پخش زنده
امروز: -
مشاور رئیس کل بیمه مرکزی در بیمههای درمانی گفت: وقتی بستر لازم برای بیمه گر پایه و بیمه گر تکمیلی فراهم نشده است، نمیتوان توقع اجرای درست نسخه الکترونیک داشت.
«مهدی ریاحیفر» در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: بستر اجرای نسخه الکترونیک را باید وزارت بهداشت فراهم کند که هنوز نکرده است.
وی افزود: هماکنون به علت اینکه عمقی در بیمه پایه در خدمات وجود ندارد، مردم مطالبه گر بیمه تکمیلی هستند و زمانی که به جای راه حل جزیرهای وزارت بهداشت سامانه مشترک را فراهم کند میتوان به مشکل مردم رسیدگی کرد ما مطالبه گر هستیم نه مقابل نسخه الکترونیک به شرط اینکه وزارت بهداشت به وظایف خود عمل کند.
مشاور رئیس کل بیمه مرکزی در بیمههای درمانی گفت: نسخه نویسی الکترونیک ساختاری کلی دارد و اگر این ساختار کلی شکل نگیرد نباید جزء به جزء این ساختار مورد انتقاد قرار گیرد.
مشاور رئیس کل بیمه مرکزی در بیمههای درمانی، گفت: برای پیوستن به سامانه نسخه الکترونیک باید سامانه سپاس شکل بگیرد و هرکسی اطلاعات خود را از طریق این سامانه دریافت کند و اگر سامانه سپاس شکل بگیرد و بیمههای تکمیلی قصوری در پیوستن به این سامانه داشته باشند باید پیگیری شود.
ریاحیفر افزود: خود بیمههای تکمیلی تمایل دارند که نسخه الکترونیک را پوشش دهند، چون برای بهره مندی از یارانه ارزی ۱۷ میلیون بیمه شده خود و جلوگیری از زیان ده بودن خدمات به نسخه الکترونیک نیاز دارند.
وی گفت: طبق مستندات بیمه سلامت و وزارت بهداشت، ما کل اطلاعات بیمه شدگان خود را درسامانه هوشمند وزارت بهداشت قرار دادیم، اما در بحث نسخه پیچی کلیه اطلاعات منوط به سامانه سپاس است و باید کلیه مراجع درمانی به این سامانه وصل باشند، اما اکنون تنها بیمارستانهای دولتی و تعداد معدودی بیمارستان خصوصی در بخش بستری به این سامانه متصل هستند.
مشاور رئیس کل بیمه مرکزی در بیمههای درمانی افزود: از این ۱۷ میلیون دارنده بیمه تکمیلی ۱۲ میلیون قادرهستند از طریق سامانه داخلی نسخه الکترونیک را پوشش دهند، اما از سامانه سپاس استفاده نمیکنند و اگر وزارت بهداشت تمایل به ادامه این رویه دارد ۵ میلیون باقی مانده را به سامانه داخلی بیمههای تکمیلی وصل میکنیم، اما این به معنای ااتصال به سامانه یکپارچه سپاس نیست و در واقع مشکل نسخه الکترونیک را حل نمیکند.
ریاحیفر گفت: اینگونه راه حلها جزیرهای است و اصل مشکلات طرح را رفع نمیکند. بیمههای تکمیلی را مردم برای بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی میخرند و عمده خدمات ما در بخش بستری است و مشکلی در این حوزه نداریم امامشکل فعلی در مراکز خصوصی است یا داروخانههای غیر طرف قرارداد با بیمه تکمیلی است که نیازمند به ثبت اطلاعات در سامانه سپاس هستیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر خود بیمه گر پایه به ما نامه زده است که به سامانه hs سامانه هوشمند وزارت بهداشت متصل شوید و به ما ارتباطی نداردیعنی کار مارا بدون اتصال به سامانه سپاس وزارت بهداشت برای اتصال به نسخه الکترونیک راه نمیاندازند.