به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما، سردار حسن مومنی ریاست پلیس راه راهور فراجا در برنامه نیم نگاه رادیو سلامت در خصوص نقاط حادثه خیز جاده های کشور و اقدامات انجام شده برای شناسایی و رفع این مناطق به سئوالات پاسخ گفتند.
مجری: مشارکتی که شکل گرفته حتما شما اعلام میفرمایید به راهداری که کدام نقاط نقاط پرحادثهای هستند و راهداری موظف است برای تامین ایمنی راهوران و مسافرانی که تردد میکنند در این مسیرها اهتمام داشته باشد و متناسب با منابع، بودجه و امکاناتی که دارد این نقاط مشکلش حل شود و شرایطش بهبود پیدا کند. اما میزان رضایتمندی شما را بپرسیم واقعیت این مطلبی که مطرح شد ایشان فرمودند هزار و پانصد و خوردهای ما نقطه پرحادثه داریم تقریبا الان هزار تا از آن باقی مانده است. یک شنوندهای به ما تلفن کردند که مسیر سولقون یک سرعت گیرهایی دارد و یک شرایطی دارد از نظر تردد که نقطه پرخطری از نظر ایشان تلقی میشود و حادثه هم کم نیست در این مسیر. بفرمایید که نقش پلیس در این میان چیست و شما چقدر رضایتمند هستید از تامین ایمنی راههای کشور؟
مومنی: بحث نقاط حادثه خیز که الان مطرح هست بر اساس دستورالعملهایی که در کمیسیون ایمنی راهها وزارت راه برگزار میشود سازمانها و دستگاههای مختلف حضور دارند این نقاط یک فرمولی برایش تامین میشود و احصا میشود. آخرین باری که این نقاط احصا شد حدود سه هزار و ۳۹۲ نقطه احصا شد که هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و هزار و ۸۰۷ نقطه دارای تصادف بود؛ و بر اساس آن قرار بر این شد که عزیزان مان در راهداری زحمتش را بکشند و این نقاط را برطرف کنند؛ که آخرین آماری که من دارم تا این لحظه خدمت شما عرض میکنم از نقاط پرتصادف ۵۰۰ نقطه اش برطرف شده و حدود هزار و ۸۵ نقطه اش باقی مانده است و از نقاط دارای تصادف هم چیزی حدود هزار و ۷۵۰ تا تقریبا باقی مانده است. البته این نقاط پرتصادف و دارای تصادف بعضا متغیر است بعضی وقتها میبینیم اینها برطرف میشود و گاهی اوقات میبینیم که راه جدیدی احداث میشود باز هم این نقطه پرتصادف به آن راه اضافه میشود. ولی در مجموع الان به این صورت است ما از عزیزانمان در سازمان راهداری تشکر میکنیم که خودشان دغدغه دارند و واقعا تلاش میکنند، ولی متاسفانه یک بحثی که اینجا هست اعتبارات لازم و کافی در اختیار این عزیزان قرار نمیگیرد. در جلسات مختلف گاها ارتباط داریم اینها از نبود اعتبار گلایهمند هستند، چون اگر اعتبار دستشان برسد طبیعتا این نقاط حادثه خیز را برطرف میکنند. ما یک بخشی که از جادههای نقاط حادثه خیزش بعضا بحرانی میشود من هفته گذشته رد یک استانی بازدید داشتم یک فاصله محوری بود که ۲۶ کیلومتر طول آن محور بود و متاسفانه از ابتدای سال تا مهرماه نزدیک به ۳۱ نفر از هموطنان در تصادفات آن ۲۶ کیلومتر جان خودشان را از دست دادند که بخش قابل توجهی از آن بر میگردد به همان بحث ناایمن بودن راهها.
مجری: چه چیزی در آن محور ۲۶ کیلومتری توجه شما را جلب کرد دلیلش چه بود؟ مومنی: قرار بود محور ۲۶ کیلومتر به صورت دو بانده جداسازی شود و دارند کار میکنند، ولی کار به کندی انجام میشود مجری: جاده عریض نیست؟
مومنی: جاده عریض نیست جاده جداکننده ندارد به صورت رفت و برگشت اکثر تصادف رخ به رخ بوده است، چون جدا کننده ندارد و تعریف نشده این مشکل پیش میآید لذا خواهش ما این است که حتما مسئولین مربوطه اعتبارات لازم را برای این امر اختصاص بدهند، چون یک بخشی از آن که در تصادفات که بررسی میکنیم یک بخشی انسانی و یک بخش خودرو و یک بخش هم راه است.
