پخش زنده
امروز: -
دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: کمیسیون پیگیر هست بهینه سازی مصرف سوخت برای یک اقدام همه جانبه، در عرصه تولید وسایل استفاده کننده انرژی که بعضا سرانه مصرف وسایل انرژی مان دو برابر کشورهای دیگر است، بتواند همین دوبرابری را ۲۰ درصد کم کند تا ناترازی انرژی مان از بین برود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی میهمان رادیو گفتگو، برنامه صبح وگفتگو بودند که مشروح گفتگو به این شرح است؛
مجری: می خواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم که چطور می شود با اصلاح الگوی مصرف، ناترازی گاز را جبران کرد؟ می دانید که در فصل زمستان ما چند نوع مصرف بار جدید اضافه می شود، در تابستان تولید برق را داشتیم با تمام مصائبش در زمستان ایجاد گرمایش یعنی دستگاه های گرمایی هم اضافه می شود، مصرف گاز و دستگاه های گازسوز هم اضافه می شود، این باعث می شود که ما به یک نحو دیگر باید مدیریت مصرف انرژی را انجام بدهیم. کمیسیون انرژی ما تبعا در این حوزه می تواند صاحب نظر باشد، هم از باب نظارت، هم از باب تغنیم. وقتی مجلس شورای اسلامی کمک حال دستگاه های اجرایی ما می آید د رحوزه های مختلف حتی الگو سازی مصرف این نکته می تواند کمک حال ما باشد برای استفاده بهینه مردم. جناب دکتر رحیمی بفرمایید چطور کمیسیون نگاه می کند به اصلاح الگوی مصرف برای جبران ناترازی گاز آیا باید برویم سراغ افزایش تعرفه؟ آیا باید برویم سراغ فرهنگ سازی؟ آیا با محدودیت ها و اقدامات تنبیهی کدام یک از این کارها را کمیسیون مد نظرش است؟
آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: یک اقدام چندجانبه می خواهد ما نمی توانیم همه مسئولیت مصرف نامناسب را گردن مردم بگذاریم و بگوییم که مردم خوب مصرف نمی کنند. به هر صورت عوامل مختلفی اثر گذار است، اگر ما در مصرف خانگی الان بخواهیم صحبت کنیم بحث وضعیت ساختمان هایمان ، معماری ساختمان هایمان ، مصالحمان در واقع پنجره هایمان اینها همه اثر گذار است. در وسایل گرمایشی که ما داریم استفاده می کنیم بازده وسایل گرمایشی مان اثرگذار است. فرهنگ مصرف مان و اینکه ما بخواهیم وضعیت مصرف را داخل یک منزل چطوری حفظ کنیم؟ اینکه اطلاع داشتیم این مصرف زیاد بعضاً چه مشکلاتی برای خود ما به وجود می آورد؟ من اگر بخواهم فنی خدمتتان عرض کنم ما زمانی که یک بخاری در یک اتاق دارد گاز مصرف می کند این بخاری به ازای هر متر مکعب گازی که مصرف می کند نیاز دارد که نیم متر مکعب اکسیژن استفاده کند شما می دانید که 20 درصد هوای یک اتاق را اکسیژن تشکیل می دهد که تقریبا ده درصدش اگر استفاده بشود اتاق به سمت خفگی می رود یعنی این یک معادله خیلی ساده است که یک اتاق اگر میزان گرمایش داخلش باشد منهای آن خود گرمای زیاد که باعث می شود که مشکل به وجود آورد از لحاظ میزان اکسیژن هوا هم یک فشاری به آدم وارد می کند که مجبور می شود یا در را باز کند یا پنجره. یعنی این خود به خود یک سیکل ترکیب اشتباه مصرف است، در بعد صنعتی مان همین طور. ما الان مصارف صنعتی مان خیلی بالاست و آن شدت مصرف انرژی نمی شود، حالا آن چیزی که کمیسیون انرژی دنبالش است در صنعت حمل ونقل هم همین مشکل را داریم ولی آن چیزی که کمیسیون به جد دنبالش است پیگیر هستیم ما ، بهینه سازی مصرف سوختمان برای یک اقدام همه جانبه، چه در عرصه تولید وسایل استفاده کننده انرژی که بعضا سرانه مصرف وسایل انرژیمان دو برابر کشورهای دیگر است وقتی همین دوبرابری ما ده درصد بتوانیم کمک کنیم 20 درصد کم بکنیم ناترازی انرژی مان از بین می رود.
