارتها از محل صندوق تأمین خسارتها که توسط شرکتهای بیمه تأمین میشود وجهش پرداخت میشود. اینها خدماتی است که به مردم ارائه میکنیم، یعنی در درجه اول ایجاد امنیت خاطر و بعد هم پرداخت خسارت.
مجری: همین طور که راجع به پرداخت خسارت میگویید باهم قدم به قدم پیش برویم، برخی معتقد هستند اگر بخواهیم حد مطلوب را در نظر بگیریم پرداخت خسارت یا ارائه خدمات توسط بیمه مرکزی در اقسام مختلفش آن طور که باید و شاید نیست و میتواند عملکرد بهتر و کارنامه قابل قبول تری داشته باشد، چقدر موافق هستید و فکر میکنید ایراداتی که داریم در بخشهای مختلف ازجمله در پرداخت خسارت بر میگردد به چه عواملی؟ کدام موارد باید اصلاح شود و چه نکاتی باید مد نظر قرار بگیرد؟
آقای بهزادپور: من هم خود به عنوان دستگاه ناظر یعنی این جا الآن دیگر بعد نظارت را دارم، اعتقاد دارم که قطعاً ما میتوانیم در بخش پرداخت خسارت، خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم و دنبال این هم هستیم که هم مکانیزم هایش را تعریف و هم نظارت کنیم که اتفاق بیفتد. مهمترین نکته این است که ما الآن در این مرحله، این پیام سمینار امروز ما هم همین بود، همایش امروز ما هم همین بود که بتوانیم از فناوری روز استفاده کنیم و از شرکتهای دانش بنیان استفاده کنیم. به نظرم اگر ما بتوانیم فرایندهایمان را اصلاح کنیم، در ارائه خدمات به مردم خیلی جلو میافتیم، حتی فرایندهای نظارتی خود ما، یعنی الآن یکی از پروژههای جدی که در بیمه مرکزی تعقیب میکنیم؛ بحث نظارت هوشمند است که نظارت مان را کاملاً مبتنی بر فناوری روز انجام میدهیم که بتوانیم در لحظه و به صورت برخط عملیات مالی شرکت بیمه را بتوانیم نظارت کنیم. بله من هم فرمایش شما را موافقم و این یکی از نکاتی است حتماً، این عقیده اغلب همکارانم در صنعت بیمه هم هست.
مجری: کار را شروع کردید؟
آقای بهزادپور: حتماً، الآن امروز یک نمایشگاه خیلی خوبی کنار این همایش ما ایجاد شده بود که تمام دستاوردهای شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی، همه عوامل دست اندرکار صنعت بیمه که در بحث نوآوری و فناوری انجام داده بودند، انصافاً به نظرم پیشرفت بسیار خوبی ارائه شد در این نمایشگاه و من حتماً خواهش میکنم به یک ترتیب بتوانیم این نتایج اقدامات را به سمع و نظر مردم برسانیم.
مجری: در بیمه مرکزی ابلاغیههای مختلفی را تدوین، ابلاغ و آیین نامههای مختلفی را تدوین میکنید، فکر میکنید آن چیزی که توسط بیمه مرکزی تدوین و به مرحله ابلاغ میرسد به مجموعههای مختلف و زیرمجموعههای خودتان چقدر قابلیت اجرا پیدا میکند؟ این را از بعد نظارتی به آن بپردازیم که از لحاظ اجرایی به مجموعه آن چیزی که توسط شما ارائه میشود به دستگاههای مختلف و زیرمجموعهها چه نمرهای میدهید؟ چون روز صنعت بیمه و روز ارزیابی است.
آقای بهزادپور: بله، موافقم، واقعیت این است که پروسه؛ فرایند تصویب یک آیین نامه خیلی فرایند طولانیای است؛ و مرحله نهایی اش میآید در بیمه مرکزی و ما در چند مرحله در چند کمیسیونهای متعدد بررسی و نهایی میشود و به شورای عالی بیمه ارائه میشود یعنی مرجع تصویب آیین نامههای صنعت بیمه، شورای عالی بیمه است و جالب است این از ویژگیهای قانون تأسیس ما است که من رئیس آن شورا هستم، ولی حق رأی ندارم یعنی این ویژگی بسیار جالبی است که در قانون تأسیس صنعت بیمه مرکزی پیش بینی شده.
