پخش زنده
امروز: -
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست: طرح کهاب مختصر کلمات کاهش، هدایت و انتقال بخارات بنزین است که پیش زمینه پژوهشی و تحقیقاتی آن بر میگردد به دهه ۱۹۷۰ میلادی از کشور آمریکا و از کشورهای توسعه یافته شروع شد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، شبکه خبردر برنامه میز اقتصاد با آقایان؛ نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت - یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست – گازر، مدیر دفتر انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد - مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مصاحبه داشتند که مشروح آن در ذیل آمده است؛
مجری: امروز در میز اقتصاد، آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت و آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست در استودیو حضور دارند و از مجلس شورای اسلامی کمیسیون انرژی، آقای شریعتی و از سازمان ملی استاندارد، آقای گازر روی خط تلفنی ارتباطی ما خواهند آمد.
من در ابتدای برنامه خدمت شما عرض بکنم که ما از شرکت پخش فرآورده های نفتی و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی دعوت کردیم که در این برنامه حضور داشته باشند و نماینده ای را بفرستند در برنامه که تا الان موفق نشدیم و درخواست اگر امکانش هست به صورت تلفنی دربرنامه هم اگر شده روی خط ارتباطی ما بیایند که هنوز همکاران من موفق نشدند که اگر در ادامه برنامه اضافه شدند به جمع ما از شرکت پخش فرآورده های نفتی میهمانی به حضورتان معرفی خواهد شد.
آقای یوسفی من از شما شروع بکنم که اصلا این طرح کهاب که داریم اسمش رو امروز می بریم که هم محیط زیستی، هم آلایندگی به ما کمک می کند در دنیا از چه سالی شروع شده و چه قدر کمک کننده است به این دو تا مقوله که خدمت شما عرض کردم ؟
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست: طرح کهاب مختصر کلمات کاهش، هدایت وانتقال بخارات بنزین است که پیش زمینه در واقع پژوهشی و تحقیقاتی آن بر می گردد به دهه 1970 میلادی. از کشور آمریکا و از کشورهای توسعه یافته شروع شد و این سوال پیش آمد که با توسعه حمل ونقل عمومی و مصرف سرانه بنزین آیا این مقدار بنزینی که تبخیر می شود قابل توجه است؟ اگر قابل توجه است روش ها و راهکارهایی وجود دارد که این را کنترل کنیم یا نه؟ خب تحقیقات انجام شد در دهه 80 میلادی به این نتیجه رسیدند که این تبخیر که دارد انجام میگیرد. یک حجم قابل توجهی است که علاوه بر منافع اقتصادی مضرات سلامتی و همچنین مشکلات ایمنی را هم به وجود می آورد لذا در روند کار سازمان های محیط زیست جهانی قرار گرفت و پروتکل هایی برای آن وضع شد و به عنوان نقطه شروع آمدند در واقع آن پوینت ها و آن نقاطی که احتمال تبخیر را شناسایی کردند.
مجری: که می شود کجاها ؟
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست: در سه نقطه است. یکی در انبارهای نفتی، در نفت کش هایی که این را انتقال می دهند و در جایگاه ها که خود جایگاه ها در مخازن جایگاه ها و در آن جایگاه هایی که در واقع مردم استفاده می کنند برای بنزین ، سوخت گیری در این مراحل مواردی است که آن تلاطم بنزین خیلی بالاست واگر دمای هوا هم تا یک حدی بالا باشد، آن بخارات بنزین افزایش پیدامی کنند. بنابراین آمدند در سه تا پکیج طرح کهاب را تعریف کردند؛ در سطح بین الملل استیج یک که در انبارهای نفتی ومخازن جایگاه ها هست، استیج دو مربوط می شود به نازل ها و آن بخاراتی که در باک خودرو هست را کنترل می کند و استیج سه هم که در واقع واحد بازیافت بخارات بنزین یا وی آر یو هست می تواند د ر جایگاه واقع بشود یا در انبارهای نفتی.
