برنامهریزی برای تولید ۱۸ میلیون دستگاه لوازمخانگی
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: سال گذشته ۱۶ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شد و برنامهریزی شده تا پایان امسال این تعداد به بیش از ۱۸ میلیون دستگاه برسد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علیرضا محمدی دانیالی افزود: امروز تولید لوازمخانگی در مقایسه با چند سال گذشته بسیار خوب و در مقایسه با سال ۹۷، تولید بیش از ۲ برابر شده است.
وی اضافه کرد: با سرمایهگذاریهای خوب انجام شده و همچنین رقابت شرکتها، کیفیت و کمیت تولیدات در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است.
محمدی دانبالی به صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری لوازمخانگی در سال گذشته اشاره کرد که با وجود تداوم تحریمها، همچنین مشکلات بانکی و معضلات حواله پول محقق شده و انتظار میرود امسال این رقم به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برسد.
وی همچنین گریزی به رکود این روزهای بازار زد و گفت: تورم موجود در اقتصاد سبب شده تا رشد قیمتها و هزینههای تولید را شاهد باشیم، همچنین مطابق آمارها در ۱۰ سال گذشته قدرت خرید جامعه ایرانی ۳۴ درصد کاهش داشته است که به تشدید شرایط رکود تورمی و کاهش خرید لوازمخانگی انجامیده است.
این عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: برای دستیابی به رشد هشت درصدی برنامه ریزی شده در اقتصاد، بخش لوزامخانگی هم باید همپای دیگر بخشها و صنایع رشد کند؛ بر این اساس رکود موجود در بازار باید با کلاننگری راهکار حاکمیتی برای آن اندیشیده شود.
محمدی دانیالی درخصوص برنامههای توسعه صادرات این محصولات، گفت: دو مشکل در مسیر صادرات وجود دارد؛ نخست، وقتی خارجیها لوگوی «ساخت ایران» را میبینند کمی عقبنشینی میکنند و دوم، تحریمها که سبب میشود تا برخی شرکتها تمایل به همکاری با شرکتهای ایرانی نداشته باشند.
وی گفت: برای صادرات نیز یکی از مشکلات اساسی ناتوانی در حوالهکرد پول از طریق نظام بانکی است.
محمدیدانیالی همچنین با اشاره به فضای پیش آمده پیش روی شرکتها برای حضور و نفوذ در بازار روسیه ناشی از جنگ این کشور با اوکراین، افزود: روسیه بازار بسیار بزرگ و باظرفیتی است و میتوان کارهای اساسی در آن انجام داد.
وی با اشاره به رفت و آمد هیئتهای مختلف ایرانی و روسیه برای توسعه مراودات، تاکید کرد: در این مسیر باید دولت، مسئولان امر و بخش خصوصی با یکدیگر متحد شوند، همچنین وزارتخانههای صمت، امور خارجه، اتاقهای بازرگانی و بانکها پای کار بیایند.
بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازمخانگی
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درخصوص برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازمخانگی گفت: با اینکه ۳۴ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برای شرکتکنندگان در نظر گرفته شده بود، اما تا امروز بیش از ۷۰هزار متر مربع درخواست داشته ایم و استقبال بسیار خوبی انجام شده است.
وی افزود: به همین دلیل در حال مدیریت مسئله هستیم تا با تخصیص فضای کمتر، شرکتهای داخلی و خارجی بیشتری بتوانند حضور بیابند، هرچند به دلیل ادامهپتحریمها و شرایط کرونایی استقبال خارجیها در این دوره کمتر بوده است.
خواهشا کیفیت را فدای تیراژ تولید نکنید کم تولید کنید ولی با کیفیت با قیمت های بالای کنونی محصولات داخلی به علت عدم واردات محصولات خارجی هیچ جای بهانه ای برای تولید کننده داخلی باقی نمی گذارد فقط وزارت صمت و اداره استاندارد کنترل بسیار دقیق و سختگیرانه برای محصولات داشته باشند تا مصرف کننده هم راغب به خرید شود و متضرر نشود