پخش زنده
امروز: -
طرح تجهیز کتابخانه کلاسی با عنوان «یار مهربان» در دبستان «حضرت» از روستای قرمز تپه شهرستان پاکدشت به صورت همزمان با ۳۲ مدرسه از ۳۲ استان کشور کلید خورد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، طرح تجهیز کتابخانه کلاسی با عنوان «یار مهربان» در دبستان «حضرت» از روستای قرمز تپه شهرستان پاکدشت به صورت همزمان با ۳۲ مدرسه از ۳۲ استان کشور کلید خورد.
در این مراسم که با حضور مسئولین ارشد شهری و روستایی این شهرستان برگزار شد؛ نجفی، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اظهار کرد: این طرح با هدف اجرای صحیح برنامه درسی و اهداف سند تحول بنیادین و تحقق تربیت تمام ساحتی به عنوان یکی از مهمترین برنامههای معاونت آموزش ابتدایی در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
وی در توضیح مراحل اجرایی این طرح افزود: کتب منتخب با بررسی تعدادی از کتابهای حوزه کودک و با توجه به اهداف و رویکردهای برنامه درسی دوره اول و دوم ابتدایی، متناسب با ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت توسط یک تیم ارزیاب و با همکاری معاونت پرورشی، تربیت بدنی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتخاب شدند.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی با استناد به نتایج آزمون بین المللی پرلز و افت سطح سواد کودکان، اذعان کرد: برای رسیدن به میانگین جهانی و افزایش شناخت دانشآموزان نسبت به پدیدههای پیرامون، توسعه فرهنگ کتابخوانی ضرورت دارد.
نجفی افزود: چشم انداز اجرایی این طرح در سه مرحله، طی سه سال تحصیلی (۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴) و در کلیۀ کلاسهای دورۀ ابتدایی است که درگام دوم مناطق روستایی، عشایری و مرزی (تعداد ۱۲۶ هزار ۵۲۲ کلاس درس) مدنظر قرار دارد که در این راستا کمک خیرین، سازمانها و نهادها یاری رسان ما خواهد بود.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی در تشریح برنامه اجرایی طرح اظهار کرد: اختصاص ۱۵تا۲۰ دقیقه به مطالعه (۲ کتاب در ۳ روز هفته، در کلاس درس فارسی) و استفاده از روشهای صامت خوانی، خواندن کتاب با لحن مناسب توسط معلم و یا یکی از دانشآموزان و بحث و گفتگو در رابطه با موضوع کتاب مورد تاکید است.
نجفی بازآفرینی یک داستان توسط دانشآموزان، خلاصهنویسی کتاب، تبدیل داستان به نمایش، نقاشی برداشتهای دانشآموزان از داستان، تهیۀ درخت مطالعه در کلاس درس و راههای خلاقانه دیگر را که به انتخاب معلم است نیز از دیگر اقدامات مناسب برای ارتباط گرفتن کودکان با کتاب معرفی کرد.
وی در پایان گفت: انتظار میرود مطالعۀ روزانۀ کتاب علاوه بر تحقق اهداف برنامه درسی و تقویت مهارت خواندن، باعث ارتقای سطح فرهنگ، دانش و مهارت گردد و رشد زبانی، عاطفی، شخصیتی و اجتماعی را برای فرزندانمان به همراه داشته باشد.