مجری: نتیجه این بررسی ها و برآوردها و اجرای این طرح که برای سی چهل سال پیش در دنیا شروع شده به کجا منتج شده؟ الان این طرح در دنیا چطور داره انجام می شود؟
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست: از اواخر دهه 1980 میلادی که دهه 60 ما می شود. این پروتکل طرح کهاب در همه کشورهای توسعه یافته الزام شده یعنی همه جایگاه هایی که باید تاسیس می شدند موظف بودند که این را اجرا کنند برای بحث هم منافع اقتصادی هم مضرات سلامتی برای جلوگیری از مضرات سلامتی بخارات بنزین حجم زیادی از بیوبسی است که مجموعه ترکیبی فعال هستند که به شدت سرطان زا هستند و می توانیم آسیب های زیادی برای افرادی که مواجه دارند با این موضوع را .
مجری: شما چطور ارزیابی می کنید الان ما درچند جایگاه طرح کهاب را داریم اجرا می کنیم و چه قدر شما پیش رفتین ؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: من یک کوتاه در مورد روند تصویب یه اشاراتی بکنم؛ ما با اجرای طرح کهاب از مصوبه سال 97 آشنایی پیدا کردند قبلش تحقیقاتی تحقیقاتی انجام شده بود در مورد تبخیر بنزین و اینها مواردی بود اما 97 ما این را داریم در ماده 16 که در واقع وزارت نفت موظف شده بود تا پایان سال 98 تمامی جایگاه ها سوخت را به اینطرح مجهز بکند، منتهی این طرح ابعاد ملی داشت و مصوبه نمی توانست با آن چند خط اتفاق مثبتی رقم بزنه مجددا در سال 99 اصلاحی برای آن ماده 16 اتفاق افتاد باز باعث تاسف که در نگارش مصوبه با ابهامات مختلفی این انجام شد و اگر بخش خصوصی در واقع ذینفع بود باید باهاش مشورت می شد در مورد اجرا که این اتفاق نیفتاد
مجری: برای چه سالی؟
آقای نواز سخنگوی جایگاه داران سوخت: سال 99که اصلاحی سال 97 بود که همان ماده 16 بود جایگاه سوخت از زمانی که با این پدیده آشنا شدند که اجرا بکنند به هیچ وجه نگاه سودمحور به اجرا نداشتند و دغدغه مان درواقع آلودگی هوا بود و اینکه بتوانند قدم کوچکی دراین راه بردارند.
مجری: البته که دولت هزینه تبخیر را به جایگاه می پردازد ؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: بله. ما اگر در مورد استحصال و بازیافت بخواهیم صحبت کنیم، معتقد هستیم حتی اگر این طرح اجرا بشود نمی تواند آن تبخیر را در واقع برگرداند و اصلا در این محورها ما صحبتی نداریم. الان و حرفمان این هست که اگر بنا بود بخش خصوصی یک اتفاق خوبی و طرح ملی را اجرا بکند حداقل همین مصوبه ای که با ابهام همراه است این از طرف دستگاه های اجرایی جدی گرفته می شد و با آن رفع تکلیف عمل نمی شد، اینکه ما بخش خصوصی را سیبل را قرار بدهیم و بگوییم جایگاه دار مکلف است در هیچ کجای مصوبه اشاره نشده که جایگاه دار مکلف است، بلکه وزارت نفت و سازمانهای دیگر که تامین منابع مالی انجام می دهند .
مجری: سازمان برنامه بودجه؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: بله. مکلف هستند که این را تخصیص بدهند وما خیلی مشتاق هستیم که از سال 97 که این موضوع مطرح شده دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور از آن سال ها چه مبالغی تخصیص داده شده و چه اتفاقی برایش افتاده الان اهتمام برای اجرا وجود دارد .
مجری: از طرف چه کسی ؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: از طرف دولت و شرکت های تابع وزارت نفت
مجری: از چه لحاظ می فرمایید اهتمام وجود دارد؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: جلسات زیادی با ما داشتند در دولت قبل، کاملا این مساله بایکوت بودولی در دولت جدید جلسات بسیار زیادی ما داشتیم که چه کار بکنیم با هم اندیشی بخش خصوصی که این روند چگونه بهبود پیدا کند.
