پخش زنده
امروز: -
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، ایران ستیزی را یک سیاست اعلامی از سوی دشمنان نظام به ویژه رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا و وابستگان آنها در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، داوود عامری در نشست هماندیشی «حقوق بشر، ایران ستیزی و دیپلماسی عمومی» گفت: راهبرد ایران ستیزی با مولفه های گوناگون در پی تصویرسازی غلط از فرهنگ ایرانی اسلامی، ایجاد تنفر و تهدید نمایی و تضعیف قدرت ایران در توسعه ارتباطات آن است.
وی افزود: راهبرد ایران ستیزی به خصوص در حوزه های فرهنگی یکی از موانع در سیاست خارجی و روابط جمهوری اسلامی ایران با جهان اسلام، همسایگان و جهان محسوب می شود.
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی اضافه کرد: پیش نیاز مقابله با پروژه ایران ستیزی، تمرکز روی علت شناسی الگوهای رفتاری، روش ها و برنامه های دشمن و شناخت دقیق آن ها است. یکی از روش های برنامه ریزی شده نظام سلطه علیه ایران، مسئله سازی، حاشیه سازی و بهره برداری از تفاوت های فرهنگی است که به یک روش دائمی تبدیل شده است.
عامری ادامه داد: ایران ستیزی واقعیتی آشکار است که آمریکایی ها، رژیم صهیونیستی و برخی از دولت های اروپایی به آن اعتراف کرده اند. هزینه های زیادی برای خنثی سازی توطئه های دشمنان به کشور تحمیل می شود، اما راه های مقابله آن هم مهیاست. از جمله این راه ها می توان به آگاهی بخشی داخلی و بین المللی، مقاومت هوشمند فرهنگی در مقابل آنها و اقدامات منظم حقوقی اشاره کرد.
وی با اشاره به سابقه ایران ستیزی در گذشته اظهار کرد: در گذشته ایران ستیزی بر پایه موضوعات هسته ای مطرح می شد. اما در این برهه از زمان، موضوعات حقوق بشری در اولویت قرار گرفته است، در واقع یک جابجایی در اولویت های ایران ستیزی از سوی دولت های غربی به وجود آمده است. در گذشته موضوعات حقوق بشری در مرحله دوم و موضوعات هسته ای در اولویت نخست ایران ستیزی قرار داشت.
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با برشمردن محورهای ایران ستیزی ، گفت: گزارش سازی و تصویرسازی از نقض حقوق بشر در ایران، تهدیدنمایی هسته ای ایران در منطقه و جهان، تهدیدنمایی از ایران برای صلح و امنیت منطقه ای و جهانی (حمایت از جبهه مقاومت) تهدیدنمایی ایران با بزرگ کردن قدرت نظامی و موشکی و در نهایت تصویرسازی غلط درباره حمایت ایران از تروریسم، موضوعاتی است که دشمن بر پایه آنها به ایران ستیزی در جهان دامن می زند.
وی افزود: ایران ستیزی در جهان پیامدهایی را به دنبال داشته است، از جمله می توان به ائتلاف سازی از مخالفان جمهوری اسلامی، تاثیرگذاری بر تنظیم سیاست های همسایگان، فشار به مردم برای وارد کردن فشار بر دولت و نظام، بهانه تراشی برای کمک کردن به صهیونیست ها و موارد دیگر اشاره کرد.
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به اغتشاشات اخیر تصریح کرد: تجربه نشان داده است که مسائل حقوق بشری موجب فعال شدن گسل های داخلی ایران شده و اجماع داخلی را برهم می زند. اغتشاشات اخیر را باید از دو نگاه داخلی و خارجی بررسی کرد.
عامری اضافه کرد: در بررسی مهندسی اغتشاشات در داخل که از سوی دشمنان اتفاق افتاد میتوان به این موارد اشاره کرد «جعل خبری و رسانه ای و برجسته سازی آن، طراحی خط عملیات روانی مشخص و مکمل، ساخت گسست های اجتماعی و با برنامه برای اقشار مختلف به صورت مدیریت شده، استفاده از ظرفیت های مجامع بین المللی برای تحقق اهداف، جهت دادن شعارها به سوی رهبری و نظام ارزشی و منابع قدرت نظام برای عصبی کردن نیروهای مدافع، استفاده مدیریت شده و اثر بخش از رسانه های دیداری و شنیداری و شبکه های تلویزیونی، تلاش برای مسلح کردن اغتشاشگران و توسعه اقدامات خشن، وادار کردن نظام به برخورد ... ارادی، توسعه و مدیریت نافرمانی های مدنی و انتخاب روش های پرهزینه و کم هزینه در کنار هم، تلاش برای دوقطبی سازی فرهنگی و اجتماعی، استفاده از هوش مصنوعی و ربات های اینترنتی برای هماهنگ سازی و تقویت اقدامات مجازی و سایبری.»
