پخش زنده
امروز: -
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت:در قوانین توسعهای ۵۰ درصد آموزش مهارتی در آموزش و پرورش و ۳۰ درصد در دانشگاه را قانون کرده بودیم که 36درصد در اموزش و پرورش و۱۶ درصد در دانشگاهها محقق شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو گفتگو در برنامه روزنه موضوع نظارت بر بهبود کیفیت دانشگاهها را در گفتگو با
حجت الاسلام والمسلمین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بررسی کرده است.تفصیل این گفتگو به این شرح است:
مجری: بحثی که میخواهیم با شما گفتگو بکنیم نظارت بر بهبود کیفیت دانشگاهها است چه هست این تعریف کیفیت دانشگاهها را با چه شاخصههایی ارزیابی میفرمائید و بحث نظارت بر بهبود کیفیت این دانشگاهها چگونه قرار است انجام بشود؟
فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی: موضوعی است که دیروز ما طرحی تحت همین عنوان که سازمان تشکیل بشود برای نظارت بر کیفیت وزارت علوم و دانشگاهها بحثهای زیادی هم از طرف نمایندگان عزیز و روسای چندین دانشگاه مهم کشور صورت گرفت که ما باید چه کاربکنیم که این کیفیت را بالا ببریم ممکن است که هر کسی هم بر اساس رشته و کار خودشان از یک زاویه به کیفیت دانشگاهها کمک بکند یکی از باب استاد محققی هست از باب تحقیق و پژوهش و یکی ممکن است از نگاه آموزش به این منظر نگاه کند و یکی از باب مسئله تربیت و در واقع تربیت نیرو نگاه بکند که همه اینها در واقع بحث شد ما باید ببینیم که بحثها ما در دانشگاه عمدتاً کجاست البته ما قبل از اینکه پیشنهاد بنده هم این بود در کمیسیون ما قبل از اینکه ما اصلاً بیاییم به این کیفیت بپردازیم یک کم باید برگردیم عقب ببینیم که ما خیلی جاها اصلاً نیاز به قانون جدید داریم یا نداریم قوانین توسعهای ما که الان قانون ششم و یکساله را تمدید کردیم و تمام شده بحث ۵۰ درصد آموزش مهارتی در آموزش و پرورش و ۳۰ درصد در دانشگاه را قانون کرده بودیم که انجام شد یعنی ۵۰ درصد ما که حاصل نشد هیچ ۴۰ درصد شد ۳۶ درصد در آموزش و پرورش و در دانشگاه ۱۶ درصد یعنی عملاً ما از برنامه عقب هستیم این به معنای پائین بودن کیفیت آموزش ما چرا این قانون را گذاشتند ما خروجی دانشگاههای ما خروجی آموزش پرورش ما آن چیزی نیست که ما الان نیاز داریم لذا باید برگردیم از قبل قانونها را مرور بکنیم و حرف ما این است که ما آیا چقدر در کشورهای دیگر هم تاکید بر این است که همه کسانی که در آموزش و پرورش درس میخوانند حتماً میآیند دانشگاه آیا نیاز به این امر است یا نه خیلیها هستند که پس از پایان دروس در واقع آموزش و پرورش باید وارد بازار کار بشوند بازار زندگی بشوند آیا این سر فصل های ما جواب میدهد به این مسئله خوب این نقصهایی که اینجا داریم متاسفانه ایستگاه آخر را همه تعریف کرده اند که بروید دانشگاه یک دکتری بگیرید و فوق دکتری بگیرد و در واقع کارش را اینطوری پیش ببرد آیا نیاز است که این واقعاً این اتفاق بیفتد اگر واقعاً برگردیم و یک کیفیت سازی در آموزش و پرورش کنیم مشکل دانشگاه هم از خیلی لحاظ حل میشود یکی اینکه کمبود منابع که الان داریم که خیلی از روسای دانشگاه میآیند و میگویند که آقا ما مشکل کمبود امکانات داریم کمبود فضا داریم مشکلات سرانهها را داریم نیاز نیست که ما اینقدر گسترده اش بکنیم و خیلی از کسانی که میآیند اینجا فارغ التحصیل میشوند کیفیتهای ما طوری پائین است که وقتی میخواهند وارد بازار کار بشوند کاری بلد نیستند خیلی هاشون من داشتم نگاه میکردم که سازمان فنی و حرفهای داشت گزارش میداد که ما بخشهای مختلف را در جامعه آموزش دادیم یکی از بخشهایی که تعیین کرده بود فارغ التحصیلان دانشگاهها یعنی اون فردی که فارغ التحصیل شده دانشگاه چیزی دستش نداده مجدداً آمده و رفته سراغ سازمان فنی و حرفهای یک قسمتی نقصهای اینجاست که ما اگر کیفیت سازی بکنیم دانشگاههامان را خیلی از دانشگاهها رقابت تجاری دارند.