مجری: نتیجه جلساتتان به کجا انجامید؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: ما الان دو تا مشکل اصلی را رصد کردیم که در واقع موجب می شود که این مصوبه اجرانشود یا متوقف شود. تا این حدی که الا داریم یکی تامین منابع مالی این در واقع طرح ملی ما الان عددی بیش از 3 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه نیازداریم برای اجرای طرح کهاب
مجری: در سراسر کشور؟
آقای نواز سخنگوی جایگاه داران سوخت: بله، که اکثرا تجهیزاتش وارادتی است.
مجری: این هزینه زیرساخت است یا هزینه تعطیلی جایگاه؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: فقط اجرا، تعطیلی جایگاه بین 15 تا 30 روز تخمین زده می شود هر جایگاه سوخت که عدم النفع برایش دارد که درهمین مصوبه هم اشاره شده که باید برایش پرداخت شود که آن هم یک عددی حدود هزار و 200میلیارد برآورد می شود یعنی یک عددی حدود 4500میلیارد تومان برای طرح. طرحی که منابع مالی بسیار مهم است جایگاه های سوخت به هیچ وجه با توجه به درآمدهایی که دارند نمی توانند این کار را انجام دهند. ما همان سال 99 بهمن ماه به تمام مسئولین ارشد کشور نامه زدیم جلسه با شرکتهای تولید کننده و وارد کننده داشتیم که چه کار کنیم اینه همه منابع مالی وعدم وجود استانداردهای لازم برای تجهیزات و نصب.
مجری: یعنی یک تدوین از طرف استاندارد هم باید صورت می گرفت که دستگاه ها استاندار باشد؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: بله، الان نشده و هنوز الان استارت خورده که عرض کردم اهتمام جدی وجود دارد .
مجری: الان، یعنی از کی؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: تقریبا سه ماهی هست که به صورت جدی در تدوین استاندارهای لازم دارد کار می شود از طریق سازمان استاندارد و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی انجام می شود این موضوع
مجری: سر جمع چه قدر انجام شده این موضوع ؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: ما اگر استیج بندی بکنیم.
مجری: اول به ما بگویید که ما چه تعداد جایگاه سوخت داریم ؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: ما 4230 اگر اشتباه نکنم جایگاه سوخت فعال داریم.
مجری: فعال
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: در جایگاه های تازه تاسیس که در واقع از سال قبل دارند احداث می شوند بدون استثنا اجرا می شود واین سه تا استیج دارد که استیج دوم و سوم پرهزینه تراست، استیج یک خیلی کم هزینه است استیج یک در بیش از 90 درصد جایگاه اجرا شده .
مجری: چون تاسیس جایگاه باید .....
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: لحاظ میشود و بعدا هم خود جایگاه داران ایثارگرانه آمدند وسط واین را انجام دادند خودشان بدون تامین مالی ولی خوب استیج سه و دو به مشکل برخورد کرده ما در کلان شهرها آمار بسیار اسفناکی داریم در مورد اجرای این
مجری: سرجمعش چه قدره؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: ما در استان تهران مثلا اگر بگویم کمتر از 5 درصد در استیج دو ، در واقع محقق شده این اجرا و استیج سه یک ذره پیشرفت داشته یعنی یک ذره بیشتر عمل شده برایش درکلان شهرها رشد بسیار خوبی دارد، ولی در کل کشور باز آمارش ناامید کنند هاست.
مجری:چه قدر؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: دقیق نمی توانم بگویم چون د رمراحل اجراست از مسئولین پالایش سوال کنید بهتر است اما فکر می کنم استیج سه در کل کشور زیر 25 درصد باشد .
مجری: 25درصد جایگاه ها؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: بله
مجری: عددی نمی توانید به ما بگویید؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: حالا 25درصد 4200 تا دقیقا چون عدد نمی دانم.
مجری: یعنی سه مرحله در چه تعداد جایگاهی؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت:عرض کردم در و90درصد در استیج یک است.