در ادامه این نشست، سفیر سابق کشورمان در آذربایجان و عضو شورای راهبردی «مجمع جهانی صلح اسلامی» با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: در گذشته بر روی این مسئله تاکید شده بود که اگر غرب بخواهد جایگزینی برای موضوع هسته ای ایران پیدا کند و فشارها را علیه کشور افزایش دهد، حتما موضوعات حقوق بشری را مطرح می کند.
محسن پاک آئین افزود: رویه غربی ها تاکنون این بوده است که علیه حقوق بشر در کشور هر سال بیانیه دهند. آنها امسال وارد مرحله عملیاتی درباره حقوق بشر شده اند. مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۷ به بعد موضوعات حقوق بشر آمریکایی را به عنوان یک نگاه راهبردی و خاص در دولت ها مطرح کردند. این موضوع نشان می دهد که ایشان همواره به موضوعات حقوق بشری توجه داشته اند.
هیچ فردی دلسوزتر از ایرانیان برای ایرانیان نیست
در ادامه این نشست الهام امینزاده نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح شدن موضوعات حقوق بشری در جهان امروز گفت: در جوامع به طور معمول افراد حقوق فردی خود را به حقوق جمعی ترجیح می دهند. با این وجود افراد برای حفظ منافع خودشان تلاش می کنند و حداقل هایی را هم برای افراد دیگر هم قائل می شوند. در واقع دیگران برای آنکه بتوانند به منافع خود دست پیدا کنند برای دیگران حداقل هایی را قائل می شوند.
امین زاده افزود: هرچقدر جامعه بشری متمدن تر شود، انتظار می رود که نسبت احترام به حقوق دیگران بیشتر شود. در جوامع متمدن انتظار می رود که تسهیم منابع، رفاه و برخورداری ها رشد بیشتری داشته باشد. این عوامل به علاوه کرامتی که برای همه انسان ها وجود دارد باید به حقوق بشری فاخر در جامعه منتهی شود؛ بنابراین حقوق بشری که مورد گفتگو است؛ حقوق بشر اجتماعی است تا سیاسی.
وی ادامه داد: بدون هیچ گونه تفسیری اگر به آیات قرآن کریم، حکمت های نهج البلاغه، نامه های حضرت امیر (ع) به کارگزاران تحت امرشان، آموزه های حقوقی امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه، آموزه های حقوقی امام جعفر صادق (ع) و آموزههای ائمه هدی (ع) مراجعه کنیم با منشوری کبیر که همان حقوق بشر اسلامی است روبرو می شویم.
این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: این آموزه ها نه تنها برای حکمرانان؛ بلکه برای مردم و رابطه آنان با جامعه قابل استفاده است. آموزه های حقوق بشر اسلامی رابطه میان افراد با یکدیگر، جامعه و خانواده را تبیین کرده است. علاوه بر این موضوعات حقوق بشر اسلامی رابطه افراد را در زمان جنگ با احشام، زمین های کشاورزی و اماکن غیر نظامی تبیین کرده است. بر همین اساس نزول احکام اسلامی نه فقط مربوط به زمان نازل شدن احکام وحی؛ بلکه باران رحمت الهی است که همچنان بر جوامع بشری در حال بارش است و هر جامعهای با توجه به عرف و سنت خودش به نحوی این حقوق را استنتاج می کند.
امین زاده با اشاره به حقوق بشر غربی اظهار کرد: در غرب با تکیه بر غرب گرایی و با تکیه بر اینکه اومانیسم محور حقوق بشر غربی است از اجتماعی بودن حقوق بشر در جامعه جهانی در حال فاصله گرفتن است. هسته های خودخواهی و منیت به علاوه رفتارهای منحط؛ مانند بی بند و باری های اخلاقی، آزادی های سطحی و زودگذر همه این موضوعات با نگاه های فردگرایی خودخواهانه همراه شده است.
وی گفت: این موضوع استعماری جدید را با ماهیت اومانیستی رقم زده است. هویت سیاسی و فرهنگی جوامع غیر غربی و به ویژه جوامع اسلامی را هدف قرار داده است و کم کم حکمرانان غربی را به این مسیر کشانده است که به جنگ تمدنها روی آورند. جنگ تمدن های (هانتینگتون) به عنوان یک نظریه مطرح شده است. در چنین فضایی حقوق بشر غربی تلاش می کند که پیشتازی خود را درباره جوامع بشری به ویژه حقوق زنان، کارگران، کودکان و مهاجران القا کند.