مجری: یعنی خود مصداق این است که برخی عنوان میکنند بیمه مرکزی در بسیاری از موارد مثلاً در انتخاب هیأت مدیره ها، ابلاغیه ها، دستورالعملها دخالت و اظهار نظر میکند، این یعنی رد تمام آن چیزها.
آقای بهزادپور: اظهار نظر میکنیم قطعاً، نظرات مان را میگوییم ولی...
مجری:، ولی نظرات تعیین کننده و اساسی به عهده دیگران سپرده میشود و مرجع تعیین کننده نهایی؛ شورای عالی بیمه است. بنده فقط مدیریت میکنم آن جلسه را. اعتقاد دارم که در مورد قوانین شاید جواب شما در این کلام من باشد آن ارزیابی را من خیلی راحت عرض کنم. من در مورد قوانینی که ما به آن استناد میکنیم، آن چیزی که مصوب مجلس بوده، اعتقاد دارم که آنجا ما اصول را مطرح میکنیم مثل قانون تأسیس. اعتقاد دارم ما آن جا خیلی کمبود نداریم، ولی در آیین نامه هایمان که مصوب شورای عالی بیمه است به نظرم کاملاً نیاز به بازنگری داریم، نیاز به یک نگاه جدید به آیین نامهها داریم که شروع کردیم این کار را هم. ما آیین نامه ۹۰ که بحث تعیین صلاحیت مدیران کلیدی صنعت بیمه است اخیراً با چهار جلسه شورای عالی بیمه برگزار شد و توانستیم آیین نامه را اصلاح کنیم.
مجری: فکر میکنید چند درصد این آیین نامهها نیاز به اصلاح داشته باشد؟ یا طرح؟
آقای بهزادپور: به نظرم یک بازنگری کامل میخواهد و این در برنامه ما قرار گرفته، آیین نامههای خیلی مهمی داریم مثل آیین نامه سرمایه گذاری، مثل آیین نامهای که به نظرم وجود ندارد؛ بحث آیین نامه رقابت است که حتماً باید فقط پیش بینی کنیم، لذا نگاه من هم این است که در آیین نامهها نیاز به یک ورود و بازنگری جدی داریم منطبق بر شرایط روز کشور.
مجری: یکی از مباحثی که مطرح میشود راجع به بیمه مرکزی، بحث بیمه سلامت و نسخه الکترونیکی است که چالشهای مختلف و بحثهای زیادی را به خود اختصاص داده. برویم سراغ این که اگر الآن کسی بیمه سلامت باشد میتواند از نسخه الکترونیکی استفاده کند؟ اگر میتواند توضیح دهید، اگر نمیتواند علتش چیست؟
آقای بهزادپور: قطعاً متولی نسخه الکترونیک به صورت مشخص بیمه مرکزی و تکمیلی نیست. ما دو تکلیف داریم در موضوع...
مجری: متولی اصلی...
آقای بهزادپور: وزارت بهداشت است؛ که آنها هم دارند با شدت و حدت پیگیری میکنند که کار انجام شود، یکی از اولویتهای دولت سیزدهم است؛ از موضوعاتی است که مقام ریاست جمهوری روی آن تأکید جدی دارند و به همه ما هم...
مجری: پس الآن به طور کامل اجرایی نمیشود، اگر پاسخ سؤال قبلم را بخواهم بگیریم از محضر شما؟
آقای بهزادپور: در واقع یک کار عقب ماندهای از قبل وجود دارد، این کارها باید در سالهای قبل یک مقدار انجام میشده، الآن...