مجری: آیا لازم است ما بیاییم سراغ ترویج نوع دیگری گرم کردن خانه ها من مثلا راجع به تابستان صحبت کنم ما یک تغییر رویه ای در خانوار به وجود آمده مثلا کولرهای آبی دارند تبدیل می شود به کولرهای گازی، این کولرگازی ها برق زیادی مصرف می کنند در تابستان که فشار سنگینی بر صنعت برق ما هست. خب می گویند این کار را نکنید برق زیادی دارد مصرف می کند در زمستان که بحث گاز و ناترازی گاز، آیا این تغییر به نفع ما هست یا به نفع ما نیست؟ آیا ما برویم سراغ دستگاه های گرمایشی که با گاز کار می کنند یا همان فشار روی صنعت برق؟ ما کدام یک از این دوتا را به عنوان حالا یک موضوع مطالعاتی عرض می کنم آیا کمیسیون این را دیده برایش بررسی داشته یا از کارشناسان خواسته راجع به این موضوع تحقیق انجام بدهند که کدام به نفع منفعت کشور هست.
آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: این دقیقا بر می گردد به بحث شدت مصرف انرژی که خدمتتان عرض کردم که این از کدام شدت، مصرف انرژی چه قدر است؟ در صرفا گرمایش نیست. ما باید ببینیم به ازای تولید یک تن فولاد چه قدر مصرف انرژی داریم؟ به ازای تولید یک تن رب گوجه فرنگی چه قدر مصرف انرژی داریم مثال می زنم خدمتتان و آن شدت مصرف انرژی مهم است آن کاری که کمیسیون دارد می کند. کاملا همه جانبه است نه صرفا اینکه حالا کمیسیون این مساله به وجود بیاید که 23تا نماینده عضو کمیسیون چطوری می خواهند.... نه ما مرکز پژوهش های مجلسمان سایر مراکز تحقیقاتی مان دارند کمک می کنند، خود سازمان های مختلف مراکز تحقیقاتی شان دارند کمک می کنند طرحی که الان در کمیسیون مطرح است بحث این است که ما معاون رئیس جمهور در بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشیم و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت داشته باشیم کشوری که محوریتش برمحور انرژی استوار است و الان تقریبا می شود بگوییم 50درصد انرژیش در بعضی نقاط دارد هدر میرود این نیاز به یک توجه ویژه وجدی است.
مجری: این سازمان که فرمودین به نظر می رسد سازمان مطلوبی باشد آیا این سازمان سلیقه این مجلس هست یا اینکه کار کارشناسی شده به نفع منافع ملی است به نفع این سازمان چون ما این سازمان را داشتیم.
آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: نه این سازمان را نداریم ما یک سازمان داریم الان یک مدیریت داریم سازمان بهینه سازی مصرف سوخت الان داریم در وزارت نفت است چون این یک شعبه کوچکی از تصمیم وزارت نفت است که هیچ قدرتی برای اعمال حاکمیت بر سایر سازمان ها ندارد
مجری: مستقل بشود،ارتقا بکند در سطح یکی از دستگاه های حاکمیتی یا سازمان ها یا بتواند اعمال قدرت بکند.
آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: بله با ساتبا ترکیب بشوند به نحوی و آنها کار داخلی خودشان را یک مجموعه کوچک انجام بدهد بدون اینکه ما افزایش ساختار بدهیم همان ساختار را پیدا کنیم که بتواند به وزارت جهاد کشاورزی تحکم کند که این کاری که شما می کنید اشتباه است.
مجری: این خودش باعث ایجاد تضاد و تعارض حوزه خدمت نمی شود یک طرف دوم باعث پیچیده تر شدن بروکراسی ما نخواهد شد.
آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: نه ، ما تجربه این را داریم. شما یک زمانی شرکتهای دانش بنیانمان یک زمانی خیلی از مشکلات علمی مان ارتفاع پیدا نمی کرد، چون صرفا وزارت علوم می خواست متولی این موضوع باشد. بر فرض صنعت همکاری نمی کرد، از زمانی که معاونت علمی ریاست جمهوری آمد به صورت مستقیم زیرنظر شخص ریاست جمهوری با تحکم بالا شروع به کار کرد الان شما رشد را در آن حوزه می بینید سازمان مصرف بهینه سازی مصرف سوخت هیچ فشاری را نمی تواند ما صنعت حمل ونقل مان امروز دیگر بگویم یک جمله وحشتناک به کار ببرم اشتباه نکردم .