مجری: متشکرم از شما. آقای نواز که اشاره کردند به بحث تدوین استاندادرها؛ آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان انرژی استاندارد روی خط ارتباطی ما باشند این را پاسخ خواهند داد. آقای نواز اشاره کردند که هنوز آئین نامه ها و آن الزامات لازم استانداری که باید شما تدوین می کردید هنوز انجام نشده این چه قدر طول می کشد و کار چقدر تا الان جلو رفته؟
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: اجازه بدهید من یک تاریخچه ای را عرض کنم بعد اینکه سال 1399 البته حالا چند بار از سال 1387 تا 1399 این طرح به بناهای مختلف به تاخیر افتاد و در سال 1399هیات دولت یک مصوبه ای جدیدی در رابطه با اجرایی کردن این طرح داد بلافاصله سازمان استاندارد ایران نامه زد که ما آمادگی داریم به وزات نفت نامه اش زد که کار را شروع کنیم طبق مصوبه هیات دولت مسئولیت اجرا و تدوین اینجا به وزارت نفت داده یعنی وزارت نفت باید پیش نویش اولیه اش را در اختیار....
مجری: استاندارد را
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: ولی تدوینش را ، پیش نویس اولیه وزارت نفت مکلف است حالا شاید خیلی با قوانین جاری جور در نیاید ولی بالاخره مصوبه هیات دولت بود. بعد اینکه این اتفاق افتاد و سازمان آمادگی خودش را اعلام کرد متاسفانه تا همین برج 10سال 1400 این اتفاق نیفتاد و برج 10 سال 1400اولین پیش نویس سازمان ارائه شد و سازمان بلافاصله عودت دادو گفت این با استاندارد شماره 5 و خیلی از بندهای دیگر تضاد دارد و شروع کرد فرآیند اصلاح را و متاسفانه دیگر اتفاقی نیفتاد تا اینکه ...
مجری: یعنی آن اصلاحیه های آن پیش نویسی که شما به وزارت نفت دادین؟
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: آن اولش
مجری: هنوز انجام نشده؟
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: چرا تا مهرماه امسال اولین جلسه کمیته فنی جهت تدوین و استاندارد آغاز شد که بررسی بشود که پیش نویس خیلی خوبی را وزارت نفت در اختیار داد یک کمیسیون فنی تشکیل داد.
مجری: تقریبا 7 ماه اینجا و 2 ماه اونجا 9 ماه واقعا نیاز بوده یا نه یا تاخیر خیلی بیشتر بوده
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: من نمی دانم وزارت نفت چه ملاحظه ای را داشته ، شاید حالا بحث هزینه اش بوده ولی بالاخره این پیش نویس دیر در اختیار سازمان قرار گرفته اما وقتی قرار گرفته و مقدماتش احصا شد اولین جلسه تشکل شد و جلسه دوم هم انشالا 30/8 برگزار می شود و قرار بر این است که هر دو هفته یک بار با توجه به اهمیت موضوعات محیط زیستی و موضوعات انرژی این جلسات برگزار شودو ادامه خواهد داشت حالا چون استاندارد، استاندار مهمی است و پژوهش محور هم هست و ترکیبی از چند تا استاندارد است که در کشورهای مختلف دارد تدوین می شود و اجرا می شود نیاز به بررسی زیادی است و انشالا تمام سعی ما بر این است که در بازه 3،4 ماهه حتما استاندارد تدوینش انجام شود و این نکته که ما استاندارد حتی اگر تدوین کنیم و به صورت استاندارد ملی و براساس قوانین جاری انجام دهیم تا زمانی که این استاندارد براساس مصوبات شورای عالی استاندارد اجباری نشود، الزام برای اجرایش ندارد مرحله بعد ، بعد از اینکه این استاندارد تدوین شد در صورت اعلام نیاز وزارت نفت از سایر ارگان ها باید مصوبه اجباری بودنش حتما بگیرد.
مجری: این 4ماه زمان عادی طی کردن مصوبه است یه خورده زیاد نیست؟
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: انشالاما سعی می کنیم هر دو هفته یک بار با اهتمامی که دوستان ما در شرکت بهینه سازی وزارت نفت دارند و سایر شرکت های وابسته تشکل میدهیم و سرعت می بخشیم که انشالا بیشتر از سه چهار ماه نشود .