این استاد دانشگاه افزود: خداوند اولین وجودی بوده است که به حقوق زنان توجه کرده است. ما نمی توانیم استقلال ایران و عدم تجزیه آن را بدون در نظر گرفتن مادران شهدا ببینیم. توسعه ایران اسلامی بدون در نظر گرفتن زنان دانشمند و فرهیخته ایرانی امکان پذیر نیست؛ بنابراین اسلام بسیار فاخرتر و زیباتر به مباحث حقوق بشری پرداخته است.
وی با انتقاد از حقوق بشر غربی، اضافه کرد: ارمغان حقوق بشر غربی برای زنان این است که به آنها نگاه ابزاری داشته باشیم. غربی ها با نگاه فردگرا و اومانیسم به حقوق بشر، در حال بازی کردن به عنوان یک قانون گذار، دادستان، قاضی و هیات منصفه هستند. غربی ها تلاش میکنند تا با نگاه مغرضانه و ناقص خود جهانیان را همراه کنند. آنها از سازمان ها و نهادهای بین المللی به عنوان ابزار استفاده می کنند تا فرهنگ های محور مقاومت، چه کشورهای اسلامی و چه غیر اسلامی را تحت تاثیر قرار دهند.
این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: امروز با نظام چند چهره حقوق بشری روبرو هستیم. حقوق بشر یکی از ابزارهای جنگ نرم است که اجرا کننده این جنگ، سازمان ها و دولت ها و سازمان های مردم نهاد هستند. دولت های غربی و نهادهای وابسته به آن ها حقوق بشر را تا جایی قبول دارند که حقوق مدنی و سیاسی است. آن زمان که حقوق اجتماعی، اقتصادی و حتی توسعه مطرح می شود، آنها خود را کنار می کشند.
امین زاده با اشاره به مواد حقوق شهروندی در قانون آئین دادرسی، تدوین حقوق شهروندی و قانون اساسی در کشور تصریح کرد: شهروندان در کشور رها نیستند و هیچ فردی نمی تواند دلسوزتر از ایرانیان برای حمایت از حقوق ایرانیان باشد.
کنشگران ایران در تعریف اغتشاشات اخیر منفعل هستند
نیز در این نشست با اشاره به بحران اخیر در کشور (اغتشاشات) گفت: در زمان بحران آنچه موضوعیت دارد؛ تعیین راهبرد، راهکار، چگونگی اقدام، رصد، بازخوردگیری و استمرار است. اگرچه پرداختن به مبانی در زمان خودش لازم است. اغتشاشات اخیر در ایران دو خاستگاه خارجی و داخلی دارد. خاستگاه خارجی آن نظام سلطه جهانی است.
علی زارعی نجف دری افزود: در این اغتشاشات دشمنان خارجی آشکارا وارد این جریان شدند. در بحران های قبلی این موضوع را نداشتیم. خاستگاه خارجی این اغتشاشات بسیار پررنگ است. خاستگاه خارجی این اغتشاشات، بر خاستگاه داخلی آن در اولویت قرار دارد. درباره خاستگاه داخلی بر اساس مطالعات میدانی باید گفت که پایگاه اجتماعی خاصی را نمی توان برای آن تعریف کرد. در واقع این افراد رهاشدگان در جامعه هستند.
وی ادامه داد: باید ماهیت اغتشاشات برای افراد خارجی تعریف شود. ما در تحولات اجتماعی با پنج مورد روبرو هستیم که عبارتند از: کودتا، رفرم (اصلاحات)، شورش، نهضت و انقلاب. این اغتشاشات از نگاه علوم سیاسی و جامعه شناسی سیاسی در هیچ کدام از دسته بندی های گفته شده جای نمی گیرد.
دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان اضافه کرد: کنشگران ایران مانند سفرا، رایزنان فرهنگی و هیات های اعزامی در این موضوع منفعل هستند. کنشگران باید از این انفعال خارج شوند.
گفتنی است: نشست هم اندیشی دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با عنوان «حقوق بشر، ایران ستیزی و دیپلماسی عمومی» پنجشنبه ۲۶ آبان با حضور برخی از سفیران و رایزن های فرهنگی سابق، کارشناسان مسائل خاورمیانه و امور بین الملل، در سالن همایش های موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.