جهش در جامعه پزشکی: از ۱۸ هزار پزشک به ۱۷۵ هزار پزشک رسیده ایم
مهمترین اقدامات سازمان نظام پزشکی برای تسهیل ایجاد کسب و کار و صدور مجوزها در بخش سلامت محور گفتگوی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در برنامه صف اول بود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس سازمان نظام پزشکی کشور دیشب با حضور در برنامه صف اول از مهم ترین اقدامات سازمان نظام پزشکی برای تسهیل ایجاد کسب و کار در بخش سلامت و صدور مجوزها سخن گفت.
آقای دکتر رئیس زاده افزود: لازم است تشکر کنم از همه همکارانم در حوزه سلامت کشور، دو سال و اندی درگیر بیماری کرونا بودند بعد از آن هم ایام اربعین را داشتیم که باز هم جامعه پزشکی کشور درگیر بود، در جریانات اخیر باز هم جامعه پزشکی کشور مسئول رسیدگی به مصدومین و مردم در هر قشر و گروهی که به خدمات نیاز داشتند، در خدمت مردم بود.
آقای رئیس زاده: امسال در ۱۴۰۱/۲/۵ مجلس شورای اسلامی قانون تسهیل فضای کسب و کار را تصویب کردند که با توجه به اینکه دغدغه همکاران جوان ما هم در این رابطه بود، مقداری از این قانون هم ناظر بر حوزه سلامت کشور بود، ما جلسات متعددی را هم در وزارت بهداشت و هم در وزارت اقتصاد داشتیم، این نگرانی در همکاران جوان ما وجود دارد که برای کسب و مجوزها، چون از قدیم قانونی وجود داشت برای دایر کردن مطب در کلانشهرها و سایر شهرهای بزرگ دو شاخص وجود داشت یک امتیازاتی لازم است و دو شاخصهای جمعیتی وجود داشت، که بر این اساس تدوین شده بود که ما بتوانیم توزیع پزشکان را در کشور مدیریت کنیم، در کنار این بحث طرح اجباری در مناطق محروم هم وجود داشت، یعنی با این دو مولفه تلاش میشد که توزیع پزشکان در مناطق کنترل و دسترسی مردم به خصوص در مناطق محروم به پزشکان تسهیل شود.
آقای رئیس زاده: برای تاسیس مطب در شهرها باید امتیازاتی را جمع آوری میکردند، مثلا در شهر بزرگ ۳۶۰ امتیاز لازم است که تا یک فرد جوانی که وارد بازار شده بتواند مطب دایر کند یا در شهرهای کوچکتر تا ۲۵۰ امتیاز، این امتیازها هم بر اساس میزان فعالیتشان در مناطق محروم به دست میآید، هر چقدر مناطق محروم و دورافتادهتر باشد امتیازی که کسب میکنند بیشتر است و اگر منطقه نزدیکتر به مراکز باشند امتیاز کمتر و باید سالهای بیشتری را بمانند.
آقای رئیس زاده: در بعضی از جاها هم شاخصهای جمعیتی وجود دارد که بر اساس آن شاخصهای جمعیتی به همکاران ما اجازه تاسیس مطب داده میشود، این دو راهکار دیده شده بود برای اینکه ما بتوانیم مدت زمان بیشتری همکاران جوانمان را در خدمت مردم داشته باشیم و این چرخه تکرار شود و این چرخه تکرار شود آنهایی که امتیاز جمع میکنند در شهرهای بزرگتر مطب بزنند، فارغ التحصیلان جوان بروند جای آنها که با این چرخه حوزه بهداشت و درمان بتواند در خدمت مردم باشد.
آقای رئیس زاده: بعد از دو، سه دههای که گذشته نیاز به بازنگری دارد، دلیل هم مشخص است، امتیازاتی که به اعضای جوان که میرفتند در مناطق محروم داده میشد یا تعهدی داده میشد، شاید تا یک دهه قبل قابل قبول بود و به صرفه بود، اما الان امتیازات تفاوت معنا داری با سایر رشتهها ندارد، بنابراین برای جامعه پزشکی الان قابل قبول نیست، یعنی قبلا فردی به منطقه محروم میرفت و خدمت ارائه میکرد و به نسبت وقتی که در انجا صرف میکرد، ولی به قول معروف میارزید که هم در خدمت مردم باشد و هم دریافتی هایشان قابل قبول بود.
آقای رئیس زاده: در حال حاضر شرایط ماندگاری در این مناطق بسیار دشوار شده، جامعه پزشکی از خود میپرسد فرق من با سایر رشتهها چیست، همه رشتهها از امکان تحصیل رایگان استفاده میکنند، اما طرح خدمت اجباری در مناطق محروم ندارند، در مقام مقایسه با سایر رشتهها هم تفاوتی وجود ندارد، بین فارغ التحصیلان جوان ما که به مناطق محروم میروند چه به عنوان ضریب کا و چه برای جمع آوری امتیاز مطب آن تفاوت ها، تفاوتهای معنا داری نیست به همین دلیل قانون مجلس راهکار بسیار خوبی است که با توجه به اینکه ما به شدت نیاز داریم به ایجاد فضای امید و نشاط در بین فارغ التحصیلان جوان، این قانون میتواند کمک کند که ما این موانع را برداریم.
سؤال: قانون چه کمکی میتواند انجام دهد؟
آقای رئیس زاده: معنی قانون برای حوزه سلامت این است که هر کسی که فارغ التحصیل شد و تعهدات قانونی خود را گذراند بتواند هر جایی که نیاز است و درخواست دارد مطب بزند، البته این مجوزها دو نوع هستند یک ثبت محور و تایید محور، مجوزهای ثبت محور یعنی اینکه هر جا که خواستند ثبت میکنند، اما تایید محور، چون کار کیفی است و با جان و سلامتی مردم ارتباط دارد به این شکل نیست که هر کسی هر درخواستی کرد مجوز به داده شود، یعنی مراجع ذیصلاح باید تایید کنند که فردی که میخواهد مطب بزند و مجوز بگیرد این صلاحیتها را دارد، اما میشود ما کمک کنیم و هم وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد که این فضا تسهیل شود، در گام اول پیشنهادمان این است که امتیازها را به نصف کاهش دهیم.
آقای رئیس زاده: ما برای اینکه فضای کار برای همکارانمان فراهم شود به شدت طرفدار این هستیم که قانون مجلس عمل کنیم البته با رعایت شروط تایید محور، ولی فضا باید تسهیل شود و امتیازات سخت و دشوار برداشته شوند و همکاران بعد از اینکه تعهدات ضریبکا را گذراندند در هر جایی که اراده کردند بتوانند مجوز کسب و کارشان را بگیرند.
سؤال: برای خدمت و استمرار خدمت با کیفیت در مناطق محروم، چه تدابیری اندیشیده شده است؟
آقای رئیس زاده: در طی سالهای گذشته بحث بومی گزینی به شکل جدی دنبال شد درصد قابل توجهی از سهمیه در رشتههای پزشکی و دستیاری وزارتخانه به بومی گزینی اختصاص داد، بنابراین فارغ التحصیلان این سیاست که وارد بازار کار میشوند علی القاعده باید مناطق محروم را پوشش دهند، نکته دوم اگر باز هم ما نیاز داشتیم باید مشوقهایی را برای همکاران تدوین کنیم که ماندگاری را در مناطق محروم تقویت کنیم، به جای اینکه ما به اجبار همکاران را در مناطق محروم نگه داریم کاری کنیم با شوق و رغبت بمانند در مناطق محروم و خدمت کنند.
آقای رئیس زاده: اگر بتوانیم مالیات همکارانی که در مناطق مرحوم هستند را معاف کنیم این یک بسته تشویقی است، یا تسهیلاتی را در اختیار آنها بگذاریم، مثلا مسکن ملی، مسکن مهر، خرید تجهیزات کار و مطب را در اختیارشان بگذاریم، اینها را باید از این مسیر دنبال کنیم و تشویق کنیم که ماندگاری همکاران در مناطق محروم بیشتر شود.
سؤال: چه زمانی میتوانیم بگوییم سهولتهایی که دائم از آنها صحبت میکنیم ایجاد شده است؟
آقای رئیس زاده: زمانی که مجبور باشیم، وقتی به این قانونها عمل کنیم مجبور میشویم آن بستهها را هم تدوین کنیم، چون ما با یک شکل اجبار به جامعه پزشکی نیازمندی را تامین میکنیم به فکر راه حل نیستیم، اگر به قانون مجلس تسهیل فضای کسب و کار عمل کنیم مجبور میشویم مناطق محروم را به شکل دیگری تدوین کنیم.
