پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران گفت: مرحله نخست بزرگراه شهید بروجردی پس از رفع معارضات ملکی و تا سه ماه آینده افتتاح می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما, مسعود حق لطفی در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارگاه ساخت بزرگراه شهید بروجردی گفت: بخشی از رینگ جنوبی به طول ۵ کیلومتر در ۲ فاز طراحی شده و شروع کار عملیات ساخت این بزرگراه از سال ۹۳ بوده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی میکنیم به زودی مرحله نخست این طرح به بهره برداری برسد، افزود: مرحله نخست بزرگراه شهید بروجردی از بزرگراه آزادگان تا میدان الغدیر به طول ۴ کیلومتر است.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران گفت: این بخش دارای ۵ تقاطع و ۱۱ دستگاه پل است که ساخته و تعدادی از آنها به بهره برداری رسیده است. با رفع معارضان ملکی این محدوده به زودی افتتاح میشود.
حق لطفی با اشاره به مشخصات فنی مرحله نخست این طرح بیان کرد: در مرحله نخست این طرح ۱۵ هزار متر مربع پل سازی انجام شده است. همچنین یک میلیون و ۸۰ هزار متر مکعب خاک برداری صورت گرفته و ۵۰ هزار متر مکعب آن باقی مانده است.
وی تاکید کرد: در فاز نخست ۱۴۰۰ شمع مورد استفاده قرار میگیرد که از این تعداد تنها ۶۶ شمع مانده است.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در ادامه گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از پروژه در فاز نخست در تراز منفی یک است و بخش کندرو این فاز نیز در تراز صفر قرار دارد، باید ۳۱ هزار متر مربع خاکبرداری انجام میشد که اکنون ۵ هزار متر مربع باقی مانده است.
وی با بیان اینکه در دوره جدید یکی از اهداف معاونت فنی و عمران ساخت دو بزرگراه در شرق و غرب تهران است، یادآور شد: در شرق تهران طرح شهید شوشتری اجرا میشود که از گردنه تنباکویی آغاز شده و تا بزرگراه یاسینی ادامه دارد. طول این بزرگراه ۱۶.۵ کیلومتر بوده که در حال اجراست.
حق لطفی بیان کرد: در غرب تهران نیز بزرگراه یادگار امام به دلیل برخورد با پادگان جی متوقف شد و از این نقطه تا آزادگان و شاخه غربی آن که تا بزرگراه فتح و آزادراه ساوه ادامه مییافت، به طول ۹.۳ کیلومتر متوقف شده بود.
وی ادامه داد: این مسیر بزرگراهی به سه قسمت تقسیم میشود؛ قطعه اول تا تقاطع بهار به طول ۵ کیلومتر بوده که از سال ۹۵ عملیات عمرانی آن آغاز و تا سال گذشته فاز نخست آن ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ از مهر ۱۴۰۰ به سرعت عملیات عمرانی آن در این دوره مدیریت شهری آغاز شد و هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت دارد. با رفع دو معارض ملکی تا ۳ ماه آینده این طرح افتتاح میشود.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تاکید کرد: قطعه دوم از الغدیر تا تقاطع بهار معلم، یک کیلومتر طول و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مرحله سوم نیز به دلیل وجود تقاطع سه سطحی در سال ۱۴۰۲ تمام میشود.
حق لطفی افزود:هم اکنون از سمت خیابان جی و از داخل پادگان توسعه آغاز شده که در این قسمت با سه معارض دولتی شامل وزارت دفاع، ارتش و آموزش و پرورش و همچنین تعدادی معارض بخش خصوصی شامل مردم و کارخانه روبه رو شده ایم. در یک برنامه زمان بندی ۳ ساله تا ۱۴۰۴ کل ۹.۳ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام به بزرگراه شهید بروجردی متصل میشود و نقش جمع کننده و پخش کننده ترافیکی دارد، ادامه داد: طبق برنامه ریزیهای انجام شده هر قطعهای که آماده شد سریعتر بهره برداری میشود.
وی بیان کرد: اعتبار طرح در فاز اول ۳۰۰ میلیارد و قطعه دو ۴۰۰ میلیارد تومان است؛ همچنین شاخه غربی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از پادگان جی تا زرند هزینه دارد.
حق لطفی یادآور شد: در یک سال دو هزار میلیارد تومان رقم مورد نیاز این طرح است که نیمی از این رقم برای رفع معارض مورد نیاز بوده است؛ در مجموع حدود سه هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.
وی در پایان تاکید کرد: از سال ۹۵ تا ۹۶ سالانه ۵ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه بوده که در این دوره طی ۸ ماه ۱۳.۵ درصد پروژه پیشرفت داشته است.