مجری: ما الان سازمانی به نام سازمان حفاظت محیط زیست داریم که رئیس آن سازمان معاون رئیس جمهور است یعنی به لحاظ اجرایی این سازمانی که شما می خواهید برایش تعریف کنید حتما کمتر از معاون رئیس جمهور هست با این حال نمی تواند به خودروی ما فشار بیاید برای اینکه آن استانداری که می خواهد را
آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: نه دقیقا این سازمان معاون رئیس جمهور می شود.
مجری: آن هم معاون رئیس جمهور ما است. حفاظت محیط زیست الان حفاظت محیط زیست دستورعمل نداده که خودرو باید چنین باشد و چنان باشد آیا خودروساز تمکین می کند می خواهم این را عرض کنم ما اگر سازمان جدید وضع کنیم ولو با معاونت رئیس جمهوری آیا فکر می کنید آن زور را دارد آن جاهایی که حرف گوش نمی کنند تمکین نمی کنند را تحکم کند.
آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: قطعا این است. فرق انرژی با محیط زیست این است که انرژی مستقیم به نحوی و کامل اثرگذار است. مردم خودشان الان این را موضوع را درگیرند شما هر نقطه ای را دست می گذارید حتی این تماس ارتباطی ما به نفعی با انرژی بستگی دارد به این خاطر است که حوزه انرژی با حوزه محیط زیست کاملا متفاوت است قدرتش ، این سازمان محیط زیست بعضی جاها بازدارندگی دارد یعنی ما می نمی توانیم بگوییم که عملکرد سازمان محیط زیست
مجری: نه نه نمی خواهیم زیر سوال ببریم ولی بحث بر سر این است که اگر بنا باشد که گوش نکند مخاطب ما خوب گوش نمی کند دیگر مگر در خیلی از سازمان ها،ارگان ها،نهادها،وزارتخانه ها همین الان ما وقتی با نقش نظارتی مجلس صحبت می کنیم خیلی از همکاران شما در حال حاضر در کمیسیون های مختلف گاهی موقع مثلا می گویند وزارتخانه گوش نمی دهد خوب چیکارش کنیم تذکر بدهیم اهمیتی نمی دهد نه اینکه اهمیت ندهد نمی رسد به این همه اهم و فی الاهم دارد بحث این است هست حالا ما درحوزه انرژی هم همینطور اگر بنا باشد که الگوی جدیدتر تعریف کنیم اگر بنا باشد که یک کار بین رشته ای مدیریت بشود ما باید ببنیم تجربه اعمال مدیریت بین رشته ای مان در کشور چه طور است شاید به جای ایجاد یک بروکراسی جدید برویم سراغ تقویت این مدیریت های بین بخشی
آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: ما مدیریتی نداریم الان شما وزارت صمت تولیدش به حرف هیچ کس گوش نمی دهد یعنی بالادستی ندارد کار خودش را می کند یعنی الان هر سازمانی منافع خودش را می سنجد حتی همان وزارت نفت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت نهایت منافع وزارت نفت را می بیند تا منافع ملی را ما باید یک سیستم فراسازمانی بر اینها ناظر داشته باشیم و آن سازمان بتواند فراسازمانی اینها را مدیریت کند 5 تا وزارت خانه عمده داریم که باید این موضوع را مدیریت کند، یکی وزارت جهاد کشاورزی است که در حوزه گلخانه ها و در حوزه کارخانه هایشان ، حوزه صنایع تبدیلی شان بسیار مصرف دارند یکی وزارت صنعت است که در حوزه مصرف مستقیم برقشان هم تولید کننده ، مصرف کننده انرژی خیلی دقیق است، یکی وزارت راه است که در حوزه ساختمان قسمت عمده مشکل مصرف ما در منازل به خاطر عدم استاندردهای لازم و هم در حوزه حمل ونقل که اصلا دیده نمی شود که چه قدر ما مصرف داریم وزارت نیرو بحث نیروگاه هایی که دارد و استفاده تبدیل انرژی که انجام می دهد ، خود وزارت نفت در حوزه مصرف پتروشیمی ها در صنایع بزرگش یعنی ما 5 تا وزارت خانه عظیم الان در حوزه انرژی داریم هم مصرف کننده هم تولید کننده هم تبدیل کننده.
مجری: متشکرم جناب آقای دکتر عبدالعی رحیمی، دبیر دوم محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی