پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: چاپ سپاری و توزیع کتاب درسی بر اساس برآورد حجمی است که نیاز داریم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام علی لطیفی در برنامه صف اول افزود: طبق برآوردهای حجمی، کتابها را چاپ و توزیع و در انبارهای استانها ذخیره میشود.
وی درباره علت کمبود کتابهای درسی در بعضی از سطوح افزود: علل مختلفی که گاه از طرف دانش آموز است که به علل مختلف به موقع ثبت سفارش نمیکند، گاهی هم از طرف مدرسه است که بعضی مدارس به اندازه کافی اهتمام نمیکنند و سفارش را ثبت نمیکنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود:، اما اکنون حدود ۹۸ درصد کسانی که ثبت نام کردند کتاب هایشان را دریافت کردند، اما درصد خیلی کمی هستند که کتابها را دریافت نکردند که یا به خاطر همین مشکل در ثبت نام بوده است یا عوامل دیگری داشت.
لطیفی گفت: در سایت توزیع کتابهای درسی شماره تماس گذاشتیم که براساس کد ملی دانش آموز یا مدرسه، مورد به مورد میتوانیم بررسی کنیم، چون علل خیلی متنوع است، حتی بعد از این که ثبت سفارش رسمی کتابها تمام میشود ما فروش تک جلدی هم داریم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: سامانه توزیع فعلی ما از جهات مختلف نسبت به سیستمهای قبلی، روی فرایند ثبت سفارش و توزیع، بهتر عمل کرده که باید حتماً به صورت موردی پیگیری کنیم که فقط مسئله همین منقطع بودن فرایند اطلاع رسانی یا در جریان بودن کلیت سیستم است.
لطیفی گفت: بازبینی کتاب درسی به صورت سالانه در هیچ جای جهان امری نشدنی است، کتاب درسی معمولا در بازههای زمانی مشخص پنج یا ۱۰ ساله بازبینی و بررسی میشود یا اصلاح یا تغییر اساسی پیدا میکند.
وی افزود: امسال تغییرات و اصلاحاتی در بعضی از کتابهای درسی بر اساس یک سری از محورها برای کتابهای سال آینده داریم، کتابهایی که در اولویت تغییر هستند، متنوع اند، تقریباً میتوانم بگویم در همه پایهها این تغییرات را داریم که بخشی از اصلاحات متناظر از مهر ۱۴۰۲ در کتابها منعکس خواهد شد.
آموزش ترکیبی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره آموزش ترکیبی گفت: برای چاپ کتابهای درسی ما تقریباً در سال ۴۵ هزار تن کاغذ و حدود ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ تن مقوا نیاز داریم که تا قبل از امسال، ۱۰۰ درصد مقواها وارداتی بود، زیرا شرکتهای داخلی تولید مقوا نداشتیم، اما امسال با همت و تلاش بعضی از تولید کنندگان داخلی، مقوا را به صورت ۱۰۰ درصد قرارداد داخلی بستیم و ۳۰ هزار تن از ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز را به شرکتهای داخلی سفارش دادیم.
۷۰ درصد کاغذ مورد نیازمان داخلی که اگر شرکتها توان تأمین ۱۰۰ درصد داشته باشند، ۱۰۰ درصد را داخل تهیه میکنیم.
درباره کیفیت و ماندگاری کاغذها
حجت الاسلام لطیفی گفت: معمولاً این کاغذهای کتابهای درسی، استانداردش یک سال است، هم از جهت کیفیت و ماندگاری، هم از نظر بهداشتی بودن، الآن هم در کشورهایی که کتابها چاپ میشوند و در ملکیت مدرسه هستند برای سالهای متمادی استفاده میشوند معمولاً از ورق گلاسه، جلد گالینگور و کیفیت بالاتری استفاده میشود.
قطع و وزن کتاب هم برای سبکتر کردن کتاب، کاهش تعداد کتاب هاست که در برنامه تحولی خودمان بر اساس زمان بندی، کاهش عناوین دروس است تا تعداد دروس، تعداد کتابها متناظر با آن کاهش پیدا کند.
وی درباره محور سواد فضای مجازی یا سواد رسانهای گفت: این محور، یکی از محورهای جدی و یکی از نیازهای ماست این که کار اساسی ما و تغییرات و تحولات در بازههای زمانی پنج ساله انجام شود، نقش معلم را هم نباید نادیده گرفت. در فضای دانشگاهی، کتابهای دانشگاهی در لبه دانش معمولاً حرکت نمیکنند، این مقالات علمی و نقش استاد است که در لبه دانش هستند. اگر بتوان در آموزش و پرورش، معلمان و دبیران را به اندازه کافی توانمند کرد، بخشی از نقصهای کتاب را که به صورت طبیعی پیش میآید پوشش میدهیم.