ما این را میگوییم اگر انسان یک خطایی کرده باشد در رانندگی نباید هر خطا یی به قیمت جان آن انسان تمام شود. مشخص است در این ۲۶ کیلومتر که من برای مثال خدمت شما عرض کردم خطای انسانی بود، ولی واقعا خطای راه و آن مشکلات راه هم کاملا آنجا مشهود است که با یک کوچکترین خطای انسانی این همه تلفات رانندگی بالا میرود.
مجری: به آن اضافه کنیم گلایه مندی که همواره پلیس راهور از کیفیت خودروها دارد بهرحال خودرو آن خودش به هر حال یک عامل خیلی مهم است بخصوص اجبار سوار شدن مردم بر این خودروها و کیفیت فعلی تولید و شرایط فعلی.
مومنی: شما مستحضرید که پلیس راهور در این قضیه پیش قدم هست و خیلی مباحث را مطرح کرده و خود عزیزانمان در دولت و جاهای دیگر به این اذعان دارند که خودروهای ناایمن باید مفقود شود. بحث مان، چون در حوزه راه بود این است که باید اعتبارات لازم اختصاص داده شود تا ما شاهد این حوادث دردناک در راه به دلیل نقص فنی راه نباشیم.
مجری: نقش پلیس راهور در شناسایی این نقاط، اینها به چه شکل است؟ برنامه ریزی و این مشارکتی که با سازمان راهداری دارید به این دلیل که مثلا الان پیامکهایی که برای ما میآید یک عده گلایه مندند نسبت به تامین روشنایی راهها و مسیرها. معمولا رانندههای حرفهای این گله مندی را مطرح میکنند، نصب علائم خاص راهنمایی، هشدارهایی که باید از طریق علائم داده شود، نصب گارد ریلها و حفاظهایی که باید در مسیرهایی که مسیرهای ترانزیتی هست و ماشینهای سنگین رفت و آمد میکنند، اینها همه مسائلی است که باید در کنار هم تامین کننده باشد ما هم این را مرتب داریم پیگیری میکنیم به این دلیل است که یکی از عوامل عمده مرگ و میر و معلولیتها در کشور، یعنی ما معلولیتهای ناشی از افراد بازماندگان این حوادث، بخصوص برای گروه مولد از نظر اقتصادی گروه سنی جوان ما، این آمارها بهرحال بسیار تاسف بار است آمار مرگ و میر و آمار معلولیتهای مادام العمر و خسارتهایی که این خسارتها خسارتهایی نیست که فقط گریبان خانوادهها را بگیرد باید خود دولت برایش هزینه کند از درمانش بگیریم تا معلولیت تا فراهم کردن امکانات ادامه زندگی برای این افراد و خسارات اقتصادی همه جانبه ناشی از این حوادث.
مومنی: من باید خدمتتان عرض کنم این بحث نقاط حادثه خیز به صورت مشترک توسط پلیس و سازمان راهداری در استانهای ما، روسای محترم، پلیس راههای استانها و مدیران کل محترم سازمان راهداری در استانها با هم این نقاط را احصا میکنند بر اساس اطلاعاتی که در آن نقاط وجود دارد و صورتجلسه تنظیم شده که این تعداد سه هزار و ۳۹۲ نقطه بر اساس صورتجلسه مشترک بین ما و سازمان راهداری احصا شده که بنابراین باید این نقاط برطرف شود. در خصوص روشنایی و سایر موارد یکه هموطنان ما گفتند من کاملا به هموطنان عزیز حق میدهم واقعا ما خودمان هم در جاده وقتی میرویم با این معضل روبرو هستیم من خودم چند شب پیش در محور به سمت تهران واقعا به همکاران خودم گفتم گفتم ببینید اینجا اصلا جاده نه خط کشی درستی دارد و نه گارد ریل هایش علامت درستی دارد و اگر اتفاقی بیفتد یک بخشی از آن مقصر مجموعه راه میشود که این شرایط را فراهم نکرده و ایمنی راه را فراهم نکرده است. گفتم باز هم وقتی ما میرویم اینها را بحث میکنیم باز هم بحث اعتباراتی که باید به آن اختصاص داده شود مطرح میشود متاسفانه در این قضیه نیاز است که حتما توجه جدی به این اعتبارات شود بهرحال راههای بسیار طولانی داریم و بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل ما از طریق زمینی است وقتی این حجم کالا مبادله میشود از طریق زمینی قاعدتا تردد هم بسیار زیاد است و این باعث تصادفات خطرناکی هم میشود. استحضار دارید که ما تقریبا ۷ درصد تولید ناخالص ملی مان صرف هزینه تصادفات میشود در صورتی که اگر خوش بینانهترین حالت را در نظر بگیریم حدود سه درصد شاید تولید ناخالص داخلی در کشور افزایش داشته باشد. این عمق فاجعه را میرساند که واقعا ما در بحث تصادفات داریم خسارتهای جبران ناپذیر زیادی را میبینیم تازه این بحث مادی اش است که بخش معنوی اش قابل احصا نیست و کسی نمیتواند خسارتهای معنوی را مشخص کند وقتی پدر خانواده، مادر خانواده و فرزند خانواده در این تصادفات به رحمت خدا میرود آن خانواده دیگر واقعا به یک نوعی از هم گسیخته میشود و تا آخر عمر این خانواده درگیر این هستند.