مجری: علت عقب ماندگی؟
آقای بهزادپور: به هر حال خیلی دلایل مختلفی دارد، آن بخشی که مربوط به خودم هست را میتوانم بگویم، مربوط به بیمه مرکزی است، ما دو تکلیف داشتیم یکی این که اطلاعات تکمیلی را ما به آن سامانهای که توسط وزارت بهداشت و درمان تعریف، تبیین و معرفی میشود حتماً اطلاعات بیمه تکمیلی مان را به آن جا منتقل کنیم. دومین تکلیف مان این بود که نسخه کاغذی را دیگر حذف کنیم در مسیر تکمیلی. در مورد اول؛ تقریباً انجام دادیم یعنی ما آن اطلاعات مربوط به بیمه تکمیلی را ارائه کردیم؛ هر جایی که وزارت بهداشت گفته با نامه نگاری که کردیم به آنها انتقال دادیم.
مجری: و مشکل کار الآن در قسمت دوم است؟
آقای بهزادپور: در قسمت دوم است؛ دوم هم مهم است. آن جاست که مردم درگیرند. نکتهای را عرض کنم؛ ما تقریباً کل مردمی که تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند، الآن حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است. یعنی تقریباً ۲۰ درصد مردم از لحاظ افرادی که تحت پوشش خدمات درمانی میخواهند قرار بگیرند، ما ۲۰ درصد مشکل هستیم؛ نکته بعدی این است که اتفاقاً تا ما این حلقه را کامل نکنیم شاید مردم آن حلاوت و شیرینی این خدمات را نتوانند بچشند. ما از این حیث از ابتدای سال. من فارغ از این که کدام دستگاهی را باید این کار را انجام بدهد، ندهد، راستش از روز اولی که آمدم بحثم با همکارانم این بوده که اصلاً وارد این بحث نشوید، ما موظفیم که این کار را انجام دهیم حتی کمک کنیم به بخشهای دیگر که این تعهدی که دولت به یک ترتیبی به مردم دارد، هر چه زودتر انجام شود و این فرقی نمیکند ما هم جزو مردم هستیم، خانواده من هم جزو مردم هستند، خدماتی که ما میگیریم از مثلاً به یک داروخانه مراجعه میکنیم باید به ترتیبی باشد که با یک بار مراجعه بدون استفاده از نسخه کاغذی بتوانم خدمات بگیریم، لذا کاملاً برای ما اولویت اصلی دارد این موضوع و در چند زمینه داریم این کار را جلو میبریم با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان و بخش سلامت.
مجری: یک گزارش ببینیم برگردیم یک مهمان تلفنی داریم. (پخش گزارش) برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر را دیدید که امیدوارم صبحها دنبال کنید، موضوعات مختلف توسط خانم حاجی پور و همکارانم در تحریریههای تخصصی خبرگزاری صدا و سیما دنبال میشود، اطلاعاتش تقدیم حضور شما میشود. اما آقای پدرام پاک آیین؛ مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت تلفنی ما را همراهی میکنند.
آقای پاک آیین: روز بیمه را تبریک عرض میکنم برای دست اندرکاران این صنعت آرزوی توفیق دارم.
مجری: وضعیت بیمه سلامت، نسخه الکترونیکی و سامانهای که باید راه اندازی شود، چالشهایی که مطرح است و آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای آن که مراکز خصوصی تأمین اجتماعی بتوانند و هر دستگاهی که میخواهد اطلاعات کسب کند برای ارائه خدمات به راحتی مرتبط شود با این سامانه و ارائه خدمت بدهد.
آقای پاک آیین: همچنان که میدانید یکی از سیاستهای اصلی دولت سیزدهم فراگیر کردن خدمات بیمه سلامت بوده به طوری که امروز میتوانیم با افتخار بگوییم کشور عزیزمان ایران بیمه سلامت شد. بیمه سلامت با فراگیری اش و با همگانی شدنش بخش مهم و راهبردی در ارتقای شاخصهای سلامت دارد به خصوص با اعتماد متقابلی که بین صنعت بیمه و پزشکان و کادر سلامت شکل گرفته میشود امید داشت که خدمات با کیفیت تری را به بیمه شدگان بیمه سلامت ارائه دهیم. یکی از ویژگی های...
