پخش زنده
امروز: -
آمریکا با خطر فزاینده برگزاری یک اعتصاب فلج کننده راه آهن ملی باری در دو هفته دیگر مواجه است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از سی ان ان، آمریکا با خطر فزاینده برگزاری یک اعتصاب فلج کننده راه آهن ملی باری در دو هفته دیگر مواجه است.
اتحادیه ملی راه آهن آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد اعضای اصلی بزرگترین اتحادیه راه آهن کشور که نماینده خطوط راه آهن این صنعت است، قرارداد آزمایشی کار با راه آهن باری را رد کردند.
دومین اتحادیه بزرگ ریلی کشور که نماینده مهندسان است، قرارداد خود را تصویب کرد. اما ناکامی شرکتها در تصویب قراردادشان شکست دیگری در تلاشها برای جلوگیری از اعتصاب است.
با این آرا، همه ۱۲ اتحادیه ریلی اکنون فرآیند تایید قراردادهای خود را به پایان رسانده اند که اعضای هشت اتحادیه به معاملات رای موافق و چهار اتحادیه رای مخالف دادند. چهار اتحادیهای که رای منفی دادهاند، حداقل تا اوایل ماه آینده سر کار خواهند بود.
این در حالی است که مذاکرات برای جلوگیری از اعتصابی که میتواند باعث اختلالات گسترده در زنجیره تامین کشور و اقتصاد کلی کشور شود، ادامه خواهد داشت.
اگر حتی یکی از دهها اتحادیه راهآهن اعتصاب کند، ۱۱ اتحادیه دیگر به این تصمیم احترام میگذارند و راهآهن را تعطیل میکنند.
اگر اعتصاب برای مدتی طولانی ادامه یابد، میتواند باعث کمبود و افزایش قیمت کالاها از جمله سوخت و مواد غذایی شود. اگر چهار اتحادیهای که این قراردادها را رد کردهاند، نتوانند قبل از ضربالاجل اعتصاب به توافقهای جدید دست یابند، کنگره میتواند به کارگران راهآهن دستور دهد که سر کار باقی بمانند یا به سر کار بازگردند.
دو اتحادیهای که نتایج رای گیری را روز دوشنبه منتشر کردند، بخش حمل و نقل اتحادیه ورق فلز، هوا، ریل، حمل و نقل (SMART-TD) هستند که حدود ۲۸ هزار کنداکتور را نمایندگی میکنند و همچنین شرکت «برادری مهندسان و مربیان لوکوموتیو» (BLET) که نماینده حدود ۲۴ هزار نفر هستند.
هر دو اتحادیه در ماه سپتامبر در یک جلسه مذاکره ماراتن ۲۰ ساعته، درست چند ساعت قبل از ضرب الاجل قبلی اعتصاب خود، به توافقاتی دست یافتند.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، این قراردادها را "پیروزی برای دهها هزار کارگر راه آهن و برای شأن و منزلت کارشان" خواند. او مستقیماً در دور نهایی مذاکرات مداخله کرده بود، اما تعریف و تمجید او از این قراردادها برای جلب موافقت اعضای اصلی اتحادیه رهبران آنها کافی نبود.
انجمن راهآهنهای آمریکا، گروه تجاری صنعتی، هفته گذشته به سی ان ان گفت راهآهنها همچنان امیدوارند به توافقهای جدیدی دست یابند که میتوانند با عضویت بدون اعتصاب به تصویب برسند. وی دوشنبه این امیدواری اش را دوشنبه پس از آخرین رای گیری تکرار کرد.
انجمن راه آهنهای آمریکا در بیانیه اش آورده است: "در حالی که راهآهن همچنان متعهد به دستیابی به توافقهایی با اتحادیههای باقیمانده است، زمان کمی باقی مانده است. "
یکی از آن اتحادیهها که قبلاً قرارداد پیشنهادی را رد کرده دوشنبه اعلام کرد تاریخ اعتصاب خود را به ۹ دسامبر بر میگرداند تا با تاریخ اعتصاب راهداران و دیگر اتحادیهها هماهنگ باشد.
تاکنون مدیریت راهآهن پیشنهادهای مذاکرهکنندگان اتحادیه را برای اضافه کردن پرداخت دستمزد حین بیماری را بهعنوان راهی برای کسب تاییدیه رد کرده است.
اقدام کنگره امکان پذیر است
کنگره در حال حاضر با درخواستهای طیف گستردهای از گروههای تجاری برای اقدام برای جلوگیری از اعتصاب مواجه شده است. انجمن ریلی آمریکا به درخواستها برای اقدام کنگره در صورت عدم دستیابی به توافقات جدید پیوست.
کنگره از لحاظ تاریخی برای جلوگیری از اختلالات سیستم ریلی مداخله کرده است.
در این بیانیه آمده است: "در صورتی که این چهار اتحادیه تمایلی به امضای توافق نداشته باشند... کنگره باید آماده اقدام باشد و شرایط مورد حمایت اکثر اتحادیهها را وضع و اطمینان خاطر مشتریان ریلی و اقتصاد گستردهتر را تضمین کند."
مارتی والش، وزیر کار که در این مذاکرات حضور داشته اوایل این ماه به سی ان ان گفت با اینکه ترجیح میدهد به دور جدیدی از توافقات مذاکره شده دست یابد، اما لازم است کنگره برای جلوگیری از اعتصاب اقدام کند.
کاخ سفید روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد تا طرفهای کارگری و صنعتی برای جلوگیری از اعتصاب قبل از مهلت ضرب الاجل به توافق برسند.
یک مقام کاخ سفید به سیانان گفت:"همانطور که رئیسجمهور از ابتدا گفته است، تعطیلی کار به دلیل آسیبهایی که به مشاغل، خانوادهها، مزارع، مشاغل و جوامع در سراسر کشور وارد میکند، غیر قابل قبول است".
این مقام مسئول افزود: اکثریت اتحادیهها به تصویب قرارداد آزمایشی رأی دادهاند و بهترین گزینه همچنان این است که طرفها خودشان این موضوع را حل کنند.
بایدن روز دوشنبه در پاسخ به سؤال خبرنگار سی ان ان درباره اقدام برای جلوگیری از اعتصاب خطوط ریلی گفت: "امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد."
اما برعکس ژوئیه که بایدن با معرفی هیئتی به دنبال یافتن راه حلی برای دو طرف بود، اکنون کنگره باید برای جلوگیری از اعتصاب در کشور وارد عمل شود.
اتحادیهها همگی مخالف مداخله کنگره هستند و میخواهند به آنها اجازه داده شود تا برای افزایش فشار بر راهآهنها برای دستیابی به اهداف چانهزنیشان اعتصاب کنند، اگرچه آنها مخالف این نیستند که وزارت کار بار دیگر مذاکرات را تسهیل کند.
یک چالش دیگر مطرح است: برای تصویب قانونی که از اعتصاب جلوگیری میکند یا به سرعت پایان میدهد، نیاز به همکاری دو حزب در جلسه کنگرهای است که درست بعد از پیروزی حزب رقیب در انتخابات میان دورهای برگزار میشود و این در حالی است که هنوز مدت فعالیت کنگره قبلی به پایان نرسیده است.