آقای رئیس زاده: ما کاملاً آماده هستیم که به این قانون عمل کنیم و امتیازات مطب را حذف کنیم، وزارت بهداشت هم با کلیات این موضوع موافق هستند، اما باید آن خلاءای که ایجاد میشود در بحث دسترسی در مناطق محروم بتوانیم با یک شیب ملایمی حل کنیم یعنی همزمان هم باید فضا را تسهیل کنیم به قانون مجلس عمل کنیم، قانونی که خود نمایندگان وضع کردند، نمایندگان، چون دغدغه مردم را دارند قطعاً با کمبودهایی در مناطق محروم در بحث دسترسی به مراقبین حوزه سلامت مواجه خواهند شد، آن وقت مجبور میشویم بستهها را به شکل جدی دنبال کنیم و ماندگاری عزیزمان را هم بهتر شود. امیدواریم تا پایان سال این کار عملیاتی شود.
سؤال: مسئله اتصال به درگاه یکپارچه صدور مجوزها از جانب نظام پزشکی به کجا رسیده است؟
آقای رئیس زاده: ما به طور کامل انجام داده ایم و کاملا به درگاه متصل هستیم و هر کسی بخواهد پروانه یا مجوزی از ما بگیرد میتواند از طریق درگاه میتواند کار را انجام دهد.
سؤال: در بحث آموزش پزشکی بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که قرار شد افزایش ظرفیت پرورش و تربیت پزشک در کشور انجام شود، وزارت بهداشت مکلف به اجرای قانون شد، اما ظرفیت پزشکی هم در این ماجرا باید مورد توجه قرار گیرد، سازمان نظام پزشکی کشور در این زمینه چه کمکی انجام داده است؟
آقای رئیس زاده: ما در هر جایی که لازم حضور پیدا کنیم و الزاماتی که این افزایش کیفیت را داشت را مطرح کردیم، ما در درجه اول ضامن حفظ کیفیت آموزش پزشکی کشور هستیم به عبارت کلیتر سازمان نظام پزشکی هم مرجع مردم و بیماران در دفاع از حقوق مردم هم مرجع پزشکان و دفاع از حقوق شاغلین صنف خودمان است، اما در یک مرتبه بالاتر مرجع و ابروی جامعه پزشکی کشور است که این بحث مهمی است، یعنی قداست حوزه پزشکی و ان اعتمادی که به مردم به جامعه پزشکی دارند، این بزرگترین سرمایه جامعه پزشکی است یعنی اعتماد متقابلی که بین مردم و جامعه پزشکی وجود دارد بزرگترین سرمایه است، چرا ما میگوییم نام پزشکی ایران در دنیا بلندآوازه است، به خاطر کیفیت کار است، این قداست نباید خدشه دار شود، اگر خدشه دار شود ما حرفی برای گفتن نخواهیم داشت مانند خیلی از کشورهای دنیا که به لحاظ عددی شاید از ما جلوتر باشند، اما به لحاظ کیفیت مردمشان برای درمان و کارهای پزشکی به کشور ما مراجعه میکنند.
آقای رئیس زاده: از طرفی پزشک هم باید مقدس باشد، من روی تعبیر مقدس تکیه دارم، خب حالا امروز نگاه میکنیم در تریبونهای عمومی مکرر گفته میشود زیر میزی و رومیزی و اینها، به نظر من نباید این حرفها را دامن زد، نباید این قدر درشت و جو داد، تخلف در همه جا وجود دارد در همه صنفها و لباس ها، اما نباید با درشت کردن این تخلفها آن اعتمادی را که مردم به پزشک پیدا میکنند را از دست داد، نمونهها از این قبیل زیاد است کسانی از پزشکان واقعاً مانند مثل یک فرشته عمل کنند، نظام پزشکی باید حافظ و پشتیبان قداست حرفهای طبابت و اعتماد و اطمینان موجود میان بیماران و پزشکان باشد، نظام پزشکی بالاتر از این باید مأمن آبروی پزشکی باشد، این حرفهای رهبر معظم انقلاب است، بنابراین اگر ما جایی در خصوص مشکلات حوزه سلامت چه در بحث افزایش ظرفیتها و چه در بحث تعرفهها یا سایر حقوق حوزه سلامت صحبت میکنیم از این منظر است، از منظر نگاههای صنفی و بحث منافع مادی صنفمان نیست، ما به جد نگران قداست و آبروی جامعه پزشکی کشورمان هستیم.
