پخش زنده
امروز: -
بازگشایی مدارس پس از ۲ سال تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، افزایش اختلال یادگیری در دانش آموزان را آشکار کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان؛ کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی گفت: بازگشایی مدارس پس از ۲ سال تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، افزایش اختلال یادگیری در دانش آموزان را آشکار کرد.
سمیه پورزالکیان گفت: سختی تحصیل مجازی و تبعات آن برای دانشآموزان نوجوان امری بسیار مهم است و از طرفی ضعف در فراگیری دانش و مهارت، نبود تمرکز کافی در محیط خانه و دوری از شور و نشاط حضور در مدرسه برای نوجوان، در بلند مدت مشکلاتی به همراه داشته است.
بروز مشکلات یادگیری در دانشآموزان و نوجوان در دوران شیوع کرونا باید درک شود، ولی این موضوع نباید توجیهی بر تلاش نکردن و یا کم کاری والدین و مربیان در امر یادگیری دانشآموزان باشد.
به گفته او اگر دانش آموز در دوره دبستان هم مشکلات یادگیری در دروس ریاضی و دیکته و خواندن و نوشتن داشته که درمان نشده است، به این نتیجه میرسیم که نوجوان مبتلا به اختلال یادگیری درمان نشده است.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی افزود:، اما اگر دانشآموز تا دوره دبیرستان در دروس وضعیت خوبی داشته و در دوران کرونا به دلیل مسائل آموزش نادرست، مسائل خانواده یا مشکلات عاطفی این شرایط را ندارد، دچار افت تحصیلی شده است.
او خاطر نشان کرد: فرزندانی که مشکلات بیش فعالی و اختلال یادگیری و مسائل رفتاری دارند، باید والدین نظارت و مشارکت بیشتری بر آموزش آنها داشته باشند.
این آموزگار گفت: تقویت حافظه بینایی نقش مهمی دارد و دانش آموز باید مواردی را که میبیند به ذهن میسپارد تا بتواند آنها را یادآوری کند، فرزندانی که در نوشتن حروف همصدا مشکل دارند و اشتباه مینویسند یکی از علل اصلی آن ضعف در حافظه بینایی دانشآموز است.
پورزالکیان تقویت حافظه شنوایی را از دیگر رویکردهای مهم در آموزش بهینه فرزندان عنوان کرد و گفت: در این روش با گفتن اعداد یا کلمات متفاوت برای دانشآموز و سپس پرسیدن نام تعداد یا کلمات شنیده شده به وسیله دانشآموز است.