پخش زنده
امروز: -
به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار و آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بهانه هفته پرستار و روز پرستار میهمان برنامه صبح و گفتگوی رادیو گفتگو بودند و به بررسی مشکلات پرستاران پرداختند.
مجری: سلام عرض می کنم خدمت شما و وقت شما بخیر
مهمان برنامه: بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و همکاران محترمتان
مجری: برای روز پرستار امسال چه خبر خوبی را برای همکاران تان خواهید داشت.
جناب آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار: سؤال سختی است هیچ خبر خوبی نیست پرستاران کشور علی رغم اینکه بعنوان بزرگ ترین گروه بهداشتی درمانی که بیشترین خدمات را به مردم عزیز ارائه می دهند و کارشان هم از حساسیت خاصی برخوردار است چون با سلامتی مردم سروکار دارد و سلامتی هم نعمتی است که خداوند داده است که برای تأمین آن باید همه تلاش کنیم مخصوصاً مسئولان برای این موارد باید برای پرستاران موانع خدمتی را رفع کنند. پرستاران برای اینکه دمت مناسب و ایمن را به مردم ارائه دهند، دچار مشکلاتی هستند یا به عبارتی انتشار موانع خدمتی هستند. علی رغم وعده و وعیدهای زیادی هم به پرستاران در ایام کرونا داده شد، که کرونا یک آزمونی بود که پرستاران سربلند از آن بیرون آمدند، هم در ادامه به هر صورت جان مردم حساس است و در این بخش این پرستاران نقش به سزایی در حفظ جان مردم دارند در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی. مدیریت می گوید که اگر مردم بخواهند سلامت ایمن را دریافت کنند باید نیروی لازم کارآمد وراضی داشته باشند در هر سه بخش ما دچار مشکل هستیم. اولاً نیرو لازم نیست یعنی الان استاندارد تعداد پرستار به جمعیت و تخت ما نصف حداقل استانداردها است.
مجری: عدد استاندارد چقدر است؟
جناب آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار: اگر استاندارد کف دارد متوسط دارد سقف دارد. سقف آن 10 است در کشورهای توسعه یافته، متوسط آن 5 یا 6 است اگر مردم بخواهند مردم بخواهند خدمات 5 یا 6 ، پرستار به ازای هر هزار جمعیت است. کف آن 3 است. اینها استاندارد جهانی است. یعنی مردم اگر بخواهند کف حداقل داندال ها را در مراقبت پرستاری بگیرند باید به ازای هر هزار نفر ما 3 پرستار داشته باشیم که این استاندارد در کشور ما 6/1 است یعنی نصف حداقل استانداردها یعنی جمعیت پرستاری ما باید دو برابر باشد تا مردم حداقل را بگیرند. الان به عبارتی 150 هزار نفر اگر پرستار اضافه شود تازه مردم کف را می گیرند از آن طرف هم ما 100 هزار نفر پرستار بی کار داریم. فارغ التحصیل بی کار آماده به کار و جویای کار داریم. پس این درد بخش اول نیروی لازم را نداریم. نیروی لازم یک مطالبه مردمی است. ولی مشکل است برای پرستاری. یعنی علی رغم اینکه همکاران ما در سراسر کشور تمام تلاش شان را می کنند بازهم مردم در این حوزه آسیب می بینند. دوم کارآمد است. یعنی نیرو کارآمد و باانگیزه یعنی اینکه انگیزه لازم را داشته باشد باید آن حداقل های معیشتی برای او فراهم شود که الان من در اینجا اعلام می کنم که پرستاران پایین ترین حقوق را در سطح کارکنان دولت دریافت می کنند. چرا، در خود وزارت بهداشت هم کلی اختلاف در پرداخت داریم. یعنی ما با سایر ارگان ها که پایین ترین هستیم و در خود وزارت بهداشت هم الان همین اینکه منابع هنگفتی وارد نظام سلامت ما می شود منتها کمترین برخورداری را همکاران پرستاران ما دریافت می کنند.
مجری: آقای دکتر اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ما پیوستند همین موضوع را از ایشان پیگیری می گیریم اگر نکته دیگری هم شما داشته باشید آقای دکتر صبح بخیر.