آقای رئیس زاده: به جد اعلام کردیم ما طرفدار افزایش لازم ظرفیت برای کشور هستیم، اما با رعایت کیفیت و استانداردهای لازم آموزشی، اگر استانداردهای آموزشی حفظ نشود افزایش عددی کمیت جامعه پزشکی کمکی به ما نخواهد کرد و حتما به ضرر سلامت مردم است، کما اینکه در بعضی از کشورهای مطرح دنیا امتحان شد و بعد از چندین سال به جمع بندی رسیدند که این سیاست اشتباه بوده، ما نباید آن اشتباهها را دنبال کنیم، بنابراین بحث افزایش ظرفیت باید توسط کسانی تدبیر و تعیین شود که کیفیت حوزه آموزش پزشکی را میفهمند، حتما کار کسانی که در طول عمرشان یکبار از جلوی یک مرکز آموزشی و یک دانشکده پزشکی و داروسازی نگذشتند، نیست، حتما کار کسانی که در حوزه کاری خودشان لنگ ماندند و نتوانستند به وظایف خودشان عمل کنند و الان بعضی از ناهنجاریهای اجتماعی که امروزه با آن درگیر هستیم حتماً بر میگردد به آنها، حتما کار انها نیست، کار مجموعههایی که ورود کردند به این قصه و ادمهایشان را هم ما میشناسیم، رشته آنها هم رشته پزشکی و حتی علوم انسانی نیست، کار آنها نیست، مداخله آنها مداخله سودمندی برای کشور نخواهد بود، نکته دوم ما بحث سلامت دیجیتال در دنیا بحث بسیار مهمی است، ما از نگاه سنتی به حوزه سلامت باید عبور کنیم اگر هم افزایش ظرفیت و افزایش کیفیت را میخواهیم طراحی کنیم باید نگاهمان ناظر به آینده حوزه سلامت کشور باشد، بحث سلامت دیجتیال بحث بسیار مهمی است که خیلی از مرزهای سنتی سلامت را در هم میشکند.
آقای رئیس زاده: نظام پزشکی با صدای بلند اعلام میکند که افزایش ظرفیت بدون توجه به این دو مقوله یعنی کیفیت آموزش و دو آینده سلامت دنیا بحث بسیار ناقص و ناکارآمدی است.
آقای رئیس زاده: پیش فرضها باید اصلاح شود، آمار میگوید افزایش ظرفیت در طول ۴۳ سال بعد از انقلاب با یک شیب قابل قبولی متناسب با زیرساختهایی که داشتیم رخ داده، ما از ۱۸ هزار پزشک سال ۵۷ رسیدیم به ۱۷۵ هزار پزشک، از ۹ دانشکده پزشکی رسیدیم به ۱۶۷ دانشکده پزشکی، ما اعلام کردیم متناسب با زیر ساختها که ضامن کننده رعایت کیفیت باشد هر چقدر لازم است افزایش دهید، اما عدهای که خبری از زیرساختها و استانداردهای آموزشی ندارند بنشینند روی عدد و بگویند باید به این شکل شود، این را ما مخالفیم، یعنی بحث ما دو قطبی افزایش ظرفیت و عدم افزایش ظرفیت نیست، دو قطبی افزایش کاغذی ظرفیت و افزایش متناسب ظرفیت است، بحث تعارض منافع در همه صنوف و همه رشتهها صادق و جاری است، علاوه بر آن ما نمیتوانیم حوزه سلامت را بدهیم به یک حوزه دیگری اداره کنند بنابراین این بحث قابل قبولی نیست، افزایش ظرفیت رخ داده متناسب با زیرساختهایی که داریم که تضمین کننده کیفیت باشد هر چقدر لازم است افزایش ظرفیت بدهند ما هیچ مخالفتی نداریم.
سؤال: در مورد اقتصاد سلامت دیجتیال نکتهای را فرمودید، مقصود شما چیست؟
آقای رئیس زاده: در دنیا حوزه سلامت دچار تغییرات جدی میشود مانند تغییراتی که در سایر حوزهها ایجاد شده، در حوزه حمل و نقل، پرداخت ها، بحثهای مالی در حوزه استفاده از وسایل دیجتیال، موبایل و ... حوزه سلامت هم این قصه بی بهره نیست، بحث تل ویزیت، بحث پایش از راه دور، بحث خودمراقبتی از راه دور، افق بسیار جدیدی را در پیشروی حوزه سلامت در دنیا گذاشته، حتی رابطه بین پزشک و بیمار هم دچار تغییرات جدی میشود، خیلی از ویزتها به شکل دیجتیال رخ میدهد، همان کاری که بحث تاکسیهای اینترنتی همین امر ممکن است در حوزه خدمات پزشکی و مراکز ارائه دهنده خدمات هم پیش بیاید، کما اینکه در دنیا مشاورههای برخط (آنلاین)، معاینه برخط (ویزیت آنلاین) اینها حتی رباتیک سرجیری از راه دور اینها در واقع جا پا به شکل جدی پیدا میکند، و بحث پزشکی سنتی را دچار تغییر میکند، ما نمیتوانیم خودمان را از این موج کنار بدانیم، این موج ما را در بر خواهد گرفت هر چقدر ما زودتر به آن بپردازیم میتوانیم استفاده بهتری ببریم، خوبی این کار این است که حوزه دیجتیال سلامت یا سلامت الکترونیک آن کارهای زائد اداری و بروکراسیهای زائد اداری و لجستیک را حذف میکند و وقت بیشتری به پزشک و بیمار میدهد برای پرداخت خالص به امور پزشکی، این مهمترین مزیت سلامت دیجتیال است که این اختیار را به مردم و پزشکان میدهد که من و بیمار وقتمان را صرف حاشیهها نکنم.
آقای رئیس زاده: به لحاظ ملی وضعیتمان، وضعیت خوبی نیست، کارهایی شده استارت آپهای مختلفی را در حوزه سلامت راه انداختیم، اما به شکل ملی که یک نهاد هوشمند این را رصد و مدیریت کند خیر، به این شکل کار به صورت مستمر انجام نمیشود، دیجتیال سلامت چند جزء مهم دارد یکی تقویت بیمار است یعنی بیمار در حوزه دیجتیال سلامت آموزشش تقویت میشود، این هفته، هفته جهانی دیابت است که بحث بسیار مهم است، شعار آن هم با آموزش دیابت از خود مراقبت کنیم، شروع دیابت هم در دنیا بالاست در کشور ما هم بالاست، شروع جهانی ۱۰، ۱۱ درصد یعنی از هر ۱۰ نفر یک نفر دیابت دارند، در کشور ما بین ۱۱ تا ۱۴ درصد گزارش شده که بار مالی بسیار زیادی را به حوزه اقتصاد تحمیل میکند اگر ما در همین حوزه دیجتیال سلامت بتوانیم آموزش و خود آگاهی بیماران را بالا ببریم در بحث دیابت خیلی میتواند به نفع ما باشد. حوزه سلامت دیجتیال یک افق بسیار وسیع را در آینده پیشروی ما قرار خواهد داد اگر سیاست گذاران ما در مجلس، دولت و نهادهای تصمیم گیر در خصوص بحث افزایش ظرفیت، این افزایش ظرفیت را اگر با نگاه به گذشته ببینیم یک کار خواهیم کرد، اگر ناظر به سلامت دیجتیال در آینده ببینیم طور دیگری تصمیم خواهیم گرفت، تصمیمی نگیریم که این تصمیم در دنیای فردای حوزه سلامت به چالش برای ما تبدیل شود بنابراین تاکیدم این است که نهادهای مختلف و دستگاههای مختلف در تصمیم گیری هایشان چه در برنامه هفتم، چه در برنامه بودجه، برنامههای کلان حوزه سلامت، بحث سلامت دیجتیال سلامت را باید به شکل جدی ببینیم.
سؤال: یکی از حقوقی که میشود برای بیماران ما لحاظ کرد این است که دسترسی آسان به خدمات نظام سلامت داشته باشند، در حال حاضر آن طور که باید و شاید نیست، چه برنامهای در دستور کار است است که این تسهیل ایجاد شود؟
آقای رئیس زاده: جامعه پزشکی یکی از موفقترین جوامع کشور در بحث ارائه خدمت به مردم بوده چه در بعد کمیت و چه در بعد کمیت، در بعد کیفیت که بحثی نداریم در مخیله هیچ ایرانی عموماً این امر وجود ندارد که برای پیچیدهترین درمان اگر برود خارج کشور، درمان بهتری میگیرد، این اعتماد به کیفیت درمان در کشور وجود دارد، در بحث کمیت هم خیلی رشد کردیم قبول داریم که کمبودهایی وجود دارد، اما قضاوت را در جریان باید انجام دهیم یعنی از کجا به کجا رسیدیم، ما در بحث کمیت دسترسی هم انصافاً کار بزرگی بعد از انقلاب در حوزه سلامت کرده ایم، در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم سهم سلامت از جی دی پی انها بیشتر است و هم ثروتمندتر هستند واقعاً زمان انتظار برای دسترسی به خدمات بسیار طولانیتر از کشور ماست، در یکی از کشورهای پیشرفته دنیا میانگین زمان انتظار بیمار برای دسترسی به پزشک نزدیک به ۲۰ هفته است، در کشور ما اینجور نیست حتی در مراکز دولتی هم به این شکل نیست.
آقای رئیس زاده: اشکالی که وجود دارد این است که ما قانون را اجرا نکردیم ما اگر پزشک خانواده و نظام ارجاع را اجرا میکردیم احساس کمبود دسترسی به میزان زیادی برطرف میشد، ما نظام ارجاع را اصلا اجرا نکردیم که جزو وظایف قانونی بوده است، پزشک عمومی ما در این سیستم به کار گرفته نمیشود فلان همشهری و هموطنان ما در فلان نقطه محروم بلافاصله که دچار عارضه کوچک میشود تصورش این است که به یک فوق تخصص دسترسی داشته باشد، در هیچ جای دنیا به این میزان انتظار متخصص و فوق تخصص در اختیار نیست، چون در حوزه اقتصاد سلامت هم توجیه ندارد، نظام ارجاع را باید درست اگر نظام ارجاع را درست کرده باشیم که حجم بالایی از مراجعات و نیازمندیهای هموطنان ما در این نظام با یک پزشک عمومی برجسته حل میشود این احساس قطعاً کم خواهد شد، ما نظام ارجاع را معطل گذاشتیم و انتظار داریم که در دسترس هر کسی در هر نقطه کشور ولو در یک روستا مثلا متخصص مغز و اعصاب باشد، در حالی که حجم عظیمی از مراجعات به متخصصین ما غیر ضروری است بنابراین ما در بحث دسترسیها هم پیشرفت زیادی کرده ایم بله با ایده آلها فاصله داریم و تلاش میشود انشاءالله جبران میشود، اما راه حل آن در افزایش ظرفیت نیست، قطعاً در اجرای قانون و پیاده کردن نظام اجرا و تقویت شبکه بهداشت و درمان است، اگر این دو را اجرا کنیم قطعاً میبینید احساس کمبود به میزان زیادی حل خواهد شد.
سؤال: در حال حاضر همه پزشکان ما برای استفاده از امضای الکترونیک به این موضوع اهتمام میپردازند؟
آقای رئیس زاده: بحث نسخه الکترونیک گام مهمی در بحث پرونده الکترونیک بود که امسال اجرایی شد، علی رغم مشکلاتی که در این خصوص وجود داشت جامعه پزشکی واقعا همراهی کردند، همکاران ما خیلی دچار زحمت و هزینه شدند، یکی از بحثهای مهم در بحث امنیت نسخ الکترونیک بحث امضای الکترونیک بود یعنی وقتی یک نسخه صادر میشود، اصالت و هویت آن بحث مهمی است، تا الان به روش یوزر پسورد در اختیار پزشک قرار داده میشود که این پسورد در اختیار هر شخص دیگری هم باشد میتواند به اسم همکاران ما نسخه صادر کند بنابراین امنیت کار را پایین میآورد، به همین خاطر در قانون برنامه بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به سازمان نظام پزشکی تکلیف شد که امضای دیجتیال را اجرایی کند، امنیت امضای دیجیتال خیلی بالاست، در واقع در اختیار خود پزشک که با کارت هوشمند و یا گوشی خود میتواند نسخه صادر کند و این امضا را پای آن نسخه ثبت کند بنابراین شخص دیگری نمیتواند استفاده کند. در سال ۱۴۰۱ توانستیم پیش از موعد مقرر بحث امضای دیجتیال را نهایی کنیم در اول شهریور رونمایی و افتتاح کردیم و به شکل آزمایشی با چند شرکت فناوری این کار اجرایی میشود.
جهش پزشک باگرانی ویزیت،بابدبختی بیمار!!!! این جهش چه سودی به ملت داشته؟؟
حضرات یک پزشک باید چندبرابر یک کارگر دستمزد
داشته باشد؟؟
اگرجهش ها خدایی،منصفانه است چرا در دستمزد کارگروکارمند...چنین نیست؟؟؟
این عملکردهای شماست که با دول پیش از انقلاب
مقایسه می شوید؟؟؟