مجری: سوالم این بود 4ماه روال عادی ؟
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: زمان بیشتر هم هست بستگی به این دارد که چه قدر نیاز به بحث کارشناسی دارد .
مجری:هنوز برآورد نکردید؟
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: استانداردهایی داریم. که سه سال است چرا برآورد ما انشالا که بعد از سه چهار ماه این استاندارد تدوین شود.
مجری: و آن قسمت اجباری شدنش درعالی شورای استاندارد چه قدر طول می کشد؟
آقای گازر، مدیر دفتر انرژی ومحیط زیست سازمان ملی استاندارد: جلسه شورای عالی استاندارد تشکیل شود و طبق قانون سالی دو بار شورای عالی استاندارد تشکیل می شود و در اولین جلسه شورای عالی استاندارد باز هم میگویم حالا کمیته های تخصصی اش باید مطرح بشود که آیا نیاز است اجباری شدنش هست یا نه ولی اگر بشود انشالا ببریم که اجباری شود.
مجری: ممنونم از شما آقای گازر. آقای مالک شریعتی، نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس پشت خط ما هستند. شما برآورد وارزیابی تان که این قانون این قدر طول کشیده چه هست؟
آقای مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: این قانون در واقع قانون مصوب مجلس نیست یک مصوبه ای است از هیات وزیران
مجری:که به استناد هوای پاک است.
آقای مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: ماده 16 قانون هوای پاک آئین نامه ای تصویب شد و این طرح بسیار خوب انجام شده و سال 99 اصلاح شده این مصوبه و مواردی در آن دیده شده تا پایان سال 99 سال 1400و تا پایان 1401 تکالیفی برای بخش های مختلف هم در حوزه جایگاه ها و هم نفت کش ها و در حوزه انبارها پیش بینی شده بود که تحقق این مجموعا به عدد 10،15درصد نمی رسد. نکته ماجرا این است که مدل مالی این طرح را درست اجرا نکردند الان برآوردی که مرکز پژوهش های مجلس داشته این است که این طرح 4ماهه پولش برمی گردد و از جنبه طرح های اقتصادی این عدد بالایی است به عنوان زمان بازگشت سرمایه مبلغ جریمه هم در آئین نامه پیش بینی شده که اگر دستگاه ها و جایگاه ها این را اجرا نکردند آن 50 درصد را جریمه پرداخت بکنند و درواقع پرداخت 50 درصد مجازشان انجام نشود و متاسفانه مقصر اصلی در این ماجرا خود وزارت نفت است و شرکت ملی پالایش و فرآورده های نفتی که این کار را اهتمام ویژه ای نکردند چون بخش خصوصی خودش مایل است ما جلساتی داشتیم با برخی از جایگاه دارهایی که توحوزه بخش خصوصی کار می کنند اونها هم بعضی از کارهایی که انجام دادند به صورت الگو قابل تکرار است هم آمادگی دارند که این کار را انجام بدهند اما اهتمام از جانب خود شرکت ملی پالایش و فرآورده های نفتی نبوده.
