پخش زنده
امروز: -
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایجاد مرجعیت علمی برای کشور را اولویت این وزارتخانه دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، «بهرام عیناللهی» در همایش معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آموزش، راه رسیدن به مرجعیت علمی کشور است و باید روشهای تدریس از ارائه جزوه استاد به دانشجویان تغییر کند تا کشور در منطقه و جهان مرجعیت علمی پیدا کند.
وی افزود: آموزش، دیر بازده است، اما مهم است بگوییم که عامل شرایط کنونی کشور، نبود آموزش صحیح و اختلاف رویکرد نسل هاست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جذب هیات علمی مبتکر و همراه با مردم انقلابی، برای رسیدن به مرجعیت علمی و تصمیم گیری آینده کشور ضروری است.
عیناللهی تاکید کرد: تعیین شاخصهای هیئت علمی و روش صحیح ارزیابی آن ضروریست و گزینش هیئت علمی و همچنین ارزیابی دورهای از این اعضا برای ارائه مجوز ادامه کار با اهمیت است.
وی گفت: اگر عضو هیئت علمی در ارزیابی عملکرد نامناسب داشت، میتواند در بخشهای دیگر همچون درمان فعالیت کند، اما نباید در هیئت علمی باقی بماند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: برخی از معلمان میتوانند دانشجویان خلاق تربیت کنند، اما برخی استادان فقط دانشجویانی برای رفتن به خارج از کشورآموزش میدهند.
عیناللهی گفت: بودجه کشور برای تربیت دانشجویان هزینه میشود، اما نباید نتیجه این هزینه به خارج از کشور برود.
وی بر ضرورت ارتباط نزدیک استادان و دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: باید بدنه وزارت بهداشت با دانشجویان در ارتباط باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اهمیت دانشجویان خارجی نیز گفت: این دانشجویان علاوه بر جذب ارز، موجب انتقال فرهنگ هم میشوند.
عیناللهی درباره عدالت آموزشی نیز گفت: یکی از مشکلات اصلی، عدالت آموزشی و تقسیم امکانات بین همهی مناطق برخوردار و غیر برخوردار کشور به صورت عادلانه است.
وی افزود: دانشگاه تنها محله آموزش نیست بلکه در مناطق محروم، اثرات فرهنگی و اجتماعی هم دارد، به گونهای که به عنوان مثال فعالیت دانشگاه در یک منطقه محروم موجب افزایش تعداد دانشجویان دختر در آن مناطق شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نباید دانشگاهها در مناطق برخوردار و غیربرخوردار متفاوت باشد بلکه باید ماموریت دانشگاهها بر اساس آمایش سرزمینی و متناسب با امکانات منطقه باشد.
عیناللهی تاکید کرد: دانشجو باید از منابع به روز تحصیل کنند و استاد نیز همواره اطلاعات علمی خود را به روز کند و استادان بر اساس برنامه درسی آموزش دهند.
وی گفت: میتوان درصدی از برنامههای آموزشی را به خود دانشگاهها و مناطق سپرد تا بر اساس بیماریهای منطقه و نیازهای آنان تغییر کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از نقایص آموزش دانشگاههای علوم پزشکی، حاضر نشدن دانشجویان در مناطق روستایی و محروم است.
عیناللهی تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی آموزشی و "فرزند زمان خود بودن" در برنامههای آموزشی ضروری است و میتوان بسیاری از مباحث آموزشی را با استفاده از روشهای نوین آموزشی همچون شبیه سازها آسان کرد.
وی گفت: نظم و انضباط در آموزش ضروری است و نمره بدون تلاش نباید به هیچ دانشجویی داده شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با قدردانی از همکاری گروهی در وزارت بهداشت، برگزاری همزمان همایش معاونان آموزشی و توسعه را در این زمینه مفید ارزیابی کرد.
عیناللهی گفت: در جشنوارههای آموزشی نباید تنها به افراد جایزه داد، در همایشهای آموزشی سالهای اخیر جهان به گروهها هدیه داده میشود.
وی بر توجه به کیفیت همراه با کمیت تاکید کرد و افزود: هیچ اعتقادی به آموزشهای متمرکز ندارم و باید زمان اعتبار سنجی بسیاری از ارزشیابیها به خود دانشگاهها واگذار شود و تنها در آزمون نهایی تخصصی به صورت متمرکز سنجش کیفیت شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت مدیریت میدانی، گفت: مدیران و مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی باید از آن اتاقها خارج شوند و به میدان بروند.
عیناللهی بر آموزش و به کارگیری افراد متناسب با تخصصشان تاکید کرد و افزود: باید هر یک از کارکنان، پروندهای برای ارزیابی داشته باشد تا افراد بتوانند جایگاه خود را به دست آورند و افرادی که بدون توانایی، پستی را اشغال کردهاند، در جایگاه مناسب شان قرار گیرند، زیرا در این زمان بهره وری افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه ارکان مهم مدیریت، شجاعت، برنامه ریزی و اجراست، گفت: ایجاد تحول که احتمالا هزینه بر است و نیاز به شجاعت دارد همانند اجرای طرح دارویار با هدف تناسب بین نیاز به دارو در کشور و ارز موجود اجرا شد.