مجری: درود بر شما خیلی خوب اشاره کردید
فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی: اگر ما بیاییم به جای این کارها کیفیت سازی بکنیم به جای کمیت نیرویی که میخواهد اینجا فوق تخصص بشود یعنی تخصصی را در پایان آموزش و پرورش تحویلش بدهیم نیرویی که میخواهد فوق تخصص بشود بیاید اینجا که کیفیت اینجا برمیگرده یک نکته حالا در بحث آموزش و پژوهش این است، اما سئوال اصلی و جدی ما این است که امروز که الان داریم میبینیم آسیبها را خروجی آموزش و پرورش و دانشگاههای ما را داریم میبینیم آیا چقدر در کنار تخصص گرایی به تعهد گرایی هم پرداختیم برخی از دغدغه روسای دانشگاهها این بود که ما در این زمینه بحث نکردیم که چرا دانش آموز ما وارد دانشگاه میشود از آموزش و پرورش وقتی که آمده از لحاظ فکری و اعتقادی خیلی هاشون در واقع اینجا میآیند بدون مشکل هستند وارد دانشگاه که میشوند دچار مشکل و متزلزل در مسائل اعتقادی و ... میشوند چه منابعی چه آموزشهایی در اینجا داده میشود چه سرفصلهایی اینجا وجود دارد میخواهم عرض بکنم در کنار بحث کیفیت آموزش و پژوهش به کیفیت تربیت اصلاً نپرداختیم در این زمینه بسیار کم کاری شده کیفیت از نظر آموزش و پژوهش و کارآمدی بیرونی حالا من یک نکته دیگری را هم عرض بکنم مقام معظم رهبری یک بار فرمودند که ۷۰ درصد یافتههای علمی در دانشگاههای ما مطابق با نیازهای واقعی کشور ما نیست یعنی ما چه چ یزی را ما الان داریم وقتی میگذاریم دانشجوی ما استاد ما کار میکند و زحمت میکشد و منابع هدر میرود و این در واقع مطابق با نیازهای کشور ما نیست مشکلی از کشور ما را حل نمیکند این مشکلاتی است که ما در سیستم آموزشی داریم حالا بحثهای مختلفی است دیروز هم در کمیسیون بحث شد امیدوارم که دوستانی که قرار شد کمیتهای تشکیل بشود از روسای چند دانشگاه برتر کشور به اضافه کمیته آموزش عالی کمیسیون ما که بحث کنند و امیدوارم خروجی این ضعفها رصد بکنند و راه کارهایی را برای حل این مشکل در سیستم عالی ما ارائه بدهند البته این عرض کردم در بحث آموزش عالی موضوع بسته شد، ولی من تاکیدم بر برگشت به قبل است که همین را باید پایه اش را در آموزش و پرورش ما دنبال بکنیم که ۱۲ پایه وقت دانش آموز ما تلف میشود موضوعاتی که شاید در زندگی یک بار هم به درد نخورد وقتش را میگیریم و خروجی آن نظام این است که حتماً آرمانش ورود به دانشگاه است دانشگاه هم نیازش را تامین نمیکند و با مدرک روی دست مانده و الان این همه فارغ التحصیلی که بیکار هستند و شغلی را براشون در جامعه نمیشود فراهم کرد، چون الان آن رشتهای که دارد در جامعه مشکلی که خیلی جاها حل نمیکند و روی دستش مانده است.
مجری: آقای دکتر چقدر خوب اشاره کردید یعنی اگر ما بتوانیم پایهای و با نگاه به اشتغال و با نگاه به اقتصاد و البته تاثیرات دیگر که به هر حال از دانشگاه میتوان داشت همان را هم شما اشاره کردید از تربیت گرفته تا پرورش و بعد حالا مهارت همه اینها اگر گنجانده بشود چقدر خوب است من یک سئوالی بپرسم درباره آن کمیتهای که اشاره کردید که افرادی که میخواهند بیایند و این نظارت را داشته باشند از بخش خصوصی هم استفاده میشود از فعالانی هم که شناخته شده هستند در عرصههای آموزش در عرصههای مهارت از اینها هم استفاده میشود و یا اینکه صرفاً نگاه میرود طرف کارشناسان دولتی
فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی: ببینید کمیتهها و کمیسیون اساساً یکی از خوبیهاشون این است که میتوانند از هر بخش دعوت بکنند ما فقط محدودیتی که داریم در سیستم قانون گذاری صحن مجلس است صحن مجلس آن در واقع حاصل کارهای کارشناسی کمیسیون هاست که میآید اینجا در کمیسیون محدودیتی وجود ندارد از کارشناسان مختلف دعوت میکنند هر بخشی که بخواهد نظراتی دارد ارائه بدهد و ما خودمان در بحث کمیته فرهنگ وتربیت ما باز گذاشتیم که گروههای مختلف بیایند نظراتشون را بدهند و ما نظرات آنها را ملاک ارزیابیها قرار میدهیم و استفاده میکنیم.
مجری: بسیار خوب خیلی عالی خیلی مطمئنتر به این طرح نگاه میکنیم با حضور متخصصان و نظارتهای شما فکر میکنم میشود اتفاقات خوبی را رقم بزنیم تشکر میکنم از شما آقای دکتر فلاحی.