پخش زنده
امروز: -
آیین تکریم و تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش، ۱۵ آبان ۱۴۰۱برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، آیین تکریم «مهراله رخشانیمهر» رئیس سابق و معارفه «حمیدرضا خان محمدی» سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، برگزار شد.
در این مراسم که پیش از ظهر یکشنبه در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، تعدادی از مسئولان کشوری، معاونان وزیر آموزش و پرورش، رئیس جامعه خیّرین مدرسه ساز و جمعی از خیّرین و روسای مجامع و مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استانها نیز حضور داشتند.
مردمی سازی آموزش و پرورش با اداره مدارس توسط خیرین
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه توفیق خدمت در این نظام به مردم مسئولیت بزرگی است، گفت: حوزه تعلیم و تربیت و مدرسهسازی نیازمند گامهای استوار، محکم و تلاش بی وقفه است.
نوری افزود: از بُعد هویتی مکلف هستیم که مدارس را مبتنی بر زیست بوم بسازیم، سواد معماری بر سواد دانشی تاثیر خواهد داشت و برای برقراری ارتباط موثرتر فضا با یادگیرنده، لازم است یک متخصص برنامه درسی در کنار معمار باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شعار دولت سیزدهم «مردمی سازی» است، تاکید کرد: بحث اداره مدارس خیّرساز توسط خیّرین را مد نظر داریم و باید بر همین مبنا در اداره مدارس پیش برویم و حمایت آنها را از فعالیتهای آموزشی داشته باشیم.
نوری همچنین با بیان اینکه پیگیر موضوع فروش املاک مازاد هستیم، خاطر نشان کرد: باید ابتدا این املاک را شناسایی کنیم و تهاتر آن انجام شود تا بتوانیم طرح های نیمه تمام را تکمیل کنیم و با حصول ۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل، گامهای بزرگی در تامین فضاهای آموزشی برداریم تا به پای خیّرین مدرسهساز برسیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با قدردانی از تلاشهای «مهراله رخشانیمهر» ابراز داشت: ایشان شخصیت پیگیر، پرتلاش، متخصص و خوش برخوردی است که انصافا در حوزه مدرسه سازی کارهای بزرگی انجام داد.
نوری در ادامه با اشاره به سوابق «حمیدرضا خان محمدی» در خدمت رسانی به مناطق محروم و فعالیتهای جهادی در امر مدرسهسازی، گفت: سلیقههای کاری و حزبی متفاوت از ماهیت انسانی و وظایف ذاتی ما در مسئولیت هاست و آقای خان محمدی از جنس کار و تلاش و فعالیت خیّری است.
پیشقدم شدن نوسازی مدارس در اجرای پروژههای مشارکتی
ناصر قفلی رئیس جامعه خیّرین مدرسهساز کشور نیز در این مراسم، گفت: جا دارد به عنوان خدمتگزار جامعه خیّرین مدرسهساز از تلاش شایسته و خستگی ناپذیر آقای رخشانیمهر که خدمات زیادی انجام دادند تشکر کنم و خطاب به ایشان میگویم نام شما در تاریخ ساخت و ساز مدارس ایران ماندگار است.
قفلی در خصوص تامین اعتبارات دولتی در طرح های مشارکتی گفت؛ پیشنهاد ما آن است طرح ها را ابتدا نوسازی مدارس شروع کند و بعد خیّر تکمیل کند. همچنین در موضوع موضوع فروش املاک مازاد تدبیری بیندیشید، تا این طرح عملیاتی شود که ثمره آن تداوم و توسعه همکاری جامعه خیّرین با نوسازی مدارس است.
توجه همه جانبه به توسعه عدالت آموزشی
حمیدرضا خان محمدی نیز در این آیین با اشاره به سابقه اولین فعالیت خود در حوزه مدرسه سازی از سال ۱۳۷۲ و دوره دبیرستان گفت: افتخار این را دارم که همواره در مناطق محروم و در کنار خیّرین مدرسه ساز بودم و خودم را از جنس آنها میدانم.
سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه حضور خیّرین نقطه مزیت و برگ برنده سازمان نوسازی مدارس کشور است، تصریح کرد: ماموریت داریم با تلاش و برنامه ریزی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری را به نقطه مطلوب برسانیم.
خان محمدی با اشاره به برخی مهمترین رویکردهای سازمان، گفت: توجه همه جانبه به عدالت آموزشی و تلاش در جهت توسعه و تحقق آن از بُعد فضا، تجهیزات و امکانات تعلیم و تربیت از اولویت هاست که انشاالله با همافزایی بیشتر بین قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر و این سازمان در امور مختلف از جمله مدرسهیاری همراه خواهیم بود.
سرپرست سازمان نوسازی مدارس با تاکید بر پیگیری و اهتمام بر دغدغه خیّرین مدرسهساز، شتابدهی به فرایندهای تصمیم گیری را ضروری برشمرد و شفاف سازی و در اختیار دادن سامانهای برای خیّرین به منظور رصد طرح های در دست اجرا را از دیگر مواردی برشمرد که به وسیله آن خیّرین بتوانند بدون موانع اداری و مشکل خاصی به همه اطلاعات و روند اجرایی مرتبط با طرح خود دسترسی داشته باشند.
خان محمدی در ادامه گفت: همچنین توجه به مدرسه به عنوان «کانون پیشرفت محله و روستا» برای ما دارای اهمیت است تا نقش مدرسه فراتر از ارائه آموزشهای درسی و تنها در ساعات خاصی پیگیری شود؛ چرا که نقش و اهمیت مدرسه بسیار مهمتر و بالاتر از نگاهی است که تاکنون وجود داشته است
بحث صنعتی سازی، سبک سازی سریع و ارزان سازی برای طرح های کوچک
سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر حفظ رویکردهای جهادی در این سازمان گفت: مجموعه سازمان نوسازی مدارس اقدامات جهادی خوبی انجام داده و موفقیتهای امروز حاصل همین نگاه جهادی است. انشاءلله با تقویت و تداوم این روحیه، شاهد دستاوردهای بیشتر و اقدامات ماندگار خواهیم بود.
تمرکز بر حل مسائل زیرساختی آموزش و پرورش
مهراله رخشانیمهر رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این مراسم ضمن قدردانی از خیّرین مدرسه ساز و گرامیداشت یاد خیّرین فقید، از وزیر آموزش و پرورش که در ۱۰ ماه حضور در این مسند، همراه مدرسه سازی بودند تشکر کرد.
رخشانی مهر در ادامه، گزارش مختصری از اقدامات انجام شده در این سازمان در دوره مسئولیت خود ارائه داد: تمرکز بر مسایل مزمن آموزش و پرورش در بحث زیرساختی، تنوع بخشی به منابع مدرسه سازی و ایجاد ردیفهای مستقل در لایحه بودجه، توجه ویژه به استانهای کم برخوردار، تجهیزات هنرستانی و آموزش مجازی، موضوع سرویس بهداشتی مدارس، استانداردسازی سیستمهای گرمایشی، کاهش آمار مدارس نیازمند تخریب و بازسازی.
وی ضمن تبریک به آقای خان محمدی، افزود: تغییرات گریز ناپذیر است و عمر مدیریتی ۴ ساله فرصت مناسبی برای طرح ریزی و اجرای کارهاست، از حضور آقای خان محمدی خوشحالم، زیرا که ایشان به دلیل اشرافی که به امر مدرسه سازی دارند به عنوان خیّر جهادگر در مدرسه سازی الگو هستند و کتاب زندگینامه ایشان نیز دو سال پیش به همت سازمان نوسازی مدارس کشور منتشر شد.
رخشانیمهر خطاب به خان محمدی گفت: افتخار سازمان نوسازی مدارس کشور بهرهمندی از وجود خیّرین است و اعتقاد داریم که شما میتوانید در این عرصه موفق باشید، موفقیت شما یعنی ساختن کلاس درس برای دانش آموزان کشور که کاری ارزشمند است.