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: صبح شما بخیر.
مجری: آقای شریفی مقدم صحبت می کردند و درمیان صحبت ایشان جنابعالی هم لطف کردید با ما همراه شدید. آخرین بخشی اشاره کردند موضوع حق الزحمه و درآمد، درخصوص درآمد پرستاران می فرمایید که آقای شریفی مقدم اشاره کردند که خیلی پایین است هم به نسبت بخش های مختلف هم در خود وزارت بهداشت و سایر سطوحی که در این وزارتخانه است مجلس در این خصوص پیگیری هایی داشته است؟
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: اولاً ایام مزین به پرستاران است را تبریک عرض می کنم و واقعاً این موهبت الهی است اگر نگاه کنید دین ما به دو موضوعی که نعمت الهی را به صورت مستقیم اشاره می کند یکی امنیت است و یکی سلامت است. همانطور که عزیزان مان در بخش امنیت فعالیت می کنند را مجاهد و ایثارگر می دانیم، می بایست این فرهنگ هم در کشور ما ایجاد شود به آن عزیزانی که در حوزه سلامت فعالیت می کنند با آنها هم باید واژه مجاهد و ایثارگر را بشماریم و واژه مجاهد و ایثارگر را واقعاً برازنده این عزیزان می دانیم. نکته بعدی بارها شده است گفته ام که ما همانطور که باید ایجاد انگیزه کنیم در مراجع ممختلف در حوزه سلامت، در بخش پرستاری هم باید این کار را انجام دهیم. یکی از کارهایی که کشور ما باید انجام دهد اصلاحات اقتصادی است. اینکه من عرض می کنم موضوعی است که در مجلس پیگیری می کنیم و انشاالله در سیاستگذاری و در بررسی لایحه بودجه سال 1402 و در برنامه هفتم به آن بسیار توجه ویژه ای قائل خواهیم شد. اصلاحات اقتصادی یعنی چه، یعنی اینکه ما بیاییم ببنیم منابع مالی که سال های زیادی است که در جاهای مختلف دارد استفاده می شود و هیچ نتیجه و هیچ خروجی ندارد و چه بسا منتهی به فساد شده است بعنوان مثال، سال گذشته دید که در بحث اتاق بازرگانی در بودجه 1401 همکاران من بودجه سال 1401 را به گونه ای برنامه ریزی کردند که اتاق بازرگانی که سال ها مکلف به جوابگویی و پاسخگویی در مورد بودجه اش بود، پاسخگو باشند. امروز می بینیم جامعه بزرگ پرستاری مان که واقعاً دغدغه معیشت دارند اما این را تأکید می کنم هیچ وقت دغدغه معیشت باعث نشد در مورد آن فعالیت و آن مجاهدت شان کم بگذارند. حتی می بینیم که فعالیت و انگیزه و اراده شان برای حوزه سلامت بیشتر شد. چرا ما باید دولت را مکلف کنیم که توجه ویژه ای به جامعه پرستاری داشته باشد، بخاطر اینکه دولت سیزدهم امروز یکی از افتخارات خودش بحث کنترل کرونا و مرگ و میرهای کرونا را می داند. بدون شک این حاصل نتیجه مدیریت و مسئولیت در کلان کشور است اما حضور میدانی و فعالیت شبانه روزی کادر سلامت مخصوصاً پرستاران عزیزمان باعث شد که ما امروز افتخار کنیم که در موضوع کرونا توانسته ایم جلوی مرگ و میرهای بیشتر و جلوی بیشتر شدن این مریضی را بگیریم. امروز می بینیم ما عزیزانی هستیم که بعنوان پایین ترین و 89 روزه ها که جناب دکتر هم بیشتر توضیح خواهند داد، یکی از دغدغه های دولت واقعاً باید بررسی این موضوع باشد. یک نکته ای که عرض می کنم که در برنامه هفتم و بودجه سال 1402 موضوع معیشت پرستاران و کادر سلامت در بودجه در غالب سیاستگذاری به آن توجه ویژه ای خواهد شد. عزیزان ما در کمیسیون بهداشت بررسی ها را شروع کرده ایم منتظر هستیم که لایحه و برنامه هفتم به مجلس ابلاغ شود ظرف دو هفته آینده نفرات خودمان را مشخص خواهیم کرد.
