پخش زنده
امروز: -
معاون آموزشی وزارت علوم: براساس آمار نیمی از فارغالتحصیلان دانشگاه بیکارند و لاجرم باید به سمت ایجاد کارشناسی و کارشناسیارشد حرفهای مبتنی بر نیاز صنعت گام برداشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در جلسه ای با مدیران و اساتید دانشگاه ارومیه جزئیات طرح تحول آموزش عالی را بررسی کرد و گفت: سند تحول آموزش عالی شامل بخشهایی ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخشهای تحول آفرین و ارائه راهبرد بوده و چالشهای حکمرانی و عمرانی را بررسی و برای هریک راهکاری ارائه کرده است.
وی افزود: ارتقای سطح امید اجتماعی، مسئولیتپذیری ملی، سلامت معنوی و اشتغالپذیری دانشجویان ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب است.
عموعابدینی گفت: براساس آمار رسمی حدود ۵۰ درصد از فارغالتحصیلان امروز بیکار هستند. دانشگاهها امروز باید به سمت حکمتبنیانشدن حرکت کنند. ۵۰ درصد از شغلهای کنونی تا ۵۰ سال آینده وجود نخواهد داشت؛ بنابراین دانشگاه حکمتبنیان نباید اکنون برای چنین شغلهایی دانشجو تربیت کند. باید به سمت ایجاد کارشناسی و کارشناسیارشد حرفهای مبنی بر نیاز صنعت حرکت کنیم و هماکنون بورس صنعتی در برخی از دانشگاههای کشور از جمله یزد در دست اجراست.
معاون آموزشی ورزات علوم گفت:مأموریتهای دانشگاه در طرح تحول به دو دسته خاص و عام تقسیم میشود. خدمت به جامعه و صنعت مأموریت عام دانشگاهها است. براین اساس پذیرش دانشجو نیز باید براساس نیاز صنعت باشد. همچنین پذیرش دانشجوی استاد محور در مقطع دکترا برای ۲۰ درصد از ظرفیت دانشجویان سال آینده در این طرح اجرایی میشود.
عمو عابدینی بااشاره به اینکه افزایش توسعهیافتگی علوم و فناوریهای نیازمحور، مزیتمحور و اولویتمحور با تاکید بر علوم انسانی تحولی نیز ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب طرح تحول آموزش عالی است گفت: در این طرح از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصصبسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغالپذیری، تخصصگرا-اخلاقمدار و خانوادهمحور حرکت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه اسناد بالادستی در طرح تحول دیده شده است و راهبردهای این سند با آن مطابق است، افزود: تحقق حکمرانی دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی-اسلامی، حکمتبنیان و همچنین حمایت از نخبگان از جمله طرحهای راهبردی این سند است. زمانبندی این طرح دو سال بوده و باید به سرعت اجرایی شود.
وی افزود: سند تحول آموزش عالی، شامل بخشهایی ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخشهای تحولآفرین و ارائه راهبرد بوده و چالشهای حکمرانی و عمرانی را بررسی و برای هریک راهکاری ارائه کرده است.