به هرحال جاده شمال اشاره فرمودید ما در بحث تصادفات مان، متاسفانه میتوانم بگویم با یک پدیده جوانمرگی در تصادفات مواجه هستیم ۵۴ درصد جانباختگان مان بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سال هستند و بیشترین جانباختگانمان هم مربوط به ۲۱ تا ۳۰ سال میشود این واقعا یک آمار بسیار نگران کنندهای است که همه باید دست به دست هم بدهیم هم من و شما بعنوان راننده باید مراعات کنیم در زمان رانندگی، اگر واقعا خودرویمان ناایمن هست، سرعت را حتما رعایت کنیم، اگر با خودروی ناایمن رانندگی بکنیم و پیش برویم اگر راه را میبینیم حتما رعایت بیشتری بکنیم، یک بخشی دست من و شما بعنوان راننده است که در خیابانها هستیم یک بخشی از آن بحث خودرو است و یک بخشی هم بخش راه است که اینها باید دست به دست هم بدهد که بتوانیم یک تغییر محسوسی در کاهش تصادفات شاهد باشیم و مردم عزیزمان همانطور که دغدغه مقام معظم رهبری هم هست بارها هم ایشان فرمایش داشتند که یکی از نگرانیهای من همین بحث تصادفات هست و گفتند تلاش کنید تا تصادفات را به حداقل ممکن برسانید که فرمودند این را ما در دستور کارمان قرار بدهیم و امیدواریم همه دستگاههای ذیربط بسیج بشوند تا در این بحث بتوانیم تصادفات را کاهش بدهیم و مردم عزیزمان آسیب کمتری از این حوزه ببینند.
مجری: میخواستم خواهش کنم یک چند دقیقهای بیشتر همراهی داشته باشید، فکر میکنید که ما با این ایده آل کاهش ۵۰ درصدی آمار مرگ و میر ناشی از حوادث و تصادفات مان اصولا ۵۰ درصدی حتی حوادث مان در برنامههای توسعهای و تعیین تکالیفی که شده بتوانیم برسیم؟
مومنی: اینها از آرزوهای ما هم هست آرزوهای همه عزیزانمان هم هست، ولی واقعا این همت همه را میطلبد. اولا باید عرض کنم شما بعنوان راننده بیشترین نقش را دارید که آیا میتوانیم به این کاهش ۵۰ درصدی برسیم یا نه؟ بعد عوامل دیگر. من یک مسئله را عرض کنم متاسفانه ما از سال ۹۸ تا الان ۱۴۰۱ آماری که گرفتیم یکی از علل تصادفات عدم توجه به جلو است که درصد قابل توجهی هم هست سال ۹۸ این عدم توجه به جلو ۳۴ درصد بود الان رسیده به ۴۱ درصد؛ که یک بخش قابل توجهی از این عدم توجه به جلو مربوط به استفاده از تلفن همراه میشود در رانندگی که ما بارها گفتیم تلفن همراه در هنگام رانندگی همراه خوبی نیست. این اگر بخواهند به این صورت پیش برویم و مراعات نشود طبیعتا نمیتوانیم به اهدافمان برسیم؛ لذا خواهشی که داریم از هموطنان عزیزمان و استدعا میکنم از این عزیزان که حتما قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را مراعات کنند من به شما قول میدهم که اگر قوانین را رعایت کنیم قطعا به آن آمار میرسیم ما قریب به ۸۲ درصد تصادفاتمان ۴ تا عامل اصلی دارد: که یکی سرعت غیرمجاز هست سبقت غیرمجاز است، عدم توجه کافی به مقابل و دیگر خستگی و خواب آلودگی که همه اینها واقعا دست خود راننده است که باید رعایت بکند. اگر ما بتوانیم اینها را رعایت کنیم و یک رانندگی قانونمندی داشته باشیم بله میتوانیم به آن ۵۰ درصد برسیم کار سختی نیست رعایت اینها. امیدوارم این اتفاق شکل بگیرد و ما شاهد این همه آسیب برای خانوادههای عزیزمان نباشیم باز خدمت همه عزیزان عرض کنم ما در زندگی مان هیچ کاری، هیچ کاری مهمتر از حفظ سلامتی خودمان و سرنشینان خودرو نیست هر کاری هم دست گذاشتیم ارزش آن را ندارد که با عجله و شتاب بخواهیم زندگی عزیزانمان را به خطر بیاندازیم ما آرزویمان این است و همه هم و غممان این است که وقتی یک خانواده عزیزش مسافرت میکند و میخواهد یک مسافتی را برودو برگردد با همان اعضای خانواده که کامل رفتند با همان اعضا برگردند نکند خدایی نکرده بروند و یکی دو تا یا سه تا از اعضای خانواده بر نگردند که واقعا جبران ناپذیر است ما شاهد هستیم در چند ماه گذشته هم میبینیم که تصادفات با کشتههای بالا مثلا ۴ تا ۵ تا در تصادفات رخ به رخ که صورت میگیرد زیاد شده است و علت اصلی اش هم همین است، سبقت غیرمجاز و سرعت غیرمجاز. این باعث میشود شدت تصادفات بیشتر شود و با شدت تصادفات تلفات تصادفات هم بالا میرود و هم مجروحین و هم فوتی هایش بالا میرود بخش قابل توجهی به خودمان بر میگردد انشاالله بتوانیم رعایت کنیم و به یک ایده آل در حوزه تصادفات برسیم.
