پخش زنده
امروز: -
تا کنون ۱۲۸کیلومتر از راههای شریانی،۱۳۵کیلومتر راه روستایی و ۶۰ کیلومتر راه فرعی مازندران ترمیم و خرابیهای آسفالت به صفر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، حسن جهانیان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران با اشاره به اینکه این میزان راه در شرایط سخت تخصیص اعتبار طی سال گذشته تاکنون اجرا شد گفت : مازندران با ۱۰ هزارو ۴۰۰ کیلومتر راههای اصلی، فرعی و روستایی فقط حدود سه درصد راه کشور را دارد، اما ۸.۵ درصد از متوسط ترددها در این خطه شمالی انجام میشود،
وی افزود: از آن جایی که مازندران نقش ملی مهمی در حمل کالا و جابجایی انواع محصولات به خصوص محصولات کشاورزی را داراست، اما اعتبارات برای نگهداری این راهها که بیشتر ازظرفیت و توان آن زیر بار ترافیکی میرود، اندک است.
جهانبانی اعتبارات استانی سال گذشته راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران را در بخش راه روستایی و فرعی ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبار امسال به ۳۶۰ میلیارد تومان کاهش یافت، البته اعتبار ملی راههای مازندران با ۳۰ درصد افزایش امسال ۷۰۰ میلیارد تومان شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران راههای شریانی استان را ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: طبق آنالیز صورت گرفته، ۳۹ درصد از راههای شریانی استان خرابی زیاد، ۱۳ درصد خرابی متوسط و ۴۹ درصد دارای رویه مناسب است.
جهانیان وضعیت خرابی آسفالت راههای روستایی و فرعی استان را بالا دانست و افزود: بررسیها نشان میدهد که از مجموع هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی استان که ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن آسفالته است، ۳۱ درصد خرابی زیاد، ۴۴ درصد خرابی متوسط و فقط ۲۵ درصد آسفالت مناسب دارد.
به گفته مدیر کل راهداری و حمل نقل جادهای مازندران از مجموع یکهزار کیلومتر راه فرعی استان، ۳۱ درصد دارای خرابی زیاد، ۱۹ درصد خرابی متوسط و ۵۰ درصد نیز وضعیت مناسبی دارد.
وی اعتبار برای جبران خرابیهای آسفالت راههای شریانی و روستایی مازندران را حدود سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این سالانه برای نگهداری راههای استان با توجه به ارزش حدود ۴۲ هزار میلیارد تومانی آن، طبق استاندارد بین المللی به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سالانه کمتر از ۲۰ درصد آن تامین اعتبار و محقق میشود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران از اجرای طرح مشارکتی ۵۰ کیلومتر آسفالت راه فرعی دراستان خبر داد وگفت: دراجرای این طرح قیرآسفالت توسط دولت تامین میشود.
وی با بیان این که در حال حاضر ۱۰۲ دوربین ثبت تخلف در را ههای شریانی استان مازندران نصب و فعال است، گفت: با هماهنگی و خرید جدید، نصب ۳۴ دوربین نیز با اولویت در ۲ محور سوادکوه و کندوان در حال انجام است.
جهانیان به اهمیت نصب دوربین نظارتی و پایش تصویری ترافیکی در راههای مازندران اشاره کرد بیان داشت: اکنون ۱۰ دوربین جدید نیز خریداری شده است که در محورهای سوادکوه، ساری به کیاسر و محور کندوان نصب میشود.
وی به اهمیت حمل و نقل و ساماندهی پایانههای باربریها در مازندران اشاره کرد و گفت: نصب دوربین پلاک خوان و نوبت دهی الکترونیکی در پایانههای باری نوشهر و کارخانه سیمان نکا در حال انجام است.
مدیرکل راهداری مازندران افزایش تُناژ در حمل و نقل ناوگان باری را از مشکلات و چالشهای جدی در نگهداری راههای استان عنوان کرد و گفت: طبق آمار در هفت ماهه امسال ۱۴ میلیون تن کالا و سه میلیون مسافر در استان جابجا شده است.
وی متوسط عمر ناوگان باری مازندران را ۲۵ سال و ناوگان مسافری یعنی اتوبوس را ۱۵سال عنوان کرد و گفت: به دلیل استقبال مردم استان به سفرهای زیارتی، همواره با کمبود ناوگان مسافر بری اتوبوس مواجه هستیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران در خصوص تصادفات جادهای در استان گفت: طبق بررسیهای بین المللی عامل انسانی، راه، محیط و وسلیه نقلیه در تصادفات جادهای نقش اصلی را دارند که بر طرف کردن نقاط حادثه خیز از مهمترین وظایف راهداری است.
جهانیان ادامه داد: از ۲۱۹ نقطه حادثه خیزی که در را ههای مازندران شناسایی شده است تا کنون ۱۴۲ نقطه آن رفع حادثه شده است، همچنین در همین راستا راهداری مازندران ایجاد ۱۳ دوربرگردان را در دست اجرا دارد.