مجری: یعنی در بودجه سال آینده چه تصمیمی برای پرستاران گرفته اید.
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: ما باید محل های درآمدسازی دولت را بررسی کنیم. سال گذشته اگر نگاه کنید محل درآمدهای دولت مورد بررسی موشکافانه مجلس یازدهم قرار گرفت واز محل صرفه جویی و اصلاح در هزینه ها، چون درآمدهای دولت مشخص است اما همیشه هزینه هایی که در مورد این درآمدها مشخص است متأسفانه توجه و در بعضی جاها قرار نمی گیرد. ما امسال درآمدهای دولت بعد از اینکه مشخص شد و در غالب لایحه بودجه سال 1402 به مجلس اعلام شد، قطعاً در محل درآمدها توجه ویژه ای به کادر سلامت خواهیم کرد این اراده مجلس یازدهم است نه فقط کمیسیون بهداشت.
مجری: آقای شریفی مقدم بفرمایید.
جناب آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار: درست است پرستاران ایثارگر هستند و واقعاً هم کرونا مشخص کرد که ما بیشترین شهدای مدافع سلامت بیشترین جانباختگان نسبت به جمعیت مان در دنیا را داشتیم ولی چه کار کردند. من این را به صراحت اعلام می کنم، در سال گذشته تا الان سه موضوع بوده است که اولویت کار پرستاران بوده است که هیچکدام به نتیجه نرسیده است یکی کمبود نیرو که اشاره کردم، همه می دانند که ما کمبود کار پرستاری داریم که موضوع اول بود که در سال 1400 و 1401 آزمون استخدامی در وزارت بهداشت برگزار نشده است یعنی جذب در حد صفر است از نظر استخدامی اشاره کردند جناب اسحاقی، تبدیل وضعیت بوده همین تمدید طرحی ها و شرکتی ها که انجام نشده است طرح ساماندهی در مجلس که نشده است و بعد موضوع فوق العاده ها بود که ما نمی توانیم در شعار فقط بگوییم، اما پرستار ما سه شیفت کار می کند خودبخود امروز علم مدیریت می گوید که زمانی که کار زیاد می شود خطا زیاد می شود. خسارت به خودت و مریض بیشتر می شود در ایام کرونا چرا ما بالاترین جانباختگان پرستاری را داشتیم، بخاطر اینکه تعداد پرستار کم بود پرستار ما سه شیفته کار می کرد هم به خودش خسارت می زد و هم به مریض پس این موضوع اول که در فوق العاده خاص کاری برای جامعه پرستاری و بهداشت درمان، کار اداری ستادی و بهداشتی و درمانی نشده است و استخدام نشده است و از همه مهمتر چرا به آینده مؤکول کنیم، در یک قانون تعرفه گذاری داشتیم که این قانون مصوبه سال 86 مجلس شورای اسلامی است پیرو این قانون رؤسای جمهور در هر سه دوره دستور دادند در سال گذشته حتی در برنامه ششم توسعه داریم ماده 74 صراحتاً تأکید دارد که دولت از منابع عمومی باید این قانون را اجرا کند. امسال آمده اند از سال گذشته تأکیدات فراوان و فشارهای مختلفی که از طرف حاکمیت بود بر وزارت بهداشت است که قانون را اجرا کند، الان آمده است یک شبهی از قانون تعرفه گذاری که نه مبنای کارشناسی دارد و حتی قانونی نیست را اجرا کرده است که امروز در سراسر کشور جامعه پرستاری ناراضی است. مشکل ما در نظام سلامت ما تعارض منافع است رانت و فسادی که وجود دارد و متأسفانه خود کمیسیون بهداشت هم پشتیبانی می کند مثلاً اگر پول نیست، چرا در همین دو ماه پیش بدون اینکه موضوع رسانه ای شود یکهو سقف کارانه یک گروه خاص 84 میلیون تومان یکدفعه می رود بالا در مناطق کم برخوردار که سقف برداشته می شود اصلاً بدون اینکه در رسانه مطرح شود بدون اینکه مقدمه ای بشود اگر بودجه هست پس چرا برای یک طبقه