مجری: بیمه سلامتیها میتوانند از نسخه الکترونیک استفاده کنند با توجه به این خدمت و اقدام ارزنده وزارت بهداشت؟
آقای پاک آیین: بله حتماً، شما میدانید طرح نسخه الکترونیک در همه استانهای کشور به صد درصد رسیده به غیر از دو استان، دو کلان شهر؛ تهران و مشهد، این طرح در مرحله بلوغ است. با توجه به کدینگ متفاوت بیمه ها، هماهنگیهایی با ذینفعان از جمله بیمه مرکزی صورت گرفته، مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در صدد است تا در ادامه همکاریهای قبلی، یکپارچه سازی سامانه بیمه را در این خصوص برطرف کند.
مجری: سامانه قرار بود راه اندازی کند وزارت بهداشت؛ سامانه یکپارچهای که وظایفی را تعریف کرده بود و باید اطلاعاتی را در اختیار بیمهها قرار میداد و هم اطلاعاتی را در اختیار محورهای مختلف این سامانه، راه اندازی اش گویا به تأخیر افتاده، علت؟
آقای پاک آیین: این نیازمند یک همکاری مشترک است بین ما و بیمه؛ بین وزارت بهداشت و بیمه مرکزی، جزئیاتش هم به این شرح است که ما خدمات درخواستی سازمان بیمه مرکزی را که شامل مرجع کدینگ سلامت ایران؛ مکسا و همین طور سامانه یکپارچه اطلاعات مراکز درمانی و استعلام کد نظام پزشکی و سرویسهای استعلام دارو و تجهیزات سازمان غذا و دارو بوده در تاریخ ۲۷ شهریور در اختیار این سازمان قرار دادیم، همین طور در جلسه حضوری که...
مجری: و ماحصل ان قرار است کی ما شاهد راه اندازی این سامانه یکپارچه باشیم، به دلیل این میپرسم که در سوی دیگر این ماجرا مردمی هستند که باید خسارتهای بیمهای شان را دریافت کنند و بعضاً برخی اوقات ما شاهد این هستیم دو تا شش ماه طول میکشد تا آن مبلغی که باید و شاید به دستشان برسد.
آقای پاک آیین: این خدمت در وزارت بهداشت خلاصه نمیشود، یک همکاری فنی بین بخشی است، زیرساخت مورد نیاز برای ارسال پرونده بستری بیماران از سامانه پرونده الکترونیکی سلامت که شامل اطلاعات بستری و سرپایی به بیمههای تکمیلی از طریق درگاه مدیریت جریان بیمه مرکزی بوده از طرف وزارت بهداشت تهیه شده به بیمه مرکزی تحویل داده شده، در انتظار تأییدیه تست به سر میبرد.
مجری: یعنی الآن بیمه مرکزی باید وظایف خودش را انجام دهد برای نهایی شدن این موضوع؟
آقای پاک آیین: این فرایند برای وزارت بهداشت؛ فرایند پیچیدهای نیست با توجه به این اجرای طرح عظیم بیمه سلامت...
مجری: کدام دستگاه باید بردارد؟
آقای پاک آیین: رسیدگی الکترونیک اسناد بستری سازمان بیمه سلامت از قبل هم انجام شده، کدینگهای ابلاغی و مبانی اش را بایستی بیمه مرکزی زحمت بکشند و پیاده سازی کنند.
مجری: ۳۰ ثانیه پایانی آقای بهزادپور.
آقای بهزادپور: اعتقاد دارم که برنامههایی که بخشی اش را پخش کردید که انتهای برنامه همکار من بود که توضیح میداد که نصفه کاره قطع شد، حتماً آن برنامهها را ادامه دهید، مطالب روشنتر شود، اما من میگویم تکلیف ما برای ارائه خدمات متناسب و در شأن مردم تکلیفی است که برای همه ما هست، من فارغ از این که درصد ما در این ماجرا بیش از ۲۰ درصد نیست و نقش بیمه مرکزی تا چه حد است و مقررات چه به ما گفته، فارغ از اینها کاملاً آماده ایم این تکلیف را به نتیجه برسانیم.