پخش زنده
امروز: -
علی سمنانی، معاون محترم اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان: این طرح، در سطح وزارت خانه و در سطح کشور در حال اجرایی است و در سطح شهرستان های استان تهران که 21 منطقه را شامل می شود، حدود 60 محله آسیب پذیر از شهریور آغازشده و در حال پیگیری است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ رادیو تهران در برنامه پل مدیریت با آقای علی سمنانی معاون محترم اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان مصاحبه ای داشتند که مشروح مصاحبه به این شرح است؛
مجری: ما را بیشتر آشنا کنید با فعالیتهایی که اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش انجام می دهد؟
آقای سمنانی: عرض کنم خدمت شما که بخواهیم یک توضیح ابتدایی عرض کنیم خدمت شما و همه شنوندگان به خصوص دانش آموزان عزیز که صدای ما را می شنوند حوزه آسیب های اجتماعی در سطح اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران به دو حوزه متفاوتی تقسیم می شود. یکی حوزه درمان است و بحث مشاوره که فعالیتش بعد از اتفاق افتادن آسیب اجتماعی شروع می شود یعنی ما حوزه درمان را با روان پزشک ها و مشاورانی که در خدمتشان هستیم، مراکز مشاوره ای که در سطح 21 منطقه شهرستانهای استان تهران است، حوزه بحث درمان را پیگیری می کنیم که این حوزه فعالیتش در حال انجام است. کمیته ای که به این حوزه خیلی کمک می کند عرض می کنم که کمیته ملی نماد است که با حضور 15 نهاد فعال در حال پیگیری است. حالا از نیروی انتظامی گرفته، ستاد مبارزه با مواد مخدر، نهادهایی مثل بهزیستی، کمیته امداد و غیره. ولی کار اصلی ما غیر از بحث درمان پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است که فعالیتهایی را شامل می شود که قبل از اتفاق افتادن آسیب، ما فعالیت می کنیم در آن حوزه. در حوزه پیشگیری سعی می شود بیشتر با فعالیتهای ایجابی مثل ورزش و یا مثل فعالیتهای فرهنگی و مذهبی که ما انشالا بتوانیم فضایی را مهیا بکنیم که دانش آموز ما مصون باشد از آن آسیبی که می خواهد دچارش بشود در این حوزه. حالا بخواهم من جزئی تر خدمت شما توضیح بدهم؛ ما تقریباً طرح های کلی را در بحث پیشگیری اجتماعی داریم که به مهمترینش بخواهیم اشاره کنیم طرح کانون یاری گران زندگی است که در سطح وزارت خانه و در سطح کشور در حال اجرایی است که ما تقریباً در سطح شهرستانهای استان تهران که 21 منطقه ما را شامل می شود، حدود 60 محله آسیب پذیر این کار را از شهریور ماه آغاز کردیم و انشالا در حال پیگیری است.
مجری: در این کانون یاری گران زندگی چه فعالیتهایی انجام می شود؟
آقای سمنانی: بحث کانون یاری گران زندگی تقریباً در تمامی مدارس پرآسیب ما هست با مشارکت خود دانش آموزان و با خود مراقبتی که خود دانش آموزان انجام می دهند پیشگیری می شود از آسیب های اجتماعی. ورود ما هم ورود محله ای است از چه جهتی ؟ خب ما اعتقاد داریم که دانش آموز ما یک سوم وقتش را در مدرسه می گذراند و دو سوم وقتش را در محله ودر خانواده می تواند سپری کند، لذا باید آن محیط ها هم مصون باشد از اتفاقاتی که برایش می افتد و آسیب هایی که در معرض آنها است. در این 60 محله ما تقریباً در هر محله ای که آسیب هایی که فراوانی اش در آن محله بیشتر است را شناسایی کردیم چرا ورود ما محله ای است ؟ از این جهت که اعتقاد داریم مثلاً در شهرستان ری و یا در شهرستان ورامین اعتقاد داریم که آسیب ها متفاوت است در هر محله ، در یک محله ای ممکن است که آسیب اعتیاد زیاد باشد، در یک محله ای ممکن است آسیب فضای مجازی دانش آموز ما درگیر آن باشد، لذا ما ورودمان ورود محله ای است و با توجه به مخاطب و بوم آن محله انشالا ورودی را خواهیم داشت.
مجری : برای اولین بار امسال اجرایی شده ؟
آقای سمنانی: ما طرح 60 محله که در اداره کل استانها است، شناسایی مان بر اساس بوم مناطق مان است و انشالا با مشارکت نهادهای فعال خود دانش آموز ما، مسجد محله ما، ما تقریباً در هر محله مان 10 تا مدرسه داریم، 2 تا 3 تا مسجد است که با مشارکت هایی که اینها با هم دارند انشالا دانش آموزان ما در راه خود مراقبتی و پیشگیری از آسیبها فعالیت خواهند کرد. من مختصراً جزئیات طرح را هم خدمتتان بگویم. طرح یاری گران زندگی در این 60 محله بر اساس سه رویکرد کلی اجرا می شود. رویکرد اول محله محور است علتش را هم گفتم از این جهت است که ما احساس می کنیم یک نسخه واحد را نمی توانیم برای تمامی محلات پیش ببریم چون هر محله بوم متفاوت مخاطب متفاوت و دانش آموز متفاوت دارد. ویژگی دوم این طرح مردم پایه بودن است، یعنی اعتقاد داریم که این طرح باید با مشارکت خود مردم حل بشود، یعنی گرچه نهادها و آموزش پرورشی ها پشتیبانی را خواهند داشت، ولی تا خود مردم خود دانش آموزان و اولیای دانش آموزان پای کار نباشند حس می کنیم که این طرح انجام شدنی نیست. ویژگی سوم اینکه ما در این طرح داریم، مشارکت مسجد و مدرسه با هم در این طرح است. اعتقاد داریم که انشالا اگر بتوانیم ما راه ورود دانش آموزان مان را به مسجد باز کنیم. انشالا بتوانیم از آسیب های پیش رویشان جلوگیری داشته باشیم. یکی از فعالیتهای مهمی که ما انشالا در این طرح خواهیم داشت مشارکت نهادهای مختلف مثل اداره کل ورزش و جوانان و دانشگاه آزاد اسلامی را در این طرح خواهیم داشت، پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان است یا غنی کردن اوقات فراغتشان اعتقاد داریم که خب ما مثلاً آسیب اعتیاد را به عنوان یکی از آسیب های فراوان در سطح شهرستانهای استان تهران خواهیم داشت که دانش آموزان یا مستقیماً خودشان یا طریق خانواده هایشان با این آسیب درگیر هستند اعتقاد داریم که برای جلوگیری و پیشگیری از این آسیب باید اوقات فراغت دانش آموزان مثلاً با ورزش پر بشود، لذا با تعاملی که با اداره کل ورزش و جوانان در دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه ای که امضاء شد بر این قرار شد که انشالا ما بتوانیم از فضاهای ورزشی این دو نهاد برای حضور دانش آموزان استفاده بکنیم .