خاص هست به پرستاری که می رسیم خب ایثارگر است، درست است، ولی پرستار به هر صورت می گوید، کارمان الهی است بله از جان و دل کار می کنند همکاران ما ولی بحث معیشت باعث می شود وقتی پرستار سه شیفت کار می کند از نظر علمی می گویند این خطا است خطا اجتناب ناپذیر است خطا مساوی با مرگ مردم است نمایندگان محترم مردم اگر جان مردم برایشان مهم است که هست باید یک اقدام قاطعی انجام دهند از اینکه ما الان حواله کنیم به بودجه سال آینده، مثل سال گذشته، در سال گذشته چه اتفاقی برای پرستاران افتاده است، هیچ. به هر صورت من حتی جامعه پرستاری به صورت قاطع الان از وضعیت موجود ناراضی هستیم نارضایتی به شکل های مختلف دارد بروز و ظهور می کند همه هم می دانند این بحث تعرفه گذاری که الان کاریکاتور آن را دارند و اصلاً قانونی نیست که دارند اجرا می کنند و به خورد جامعه پرستاری می دهند حداقل این قانونی که مصوبه مجلس است در برنامه ششم توسعه آمده در دستور رؤسای جمهور، یعنی چه کسی در نظام سلامت است که دارد زیر بار این داستان نمی رود این را حداقل برای جامعه پرستاری اجرایی کنند که نکرده اند.
مجری: آقای اسحاقی جمع بندی شما را بشنویم.
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: نکات خوبی را اشاره کردید و لی یک مقدار باید با تأمل و قدری شفاف تر صحبت شود. شما می فرمایید قوانین خوبی داریم باید اجرا شود. قوانینی که باید اجرا شود حاصل مجلس است و این را دولت باید انجام دهد. من به این اشاره کنم که بعضی وقت ها این موضوع ها را ما مستقیماً می گوییم که چرا وزارت بهداشت انجام نمی دهد، اما وزارت بهداشت را شما بعنوان مخاطب می دانید ولی وزیر بهداشت وقتی که سازمان برنامه و بودجه آن بودجه ای که باید تخصیص دهد نمی دهد آیا باید وزیر بهداشت که این همه دارد پیگیری می کند باید پاسخگو باشد. ما در مورد بحث استخدام ها می گوییم سازمان امور استخدامی کل کشور باید پاسخگو باشد مجلس در چند مدت گذشته بسیار ورود کرده است به موضوع همین عزیزان طرحی و پایان طرحی و 89 روزه، و بحث تعرفه گذاری پرستاران و هم سازمان برنامه و بودجه را مکلف می کند که قانون را اجرایی کنند ما در کشور با کمبود قانون و عدم وجود قانون مواجه نیستیم در کشور ما اگر قانون اجرا شود مطمئن باشید که هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. مشکل ما این است که قانون اجرا نمی شود و مجلس در این خصوص ورود پیدا کرده است این است که من اشاره کردم به بودجه سال 1402، برای این بود که محل هزینه ها را مشخص کنیم یعنی درآمدها در دولت مشخص است برای اینکه آن خلل را پر کنیم تا بتوانیم خدمت مستقیمی به جامعه سلامت مخصوصاً پرستاران عزیز کنیم بخشی از درآمدهایی که ساماندهی کند بتوانیم هزینه های آن را مشخص کنیم. شما فرمودید کمیسیون بهداشت، کمیسیون بهداشت هیچ وقت در چایگاه اجرایی قرار ندارد. اینکه جنابعالی می فرمایید کمیسیون بهداشت این تصمیم را گرفته است،
جناب آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار: شما می فرمایید چه طوری قانون برداشتن سقف کارانه یک شبه آقای دکتر شهریاری نامه می دهند به رئیس جمهور خب خودشان ذینفع است. این یک شبه می رود مجلس و سازمان مدیریت تأمین می کند یک شبه قانون برداشتن سقف کارانه اصلاً شما در مجلس شما در مجلس در جریان قرار گرفتید؟ نه.