مجری: کمیسیون انرژی در مجلس چه کاری خواهد کرد در این خصوص که خیلی می فرمایید اهتمامی وجود ندارد در راستای اجرای این طرح؟
آقای مالک شریعتی، نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: ما یک جلسه ای سال گذشته داشتیم ما نمی توانیم هر هفته جلسه بگذاریم ولی نکاتی که خودمان بخش خصوصی به خصوص جایگاه دارانی که در این حوزه بعضی از پرداختی ها و تکالیفی که باید انجام می شد از محل همین صرفه جویی هایی که اتفاق می افتد انجام نشده شبیه ماده 12رفع موارد قانون تولید هست دیگر ما آنجا هم اگر سرمایه گذاری بیاید کار بکند و صرفه جویی بکند و بازپرداختش بشود متاسفانه به سختی در مرحله اجرا انجام می شود و هم اینکه بسیاری از شرکت ها سرمایه در گردش اولیه شان را ندارند که بیایند سرمایه گذاری بکنند آنهایی هم که انجام می دهند با موانع متعددی در اجرا مواجه می شوند ما حتما موضوع را دنبال می کنیم یک بخشی از این موضوع هم به حوزه پدافند غیرعامل بر می گردد که به خصوص تو خود آئین نامه تاکید شده که برخی از اماکنی که نزدیک تر است به اماکن مسکونی ، نظامی و امثالم در اولویت اجرا هستند که خوب اینها دقت لازم در این زمینه انجام نشده از جنبه اقتصادی هم برای کشور صرفه دارد یعنی مجموعا این سرمایه ای که دارد به صورت یارانه ای این بنزینی که دارد به صورت یارانه ای تخصیص داده می شود وقتی این بخارات بازگشتی اتفاق نمی افتد ما عملا یک سرمایه ملی را داریم از دست می دهیم و داریم می رویم به سمت کارهای دیگر مثلا پالایشگاه بزنیم هر دو با هم باید انجام بشود یعنی ما هم باید پالایشگاه ها را توسعه بدهیم هم این هدررفت ها را جلویش را بگیریم.
مجری: اشاره کردین به ماده 12 در آنجا عنوان شده که به دولت اجازه میشود که این کاررا بکند یک ابهامی الان اینجا می آید وسط که خوب اجازه داده می شود ممکن است از این اختیارش استفاده نکند این را چطور پاسخ می دهید؟
آقای مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: ما کلا ارزیابی مان از ماده 12 این است که ماده 12 کارایی لازم را نداشته یعنی مدل و فرمولی که در ماده 12 دنبال می شده نتوانسته اهداف قانون گذار را پیاده بکند. یک علت را شما فرمودین، علت دیگر هم این است که در ماده 12 گفتیم شرکت ها بروند سرمایه گذاری کنند از محل صرفه جویی درواقع سودشان را پرداخت و جبران هزینه بکنیم جز شرکت های بزرگ و کسانی که سرمایه کافی دارند، نمی توانند این کار را بکنند، این جا دولت به عنوان یک خریدار خرد دارد عمل می کند می رود در بازار و می گوید کالاهایی که من خوشم می آید را می خرم و این شرکت ها هم عرضه کننده هستند یعنی کالاهایشان را عرضه می کنند دولت نباید این طور رفتار بکند، رفتار به عنوان خریدارعمده باید پیش خرید بکند یعنی ما ساز وکار ماده 12 را تلاش می کنیم که انشالا در قانون برنامه هفتم اصلاح بکنیم و به نحوی برود که دولت خریدار عمده بهینه سازی انرژی باشد و عملا پیش خرید بکند.
مجری: در خصوص این اتفاقاتی که فرمودین دارد می افتد مجلس کارخاصی انجام نمی دهد ؟
آقای مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: عرض کردم
مجری: فرمودین سال گذشته جلسه داشتین.
آقای مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: بله سال گذشته بوده و پییگیری خواهیم کرد.
مجری: متشکریم از شما آقای مالک شریعتی نیاسر. آقای نواز همکاران به من گفتند که نتوانستند تماس داشته باشند با شرکت پخش داشته باشند گویا با شما هم تماس داشتند که شما هم صحبت نکنید آیا تنشی دارد بین شما و شرکت پخش .
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: الان که تنشی نداریم سعی می کنیم شرایط را بهبود بدهیم و بالاخره آنها هم یک مسائلی دارند که از این مصوبه ای از قبل بوده در واقع درگیرشان هستند و ما با هم همکاری می کنیم و تلاش می کنیم که طرج اجرا بشود، یعنی اصلا به حاشیه ها نمی پردازیم و همکاری را انجام می دهیم.
مجری: وزارت نفت به شما چیزی پرداخت کرده بابت کهاب؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت:اکثر کسانی که اجرا کردند دریافتی هایشان را دارند. ولی همین طور که آقای شریعتی اشاره فرمودند با مشکلات زیادی برخی ها هیچ دریافتی نداشتند یعنی اجرا کردند نتوانستند هزینه را بگیرند.
