عرضه دنا، سورن و رانا به زودی در بورس کالا
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که به دنبال افزایش تنوع و تعداد خودرو برای عرضه در بورس کالا هستیم، از عرضه دنا، سورن و رانا در آینده نزدیک با دریافت مجوزهای لازم خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از ایران خودرو؛ آقای مهدی خطیبی در حاشیه بازدید مدیرعامل سازمان بورس از ایران خودرو گفت: مدت زمان تحویل خودروها را نیز از سه به دو ماه و کمتر از دو ماه کاهش خواهیم داد و با این اقدام در کنار افزایش تنوع و تیراژ به عنوان سه راهبرد تکمیلی حضور در بورس کالا، شاهد کاهش چشمگیری در قیمت خودرو خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دنبال حاشیه سود نیستیم بلکه به دنبال جلوگیری از ضرر و زیان و ارتقای طرحهای توسعه و سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه هستیم، افزود: به عنوان خودروساز، قیمتی که مصرف کننده نهایی، خودرو را خریداری میکند مهم است و با قیمتهای تکلیفی و قرعهکشی، درصد کمی از مشتریان واقعی موفق به خرید خودرو میشوند.
خطیبی ادامه داد: روزی که خودروی هایما در بورس عرضه شد، قیمت آن در بازار ۶۰ میلیون تومان کاهش یافت، بنابراین هدف ما از عرضه محصولات در بورس کالا، به صفر رساندن ضرر و زیان و خرید خودرو ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار توسط مشتریان واقعی است.
وی با اشاره به حذف قیمت گذاری دستوری افزود: از سیاستی که موجب توقف ضرر و زیان خودروساز میشود حمایت میکنیم، اما تصمیم گیری این موضوع با نهادهای بالادستی است نه خودروساز و امیدواریم هر سیاستی که اتخاذ میشود، در نهایت به نفع و خیر صنعت خودرو و نظام اقتصادی کشور باشد که یکی از راهکارهای کمک و تسهیل کننده در این زمینه، سیاست عرضه در بورس کالاست.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به واگذاری سهام ایران خودرو، گفت: موضوع واگذاری سهام ایران خودرو بر روی ۲۴ درصد سهام دولت و سهام درون شرکتی است که از این تعداد تنها یک و نیم درصد آن سهام وثیقه است که از سوی ایرانخودرو و سازمان خصوصی سازی پیگیری میشود تا آماده واگذاری به بخش خصوصی شود.
خطیبی با تاکید بر اینکه موافق واردات خودرو هستیم و آن را مزیتی برای اقتصاد کشور میدانیم، اضافه کرد: ایران خودرو به درجهای از بلوغ صنعتی رسیده است که کاملاً آماده و مهیا برای رقابت با خودروهای وارداتی است.
وی ادامه داد: سیاست واردات خودروی کامل، اصلاً سیاست محوری ایران خودرو نیست و اگر یک تعدادی را وارد کنیم قطعاً هدف بعدی ما در متن قرارداد تبدیل به قطعات منفصله و مونتاژ محصول است.
خطیبی با بیان این که ما تولیدکننده هستیم گفت: روند توسعه صنعت خودرو کشور را با جدیت دنبال میکنیم و تجربه نشان داده است که خودروساز در واردات خودرو کامل دستاورد موفقی نداشته است.
وی افزود: در سال جاری تاکنون خودروهای مونتاژی ایران خودرو یعنی هایما، سهم کمی از تولیدات را به خود اختصاص داده است، ما خودروسازیم و به دنبال افزایش تولیداتی هستیم که دارای عمق ساخت داخل باشد و در حال حاضر نیز برخی محصولات از ۹۷ درصد عمق داخلی سازی برخوردارند.
مدیرعامل ایران خودرو در خصوص همکاری با خودروسازان فرانسوی تصریح کرد: ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور و خاورمیانه، تابع سیاستهای کلی نظام است و در این زمینه کاملاً هماهنگ با سیاست نظام عمل خواهیم کرد. ما دوستان دوران تحریم را هرگز فراموش نخواهیم کرد و در حافظه تاریخی خود نگه میداریم که در شرایط سخت و تحریم چه کشورهایی در کنار ما بوده اند و این موضوع را در سیاست گذاریها لحاظ خواهیم کرد.
گذشت زمانی که مردم فریب حرفهای شما را میخوردن
ملت فعلا به سایپا اعتماد دارن و محصولات سایپا را میخرن