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: شما همانطور که الان می گویید آقای دکتر شهریاری ذینفع بوده، من هم الان خدمت شما عرض کنم که حتماً شما جایی ذینفع بودید آنجا چون دیده نشده اصرار ناراحتی دارید.
جناب آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار: من بازنشسته هستم و هیچ نفعی ندارم.
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: همانطور که شما صحبت کردید من صحبت نکردم اجازه دهید صحبت کنم. آقای دکتر شهریاری اگر در این خصوص ورود کردند قطعاً توضیحاتی که داده اند مخصوصاً در قسمت صف اول خیلی مجاب کننده بود. امروز ما مناطق محروم و کم برخوردار که واقعاً پزشک و پرستار ما باید انگیزه بیشتری داشته باشد در آن مناطق حاضر شود باید حمایت کنیم.
جناب آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار: پرستار نشده پزشک که شده است.
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: ما در خصوص پزشک و پرستار هر دو را مسیر را می رویم جلو بخاطر اینکه واقعاً در مناطق محروم و کم برخوردار کشورمان در منطقه صفر مرزی در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و کرمانشاه و ایلام باید یک ایجاد انگیزه و یک مشوق های را داشته باشیم این نه تنها در مورد کشور ما است بلکه در مورد تمام دنیا این اتفاق دارد می افتد.
جناب آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار: در هیچ جای دنیا نظام پرداخت بیش از اختلاف نیست در کشور ما در همان سیستان و بلوچستان شما 100 برابر اختلاف دارید بین پزشک و پرستار این را اعلام می کنم در روی کره زمین تمام قاره ها اختلاف پرداخت بین پزشک و پرستار بیش از 3 برابر نیست ما اینجا بیش ازا 100 برابر اختلاف داریم.
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: وقتی در مورد این موضوع صحبت می کنید باید به جغرافیایی و محرومیت در کشور توجه شود.
جناب آقای محمد شریفی مقدم، دبیرکل محترم خانه پرستار: در روی کره زمین را مثال زده ام.
جناب آقای دکتر اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: عزیزان پرستار در جریان باشند که مجلس اصرار بر این دارد که قانون هایی که در گذشته اجرا نمی شده اجرایی شود دوم سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کل کشور را مکلف کند که درخصوص آن پرستاران عزیزمان که وزارت بهداشت پیگیری می کند حتماً آن نقش خودشان را ایفا کنند مخصوصاً عزیزان طرحی و پایان طرحی و 89 روزه ما که هم در بحث ساماندهی دیده شوند هم ما بتوانیم در غالب سیاستگذاری در بودجه دیده شویم. نکته بعدی این اراده و علاقه را دارند که از همه مسئولین حمایت کنند تا ما بتوانیم در حوزه های مختلف در حوزه سلامت مخصوصاً در مناطق مرزی مناطق محروم و کم برخوردارمان ایجاد انگیزه و علاقه و اراده کنیم بخاطر اینکه می بینید که محرومیت های که در مناطق محروم و مرزی است در بسیاری از ابعاد مختلف است هم بحث معیشت و هم راهها و آب ها و درمان است وقتی ما می توانیم در یکی از این موضوعات ایجاد انگیزه و علاقه کنیم مخصوصاً در حوزه سلامت امروز آقای دکتر می دانند آیا پزشک علاقه ای دارد اگر هزار برابر هم کنیم آیا پزشکی که در تهران علاقه دارد در تهران در مشهد و در شیراز به کار بپردازد یا در منطقه صفر مرزی سیستان و بلوچستان یا در خراسان جنوبی به نظر من این را عرض کنم اگر ما برای پزشک مان هیچ وقت نباید سقف تعیین کنیم این تفاوت است بخاطر اینکه شما می دانید که در تهران یک نفر اگر بتواند یک مطب خصوصی بزند می تواند 100 برابر آن درآمدی که در بیمارستان ها دارد به دست بیاورد ولی آیا آن دکتر در منطقه صفر مرزی می تواند مطب بزند، قطعاً نمی تواند.