برگزاری کارگاه کشوری تدوین خلاصه سیاستی مداخلات ویژه کوتاه مدت در سلامت و ایمنی ترافیک
رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی: بیشترین هزینههای تحمیل شده در اثر حوادث ترافیکی بر دوش بخش سلامت بوده و ضرورت دارد نقش بخش سلامت در مراحل قبل از بروز حادثه، زمان بروز حادثه و پس از حادثه به خوبی تبیین شود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وبدا، دکتر محمد اسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: سوانح ترافیک جادهای و آسیبهای ناشی از آن، یکی از چالشهای مهم حوزه سلامت عمومی در بسیاری از جوامع است که در سطح ملی و بین المللی دارای اهمیت است.
به گفته وی، طبق آمار جهانی، متاسفانه سالیانه ۱.۳۵ میلیون نفر یعنی تقریبا روزانه ۳۷۰۰ نفر بر اثر حوادث ترافیکی فوت میکنند و ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر مصدوم یا معلول میشوند که بار سنگینی را به نظام سلامت کشورها تحمیل و هزینه هنگفتی را برای دولتها رقم میزنند.
وی گفت: در ایران طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار نفر جان خود را در حوادث ترافیکی از دست داده اند و طی سال ۱۴۰۰ نیز ۱۶۷۷۸ نفر بر اثر این حوادث جان باخته و بیش از ۶۰۰ هزار نفر مجروح، معلول و یا از کار افتاده شده اند.
دکتر مطلق عنوان کرد: از مشکلاتی که حوادث ترافیکی در ایجاد آنها دخیل است، میتوان به تحمیل هزینههای اقتصادی بالا به کشورها و خانواده ها، بی سرپرست شدن بسیاری از خانوادهها و ایجاد هزینههای اجتماعی، معلولیت و ناتوانیهای بالا، تحمیل هزینههای سنگین به بخش سلامت اشاره کرد.
وی افزود: اگرچه در طول سالهای گذشته اقداماتی در حوزه حوادث ترافیکی صورت گرفته، اما آمار بالای مرگ و میر و مصدومیتهای ناشی از این حوادث در کشور همچنان نگران کننده است و ضرورت دارد در این حوزه اقدامات ویژهای برای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با همکاری سازمانهای مختلف صورت پذیرد.
در ادامه، دکتر همایون صادقی بازرگانی، رییس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیتهای حوادث ترافیکی، خاطرنشان کرد: پیامدهای ناشی از حوادث ترافیکی محدود به آسیبهای جسمی و مرگ و میر نیست، بلکه سایر جنبهها به ویژه جنبههای روانی را نیز در بر میگیرد که متاسفانه مغفول مانده است.
وی اضافه کرد: بر اساس نتایج اولیه از مطالعه کوهورت ترافیک پرشین (PERSIAN)، انتظار میرود سالانه حدود ۲۷ هزار نفر به درجاتی از اختلال استرس پس از حادثه یا همان PTSD مبتلا شوند.
به گفته وی بیشترین هزینههای تحمیل شده در اثر حوادث ترافیکی بر دوش بخش سلامت بوده و ضرورت دارد نقش بخش سلامت در مراحل قبل از بروز حادثه، زمان بروز حادثه و پس از حادثه به خوبی تبیین شود.
در بخش دوم نشست، مدعوین جلسه در قالب چهار گروه کاری چالشها و مداخلات موجود برای کاهش بار حوادث ترافیکی را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.
گفتنی است، این کارگاه دو روزه با همکاری مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیتهای حوادث ترافیکی برگزار شد.