مجری: من صحبتهای همکارانتان را که میدیدم اشاره به این داشتند که ما دو میلیون راننده پرخطر داریم، مفهوم این چیست؟ مومنی: این آمار که شما میفرمایید من الان حضور ذهن ندارم. ببینید ما در این تصادفاتی که اتفاق میافتد مثلا در سال ما حول و حوش ۱۷ هزار تصادف داریم. تقریبا شاید بتوانم بگویم حول و حوش سه چهار هزار راننده متخلف باعث این تعداد تصادف میشوند یعنی ما اگر تصادفات را در نظر بگیریم که در این تصادفات یک طرف این تصادفات یک راننده مقصر و یک راننده دیگر بی گناه و مقصر نیست آماری که درآوردیم این حدود میشود این آماری که شما فرمودید من حضور ذهن ندارم، ولی ما اگر جریان تصادفات را در نظر بگیریم بخشی از رانندههایی که کم هستند به نسبت این همه آمار گواهی نامهای که دارند هموطنان عزیزمان حول و حوش ۵۰ میلیون از هموطنانمان دارای گواهینامه هستند این آمار بالایی است. من باید عرض کنم درست است ما گلایه میکنیم نسبت به عدم رعایت مقررات، ولی قاطبه مردم عزیزمان رعایت میکنند. الان ما خودمان هم اگر در جاده میرویم مشاهده میفرمایید که میبینید کسانی که این تخلفات اینچنینی مثلا سبقت غیرمجاز و سرعت غیرمجاز و اینها را انجام میدهند از بین شاید صد یا هزار خودرویی که از آ عبور میکنیم شاید دو سه نفر این کار را انجام میدهند یعنی با یک مشاهده میدانی هم میتوانیم بفهمیم که چند درصد از رانندگان ما تخلف میکنند و این را باید بگویم رانندگان عزیزمان در مجموعه سراسر جادهها خیلی هایشان رعایت میکنند و تعداد اندکی هستند که مراعات نمیکنند و متاسفانه همین تعداد اندک باعث بروز حادثه میشوند.
مجری: یک پیامکی برای ما ارسال شده پرسش کردند که امکانش نیست که مناطقی که پرحادثه هستند اعلان شود به شکل تابلو یا پیامکی، خودروی عبوری بداند که این مناطقی هست مانند محور ۲۶ کیلومتری در یکی از استانها که پرخطر بود؟
مومنی: ما در اولین مرحلهای که برای اقداماتی در خصوص رفع نقاط حادثه خیز صورت گرفت بحث آشکارسازی بود آشکارسازیش با همین تابلوها و علائمی بود که در آنجا نصب شد قریب به اتفاق این نقاط آشکارسازی شده و اعلان خطر شده است ما در جاده که حرکت میکنیم یا باید زبان جاده را بفهمیم یعنی همین خط کشی و علائمی که در جاده وجود دارد این علائم با ما صحبت میکند و باید به آن توجه داشته باشیم اگر جایی زده پیچ خطرناک باید به آن تابلو دقت کنیم که واقعا پیچ خطرناک است همین جوری که تابلویی نصب نمیکنند در بحث آشکارسازی این نقاط اکثرا آشکارسازی شده است روی رفع نقاط باید پیگیری کنیم، ولی آشکارسازی شاید به مرور زمان مثلا بعضی بنرهایی که چاپ شده بود یک مقدار کمرنگ شده باشد و به دلیل شرایط جوی از بین رفته باشد، ولی اکثر نقاط حادثه خیز آشکارسازی شده و اعلام شده که آنجا شما دارید به منطقه خطر نزدیک میشوید.
مجری: امیدواریم که در ادامه وضعیت آن مناطق بهبود هم پیدا کند.