مجری:چه پاسخی گرفتید وقتی که مطالبه کردین؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: چون تعداد خیلی پایین بود و خود جایگاه داران معمولا این کار را انجام می دادند وشرکتهایی که با آنها در ارتباطند زیاد روی جزئیات متمرکز نشدیم بیشتر سعی کردیم روی اصلاح طرح هیات مصوب وزیران قدم بگذاریم و اگر اجازه بدهید یک دو سه تا نکته را عرض کردم که ربط دارد به صحبت های آقای شریعتی هم.
مجری: بفرمایید
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: عرض کردم جایگاه سوخت اصلا به این موضوع سودمحور نگاه نکردند ولی علاقه ای هم ندارند زیان ببینند، این خیلی مهم است. نکته ای که ایشان اشاره کردند گفتند برگشت هزینه ها ما برای آلودگی هوا داریم هزینه می کنیم یعنی جلوگیری از کاهش آلودگی هوا اینجا اصلا فرض کنیم هزینه ها برنگردد سلامت مردم خیلی اولویت اش بالاتر است از اینها که ما هزینه فایده بکنیم برای اجرای یک طرح ملی آن اولویت باید باشد، اینکه ما صرفا در بازیافت بخارات بنزین یا حق تبخیرو اینها بیاییم ورود بکنیم معقتدیم که این طرح به بیراهه می رود. همین جور که تا الان بیراهه رفته تامین مالی منابع مالی باید انجام بشود و مطمئن باشید به شدت به نرخ ارز وابسته است تجهیزات وآن قسمتی که به واردات بستگی دارد به ارزوابسته اس و هر چه قدر زمان بر بشود هزینه های اجرای طرح افزایش پیدا می کند.
مجری: اشاره کردین شرکت های داخلی هم؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: بله کمک می کند ولی بالاخره ظرفیت های تجمیع می شود و برای 4200 جایگاه و این همه نازل هزینه های سرسام آوری هست.
مجری: از آن شرکتهای داخلی که ورود کردند که کمک بکنند نازل ها ساخته بشود با توجه به اینکه می فرمایید وارداتی است داخلی سازی بشود چه حمایتی صورت گرفته ؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: آن را باید مسئولین سازمان برنامه بودجه و شرکت پالایش پخش بگویند که چون پرداختی ها دست آنهاست در واقع ما کاری نمی توانیم انجام بدهیم.
مجری: شما مطلع نیستید؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: فکر نکنم حمایت های آنچنانی باشد من یک نکته کوچک عرض بکنم صرف بحث صرفه جویی در آن تبخیر نمی توانید این طرح را به ثمر بنشاند.
مجری:آقای یوسفی شما یک برآوردی در سازمان محیط زیست داشتید که چه قدر هزینه و سود می شود برای این طرح یعنی چه قدر سودآوری دارد برای کشور؟
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست: مساله اصلی اجرا نشدن این طرح هم این است که پارامترهای زیست محیطی تو محاسبات شرکت ملی فرآورده های نفتی نمی آید آنها فقط از لحاظ بحث های اقتصادی نگاه می کنند و بحث های زیست محیطی و بهداشتی بررسی نمی کنند .
یک آمار من بگویم خدمتتان. در شهر تهران فقط روزانه 53 هزار لیتر دارد بنزین تبخیر می شود میانگین عرضه بنزین که در یک جایگاه معمولی که حالا آقای نواز می داند حول وهوش 30 هزار لیتر است یعنی شما اگر بخواهیم یه تخمینی داشته باشیم از میزان تبخیر فرض کنید یک جایگاه در طول روز کلی بنزینش را رها کرده که تبخیر بشود می ریزد دور، اصلاعدد بسیار بزرگی می شود اصلا در سطح کشور 50 هزار لیتر روزانه دارد تبخیر می شود، خب این منافع اقتصادی به کنار بحث های سلامتی زیست محیطی دارد خیلی با جان انسان ها بازی می شود، ما یک برآوردی کردیم براساس یک متودهای علمی تو شهر تهران فقط روزانه یک میلیارد و 400میلیون تومان معادل ریالی بنزین تبخیر شده است و هزینه های سلامتی هم سه میلیارد و 900 میلیون تومان است که یعنی مجموعش در تهران 5 میلیارد و 300 میلیون دارد در واقع خسارت به مردم و دولت
مجری: عدم النفع را به قیمت بنزین صادراتی حساب کردید؟
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست:عدم النفعش همان یک میلیارد و چهارصد آن هزینه هایی که بار مالی که به سیستم بهداشت دارد به کشور وارد می شود .
