پخش زنده
امروز: -
معاون آموزش متوسطه گفت: سهم دانش آموزان پایه دهم رشته ریاضی نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش، محمد مهدی کاظمی در برنامه «روزنه» رادیو گفتگو از افزایش دو درصدی ورودی دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: سهم دانش آموزان پایه دهم رشته ریاضی فیزیک نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرد و هدفگذاری ما این است که تا پایان برنامه هفتم کشور، به سهم واقعی مدنظر رشتههای علوم پایه در دانشگاهها و توسعه رشته ریاضی فیزیک در آموزش و پرورش برسیم.
معاون آموزش متوسطه در ادامه گفت: علوم پایه، موتور محرکه علم و فناوری است و ما اگر قصد پیشرفت در علوم کاربردی داری، نیازمند تقویت علوم پایه هستیم و طبق گزارشات، تعداد متقاضیان و شرکت کنندگان در گروه آزمون سراسری ریاضی در سالهای گذشته کاهش پیدا کرده که بخشی از این موضوع ناشی از کاهش جمعیت دانش آموزی در رشته ریاضی فیزیک دوره متوسطه نظری بود.
کاظمی گفت: ورودی دانش آموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ حدود ۲۷،۱۲ صدم درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ صدم درصد و تقریباً به نصف کاهش پیدا کرد، اما با روی کار آمدن این دولت، مجدداً این موضوع بررسی شد و تقویت و توسعه رشته ریاضی فیزیک را در اولویت قرار دادیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بخشی از این مسئله را ناشی از موضوعات فرهنگی و نگاه دانش آموزان، وضعیت اشتغال رشتهها و تقاضای اجتماعی کاذب برای رشته علوم تجربی و تب پزشک شدن در دانش آموزان دانست و عنوان کرد: ما با برنامه ریزیهای مختلف در این رابطه توانستیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بعد از ۹ سال روند کاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک باشیم.
کاظمی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که با مدرک دیپلم وارد بازار کار میشوند از بچههای فنی و حرفهای هستند، اما دانش آموزان گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی و انسانی معمولاً پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، جذب بازار کار میشوند بنابراین کاربردی کردن رشتههای دانشگاهی، جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی را در بازار کار بیشتر خواهد کرد که باید در دستورکار قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه همچنین با اشاره به افزایش ۲،۵ درصدی استقبال از رشتههای هنرستانی در سال تحصیلی جاری گفت: امسال تقاضای خوبی برای ورود به رشتههای هنرستانی از سوی دانش آموزانی که معدلهای بالایی، داشتند را شاهد بودیم.