پخش زنده
امروز: -
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور : آزادراه اصفهان - شیراز تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه برای تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است،گفت: با تخصیص این اعتبار تا پایان سال آزادراه اصفهان- شیراز به بهرهبرداری میرسد.
علیرضا صلواتی با بیان اینکه آزادراهها محور توسعه کشور هستند، افزود: هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال ساخت است.
صلواتی گفت: این هزار کیلومتر از پایان امسال تا پایان دولت سیزدهم و ظرف ۳ سال آینده تا سال ۱۴۰۳ تکمیل میشود و به شبکه آزادراهی کشور میپیوندد.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه در مبحث آزادراهی که در حال اجرا است، معابر اصفهان به سمت شیراز، اصفهان به سمت یزد، اصفهان-کرمان، اصفهان- چهارمحال و بختیاری و اصفهان به سمت تهران در دستور کار است افزود: اصفهان به سمت شمال کشور یعنی اصفهان_نطنز_کاشان، کاشان_قم و قم_تهران اجرایی شده البته مسیر جدیدی را از کاشان به سمت شمال کشور در مرحله توافق با سرمایهگذار است که با احداث این آزادراه مسیر اصفهان به سمت شمال شرق و مشهد حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شده و مسیر در کنار مسیر تهران_قم از سمت کاشان ایجاد میشود.
صلواتی گفت:آزادراه اصفهان _شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از طرحهایی است که بعد از بهرهبرداری از آن، شیرینی آن را بسیاری از مردم کشور خواهند چشید.
وی با اشاره به اینکه مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت سفر ۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت است که مسیرهای شیبدار و مارپیچ نزدیک مرودشت و شیراز خطراتی دارد افزود: مسیر قدیم از آباده به اقلید و مرودشت است که به صورت کمان است و مسیر آزادراه احداث شده به صورت مستقیم است که ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر و حدود ۲ ساعت زمان سفر کوتاهتر میشود؛ ایزدخواست در محدوده استان اصفهان و فارس بوده که اصل کوتاه شدن مسیر در استان فارس است.
صلواتی با اشاره به اینکه این آزادراه نزدیک به بهرهبرداری است، گفت: تاکنون حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده است.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور افزود: مشارکت این طرح به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت فعلاً سهم خود را مطالبه نمیکند و بعد از بهرهبرداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینههای نگهداری، بخش خصوصی آن را تحویل دولت میدهد.
وی گفت: این اولین آزادراه کشور است که حدود ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی دارد و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است.