مجری: در سراسر کشور چه قدر؟
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست: در سال نزدیک 12هزار میلیارد تومان خسارت وارد می شود به کشور
مجری: از چه منبعی فرمودین؟
آقای یوسفی کارشناس سازمان محیط زیست: محاسباتش را می فرمایید؟
مجری: بله
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست: با استفاده از یک سری متودهای علمی که درسطح دنیا دارد محاسبه می شود ما اینها را محاسبه می کنیم الان برای آن بحث بازگشت سرمایه که فرمودند سه تا واقعا همین طوره آقای نواز که گفتند چهار هزار میلیارد و پونصد نیاز است برای اجرای کل طرح در کشور یعنی در واقع سه ماه آن دوره بازگشت کل سرمایه گذاری دولت بر میگردد سرمایه گذاری خصوصی جایگاه ها امکان پذیر نیست یعنی این باید در سطح کلان دیده شود و سرمایه گذاری و سه چهار ماهه واقعا برمی گردد.
مجری: متشکرم از شما آقای یوسفی. آقای نواز اگر نکته ای هست بفرمایید.
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: ما در مصوبات جایگاه های سوخت با قاطعیت عرض می کنم هیچ گونه ترک فعل و قصوری انجام ندادند اتفاقا پیگیر هم بودیم والان برای ...
مجری: از چه جهت می فرمایید پیگیر بودید؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: بله مکاتبه داشتیم با مسئولین ارشد کشور حتی قبل از سال 1400 شروع بشود با توجه به زمانبندی سه ساله ما گفتیم که این موانع ومشکلات وجود دارد وگرنه این طرح با شکست مواجه می شود .
مجری: که همان هزینه ها باشد
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت:هزینه ها، استانداردها شش ماه بعداز مصوبه یعنی تا پایان 99 باید استاندارد نوشته می شد الان 1401 هستیم .
مجری:چه پاسخی گرفتید از این مکاتباتتان ؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت:هیچی ، در دولت قبل هر چه تلاش کردیم حتی شرکت ها را هم آوردیم، هیچ اتفاقی نیفتاد و الان اتفاقی که دارد می افتد این است من یک گلایه مندی هم داشته باشیم الان وزارت بهداشت مراجعه به جایگاه های سوخت انجام میدهد و اخطار بهداشتی می دهد برای عدم اجرای طرح کهاب بعد این اخطار را تعقیب قضایی انجام می دهد که اصلا زیبنده و منصفانه نیست یعنی جایگاه دار فی النفسه هیچ دخل و تصرفی در موضوع ندارد و هیچ اختیاری هم در این موضوع ندارد که ما از دادستان کل کشور می خواهیم که این روند متوقف شود نکته دوم اصلاحی که برای این مصوبه احتمالا در جریان هست در هیات دولت ما به عنوان بخش خصوصی هیچ مشورتی در این زمینه در مورد متن اصلاحی نشده.
مجری: در این دولت هم نشده
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: نشده، ما خیلی درخواستمان این هست قبل از اینکه این مصوبه در هیات وزیران مطرح شود حتما نظر ....
مجری: گفتند کی انجام می شود؟
آقای نواز، سخنگوی جایگاه داران سوخت: گفتند در شرف انجام است ما نظرمان را به عنوان ذینفع لحاظ می کنیم که چند سال بعد خدمت شما نباشیم .
مجری: بفرمایید آقای یوسفی
آقای یوسفی، کارشناس سازمان محیط زیست: این مصوبه ای که فرمودن فقط بحث زمان بندی را دارند اصلاح می کنند و بحثهای دیگر نیست .
مجری: متشکرم خدانگهدار.