به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، آقای دکتر سلمان مرادی مسئول توسعه بازار صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور در برنامه روزنه رادیو گفتگو به تشریح حمایت 100 میلیاردی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان
پرداخت .
مجری : آقای دکتر خبری خواندم حدود 100 میلیارد تومان حمایت هایی انجام شده از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان ، نوشته این قرارداد منعقد شد یعنی این پول را پرداخت کردید و یا قرار است پرداخت شود و چه شرایطی شرکت ها باید داشته باشند ؟
دکتر سلمان مرادی مسئول توسعه بازار صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری : صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از اقداماتی که انجام می دهد در راستای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان، حمایت از حضورشان در نمایشگاه های معتبر داخلی و خارجی است این اقدام تقریبا 4 سال است که دارد اتفاق می افتد و شرکت های متعددی از این حمایت ها استفاده می کنند، ما معمولا بودجه بسیار خوبی هم برای این قضیه درنظر گرفتیم بودجه توانمندسازی این صندوق ، سالانه 50 میلیارد تومان است که به شرکت هایی که متقاضی حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی هستند و سایر خدمات توانمندسازی بصورت بلاعوض اختصاص داده می شود ، پس جنس این حمایت ها بلاعوض است یعنی وام و تسهیلات صندوق که جدا به صورت متمادی در بانک ها دارد اتفاق می افتدو این بحث خدمات توانمندسازی بصورت بلاعوض است .ما در سال تقریبا 500 نمایشگاه داخلی و خارجی را در لیست حمایت هایمان داریم ، شرکت های دانش بنیان این لیست را کمک کردند و تکمیل شده و هر نمایشگاه دیگری هم که مدنظرشان باشد درخواست می دهند و ما به فهرستمان اضافه می کنیم و می توانند بصورت مستقل و هم بصورت پاویون که در طول سال ثبت نام می کنند در سامانه غزال صندوق و این حمایت ها را دریافت می کنند . ما برای حضور در پاویون نمایشگاه های داخلی سالانه 40 میلیون تومان به ازای هر شرکت دانش بنیان اختصاص دادیم و برای حضور مستقل در نمایشگاه های داخلی هر شرکت دانش بنیان 45 میلیون تومان یارانه اختصاص دادیم . حضور مستقل خوب و ابتکار عمل دست شرکت ها است یعنی شرکت است که خودش تشخیص می دهد در کدام نمایشگاه شرکت کند و همه نمایشگاهها هم تخصصی هستند و در حوزه های فناوری مرتبط و با چه متراژ و چه هزینه ای در این نمایشگاهها حضور داشته باشد و بعد از حضور در نمایشگاه یارانه شان را دریافت می کنند ، یک سری از نمایشگاه ها که از اعتبار بالایی برخوردارند خود صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری کارگزاران بخش خصوصی که دارد فضایی را اجاره می کند غرفه سازی را انجام می دهد و شرکت های دانش بنیان می آیند در پاویون حضور پیدا می کنند ، ما چند سال است که این برند پاویون شرکت های دانش بنیان را در نمایشگاههای داخل کشور و خارج از کشور جا انداختیم و تقریبا یک برند شناخته شده است که خیلی از شرکت ها دوست دارند در ذیل این برند و صندوق در این نمایشگاه حضور داشته باشند و به کار تخصصی شان که بحث بازاریابی و فروش محصولات در نمایشگاه و برندسازی است به آن کار بپردازند پس دراین قسمت ما کار شرکت ها را راحت کردیم یعنی شرکت وقتی می آید در نمایشگاه خیالش را حت است که فضا آماده است و غرفه سازی شده است و این اقدامات توسط کارگزاران صندوق و خود صندوق انجام می شود .ما امسال نمایشگاههای زیادی را به صورت پاویونی تقریبا 7 نمایشگاه داخلی و 7 نمایشگاه خارجی را تا الان پاویون برقرار کردیم و بیش از 100 شرکت دانش بنیان در این پاویون حضور داشتند . طبق اطلاعاتی که از خود شرکت ها دریافت کردیم ، تاکنون بالغ بر 100 میلیارد تومان این شرکت ها قرارداد بستند و در زمان نمایشگاه توانستند با مشتریانشان به قرارداد برسند.
مجری: این خبر خیلی اتفاق خوبی است من یک بار دیگر موضوع صحبت های شما را به زبان ساده تر بگویم که شنوندگان بدانند اولا این صندوق حمایت می کند از شرکت های دانش بنیان و الان هم شنیدیم قرار است حمایت شوند از سایر شرکت ها به واسطه توسعه بازار داخلی ، نکته بعد شرکت هایی که می توانند در قالب پاویون شما حضور پیدا کنند یعنی شما بخشی از نمایشگاه را می گیرید در قالب یک جزیره بزرگ یا حتی یک سالن و آن جا شرکت های دانش بنیان در قالب میزهایی خدمات خودشان را ارائه می کنند هم خیلی هزینه برایشان کم می شود هم ذیل چتر صندوق شما یک برندی هم به برند خودشان افزوده می شود و هم اعتماد در مشتری ایجاد می شود یعنی من وقتی ببینم این غرفه را مثلا صندوق نوآوری حمایت می کند راحت تر باهاش قرارداد می بندم این حمایت های شما ، فارغ از حمایت های مالی شما که حتی پاویون های بین المللی هم دارید، این شده الان 100 میلیارد تومان قرارداد فروش محصولات داخلی و علمی و دانشی ما که اتفاق خیلی خوبی است یعنی چقدر پشتش کارآفرینی و درآمدزایی است و چقدر پشتش اشتیاق و انگیزه بوجود می آید