نقش رمزینههای تحصیلی در آموزش دانش آموزان
دانش آموزان در معرض محتواهای متعدد چند رسانهای هستند، تنوع بخشی به محتواهای آموزشی و تربیتی و یادگیری شان از طریق فیلم، تصویر، صوت، بازی ها، خیلی بیشتر و بهتر از یادگیری شان از طریق متن است، از ابزارهای هوشمند گوشیها استفاده شود و دانش آموزان بتوانند همان معنا و مضمون را با یک ابزار و یک مسیر دیگر هم بیاموزند.
در این دو سال حدود بیش از پنج هزار و ۷۰۰ رمزینه در حدود ۷۰۰ کتاب داریم که به این رمزینهها چیزی در حدود ۱۰ هزار محتوا متصل شده است که خانواده ها، دانش آموزان استقبال میکنند.
نقش معلمان در آموزش
حجت الاسلام لطیفی: وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش در این سالها آن گونه که باید به اشاعه برنامهها و آموزش معلمان نپرداخت که این یکی از نقصهای ما در وزارت آموزش و پرورش و در سازمان پژوهش است. اما امسال یک سری برنامهها را برای توانمندسازی معلمان هم خودمان شروع کردیم و هم در وزارتخانه پیگیر میشویم که این اتفاق بیفتد. تدوین راهنمای عمل آموزش ترکیبی متناسب با آن برنامهای را طراحی و پیش بینی شد برای آموزش معلمان که بتوانیم عده بسیاری از معلمان را آموزش دهیم.
انتشار اسناد لانه جاسوسی در محتوای کتابهای درسی
در حدود ۱۴ کتاب، ۲۲ درس یا به اسناد استناد شده یا مواردی از اسناد لانه جاسوسی آمده است، ولی کفایت نمیکند. همین مسئله پیچیدگی تحلیل کتاب درسی و نوع تأثیرگذاری است که میتواند داشته باشد، برای پرداختن جدیتر به مسئله جنایات امریکا و همچنین اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی بخشی از چالش این است که شکستن ساختارها خیلی دشوار است، در بعضی موارد باید عنوان کتاب را یا منطقش را تغییر داد، استفاده از محتواهای چند رسانهای بعضی وقتها انتقال یک سری از مفاهیم و مضامین را از طریق کلیپ ها، فیلمهای کوتاه، فیلمهای مستند بسیار آسان و اثرگذارتر میکند.
فایلهای فشرده کتابهای درسی
انتشار فایل فشرده کتابهای درسی برای استفاده در فضای دیجیتال از بخش خصوصی غیرقانونی است که این صرفا در اختیار سازمان پژوهش و آموزش کشور است و هیچ نهادی دیگری چنین مجوزی ندارند و مثل چاپ غیرقانونی هر کتاب دیگر، این کار هم غیرقانونی است.
این یکی از اتفاقاً افتخارات سازمان است که در طول این هفت تا ۱۰ سال گذشته هر سال آرشیو فایلهای کتابهای درسی اش روی سایت هست.
کتابهای کمک درسی
نگرانی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و آموزش سر هدف کتابهای درسی است که هدف کتابهای کمک درسی، موفقیت در کنکور است، هدف کتابهای کمک درسی موفقیت در کنکور است در حالی که هدف کتابهای درسی این است که دانش آموز بداند آن مطلب و محتوایی که شایسته است برای همین است که یکی از چالشهای ما در این چند سال اخیر این بود که خیلی از سؤالات کنکور اصلاً از کتابهای درسی طرح نمیشود.
از سال ۹۲ و ۹۳ به بعد بعضی از کتابهای تحولی وارد آموزش و پرورش شدند مثل کتاب سلامت در بهداشت، کتابهای تفکر که هر چند نقصهایی داشتند، اما انصافاً چند گام به جلو بودند. این کتابها در مدارس به خوبی اجرا نمیشوند، چون مدارس وقتشان را بیشتر میگذارند روی کتابهایی که از آنها سؤالات کنکور میآید و عملاً اهداف نظام آموزش و پرورش را به انحراف میکشاند. مسئله این است که یک پدیدهای که خارج از نظام آموزش و پرورش است.
اساس کنکور یک ماهیت در کشور ما، سابقه خیلی طولانیای داشت، افرادی هستند که ذی نفع هستند، نوع ساختاربندی آموزش عالی ما و آموزش عمومی ما به گونهای است که به صورت پیدا و پنهان به راحتی نمیشود علاجی برایش پیدا کرد. یک چالش دیگر هم ورود به دانشگاه است. مدرک دانشگاهی یک ارج و قربی دارد که خانوادهها احساس میکنند بدون این مدرک آینده فرزندانشان احتمالاً آینده مثبتی نخواهد بود.