پخش زنده
امروز: -
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ مخاطب محوری و مشارکت محوری را رویکرد جدید فعالیتهای پرورشی در مدارس عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، اصغر باقرزاده در حاشیه اختتامیه طرح معرفت ۷ که در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد؛ در جمع مدیران، روسای و معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق آموزشی استان مرکزی در تشریح چالشهای پیش روی معاونت پرورشی در آموزش و پرورش پرداخت گفت: تشتت آراء، عدم توجه به مخاطب محور بودن برنامهها و فعالیتهای این حوزه، تفکیک و جدا سازی موضوع تربیت از آموزش و کمبود نیروی انسانی از جمله چالشهای مهم ما در حوزه پرورشی و فرهنگی است.
وی افزود: در بحث تربیت دو معنای متفاوت وجود دارد، عدهای آن را از بیرون میدانند و گروهی دیگر معتقدند تربیت امری درونی و حاصل جوشش از درون است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تشتت آراء در باب مفهوم تربیت را منجر به تشتت فعالیتها، برنامهریزیها، ارزیابی، سنجش و اثر بخشی فعالیتها دانست و اظهار داشت: ما به عنوان متولیان امر تربیت، موظف هستیم شرایط را برای تربیت دانش آموزان و جوشش ظرفیتهای درونی آنها فراهم کنیم، اما بیشتر به عوامل بیرونی تکیه کردهایم و همین امر منجر شد که دشمن از موقعیت به وجود آمده استفاده کند و ضمن بسترسازی و ایجاد شرایط، تربیت دانش آموزان را دستخوش تغییر نموده و بصیرت آنها را دستکاری کند.
وی ادامه داد: بسیاری از مواردی که ما نسبت به آنها سهل انگاری و ساده انگاری کردیم منجر به سست شدن اراده نوجوانان و جوانان شد که نتیجه تغییر نگرش و سست شده اراده به صورت اغتشاشات خیابانی و تغییر ارزشها، امروزه جلوه کرده است.
باقر زاده تصریح کرد: خوراک تربیتی دانش آموزان ما از بستر بازیهای رایانه ای، انیمیشن ها، فیلمها و کتب خارجی و گروه همسالان فراهم میشود و این در حالی است که ما انتظار داریم با روشهای مستقیمی، چون گفتگو بتوانیم در ذهن و فکر دانش آموز امروزی که قدرت تحلیل بسیار بالایی دارد اثر بگذاریم.
وی در توضیح فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی نیز گفت: هماکنون ۶۴ فعالیت در این حوزه در دست اجرا است که همگی در سطح کلان تنظیم شدهاند و به سطح مدرسه ابلاغ شدهاند بنابراین دانش آموزان در این برنامه فرصت اظهار نظر ندارد و تصور میکند نقشی در شکل گیری آن ندارد.
وی افزود: به منظور رفع این چالش در اقدامی نو، تمامی فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی در قالب نرم افزار نورینو عرضه خواهد شد و خلاقیت مربی و دانش آموز، افزایش سطح مشارکت دانش آموزان، مخاطب شناسی، مدیریت فرهنگی و تلفیق با برنامه درسی از جمله اصول اصلی ما در تدوین این برنامهها میباشد.
باقرزاده ارتقا توانمندیهای مربیان و معاونین پرورشی را از جمله برنامههای اصلی این حوزه برشمرد و ادامه داد: در همین راستا کارگاه آموزشی مجازی به مدت ۱۶ ساعت تدوین شده است که در این کارگاه مباحث معرفتی و کاربردی نظیر انسان شناسی، خدا شناسی، معرفت شناسی و جهان شناسی و نیز روانشناسی تربیتی و ارتقا مهارتهای فردی دانش آموزان توسط اساتید برتر کشور ارائه خواهد شد که در خلال آن شرکت کنندگان مورد ارزیابی نیز قرار میگیرند.