خانههای فناوری و نوآوری،زمینه سازحضور شرکتها در بازار هدف
معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: هدف خانههای فناوری و نوآوری، نفوذ شرکتها و محصولات دانشبنیان در بازارهای بینالمللی هدف با توجه به ویژگیهای اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی هر منطقه است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری گفت: خانههای فناوری و نوآوری باید با بهرهگیری از تخصص افرادی که تجربه سالها فعالیت در بازار کشور هدف را دارند، ضمن بهرهمندی از ارتباطات و شناخت نیازهای بازار، زمینه را برای حضور شرکتها در بازار هدف فراهم کنند. روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشستی که به صورت ویدئوکنفرانس و با هدف ارائه گزارشی از اقدامات، توانمندی و دستاوردهای ۶ خانه فناوری و نوآوری ایران برگزار شد، با اشاره به ظرفیت این خانههای فناوری و نوآوری در ایجاد شرکتهایی که زیرساخت و فضای لازم را برای حضور محصول دانشبنیان در بازار فراهم میکنند، اظهار کرد: آیهیتها میتوانند بستری برای شکلگیری شرکتهای واقعی خارجی باشند که زیرساختارها، زیرسیستمها و پلتفرمها را ساماندهی کنند و مسیر حضور شرکتها در بازار واقعی هدف را هموار کنند.
آقای دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه هدف آغازین خانههای فناوری و نوآوری، نفوذ شرکتها و محصولات دانشبنیان در بازارهای بینالمللی هدف با توجه به ویژگیهای اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی هر منطقه است، گفت: هدف نخست این بوده که رسوخ در بازارهای هدف صورت بگیرد و کسب و کارها در این کشورها حضور داشته باشند. اما این موضوع به تنهایی کافی نیست و خانههای فناوری و نوآوری در واقع باید با متخصصان و سفیران فناوری خود، سفارتخانههایی برای محصولات دانشبنیان و فناورانه ایران در سایر کشورها باشند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری با تأکید بر رویکرد تخصصی و مسأله محور این خانهها و توجه داشتن به ظرفیت و نیاز کشورهای هدف گفت: ما در خانههای فناوری و نوآوری، به هستهای توانمند در قامت رایزن فناوری و اقتصاد دانش بنیان متشکل از متخصصان این حوزه نیاز داریم.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایجاد پلی ارتباطی میان شرکتهای داخلی با فضای بینالمللی لازمه فعالیت خانههای فناوری و نوآوری است، افزود: یک خانه نوآوری و فناوری باید دو ویژگی را دارا باشد؛ نخست آنکه گرداننده این خانه از تجربه کسب و کار برخوردار باشد و نیز فضای سیاسی، ارتباطات و اقتصادی کشور هدف را به خوبی بشناسد و نسبت به فضای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن کشور اشراف داشته باشد.
وی گفت: باید از افراد بومی که این فضا را بشناسند و چند کارگزار متخصص که از جنس آن کشور هستند، در فعالیت و عهده داری خانه فناوری و نوآوری بهره برده شود و به این سمت برویم که افرادی را در آن کشورها و بازارها پیدا کنیم که شناخت، ارتباط و تخصص کافی داشته باشند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری، بهرهمندی این خانهها از مزیت تعامل با بخش حکمرانی و رگولاتوری را یک ضرورت دانست و گفت: باید از مزیت ویژه حکمرانی و رگولاتوری استفاده شود و آی هیتها باید یک بستر رفع چالشها و پوشش نیازهای شرکتها در ابعاد حاکمیتی باشند. این مزیت ویژه متعلق به خانههای فناوری و نوآوری نباید دست کم گرفته شود و باید در حوزه صادرات مورد استفاده قرار بگیرد. لازم است هریک از این خانهها و افراد آن یک سفارتخانه و سفیران تخصصی در حوزه صادرات دانش بنیان باشند.
دهقانی فیروزآبادی همچنین بر ضرورت جذب سرمایه تاکید کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور از سرمایه خوبی برخوردار هستند و تمایل دارند به کشور کمک کنند و در حوزه سرمایهگذاری فعالیت داشته باشند. انتظار میرود آیهیتها سرمایهگذارانی را جذب کنند که به سرمایهگذاری در این حوزه تمایل داشته باشند.
در این نشست مهدی قلعه نوی، رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به گزارشی از روند شکلگیری خانههای فناوری و نوآوری پرداخت.
به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در ادامه نیز مدیران خانههای فناوری و نوآوری در کشورهای کنیا، روسیه، عراق، چین، سوریه، کردستان عراق، تهران و ترکیه به بیان اقدامات، دستاوردها و ظرفیتهای صادراتی ایجاد شده در کشورهای هدف پرداختند. در این نشست، ضمن بیان فرصتها و مطرحشدن چالشها زمینه برای ارتقای فعالیت این خانهها و کمک به توسعه بازار در کشورهای هدف برای شرکتهای دانشبنیان فراهم شد.