نتیجه تقویت دانشآموزان، شکست دشمنان و غلبه بر استکبار است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: دانشآموزان ما میتوانند از عناصری مثل شجاعت، اعتماد به نفس، علم و آگاهی استفاده و خود را تقویت کنند که نتیجه آن، شکست دشمنان و غلبه بر استکبار است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان دکتر هادی طحان نظیف با بیان اینکه نیروی انسانی جوان، نوجوان و فرهیخته موتور محرک و پیشران حرکت هر کشور محسوب میشود و کشوری که این نیروهای جوان و فرهیخته را در اختیار دارد میتواند به آینده خودش امیدوار باشد، اظهار کرد: «اساس قدرت استکبار، پوشالی است و بر پایههایی، چون ترس، خودباختگی و جهالت شکل گرفته است. به نظرم میرسد با توجه این موارد، دانشآموزان ما میتوانند از عناصری مثل شجاعت، اعتماد به نفس، علم و آگاهی استفاده کرده و خود را تقویت کنند. نتیجه این تقویت، شکست دشمنان و غلبه بر استکبار است.»
وی بر شناخت و باور به فضیلتهای دانشآموزان تصریح کرد و گفت: «ما باید فضیلتهای این نسل، این قشر یعنی نوجوانان و دانشآموزان را بشناسیم، نباید از آنها غفلت کنیم، باید آنها را باور داشته باشیم.»
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ملت ایران هر روز شاهد افتخارآفرینیهای دانشآموزان این سرزمین هستند، گفت: «تقریبا برای ما عادی شده است؛ هر روز اخباری را میشنویم که تعدادی از دانشآموزان ما بر قلههای افتخار جهانی دست پیدا کردهاند، در المپیادهای مختلفی که دانشآموزان کشورمان حضور پیدا کردهاند، نقشآفرینی کرده و مدالهای رنگارنگ و متعددی را به افتخار کسب میکنند و برای خود، کشور و مردم به ارمغان میآورند.»
وی ادامه داد: «این حجم از حضور در مراسمهای مذهبی، اعتکافها، اردوهای جهادی و این حجم از قاریان و حافظان قرآن، همگی از فضیلتهای این قشر است که ما نباید از آن غفلت کنیم. این حجم از ابراز ارادت به حضرت، ولی عصر بینظیر است. فقط یک نمونه اخیر آن سرود سلام فرمانده بود که در یک حجم بسیار وسیع از روستاهای کوچک تا شهرهای بزرگ، صدها هزار از دانشآموزان میآمدند و با اشک و معنویتی خاص، ابراز ارادت میکردند. اینها همیشه بوده، هست و خواهد بود.»
آقای طحان نظیف افزود: «زمانی این کشور به شهید فهمیدهها افتخار میکرد، جلوتر آمدیم و به علی لندیها رسیدیم. همین نسل، همین دانشآموزان، همین قشر؛ زمانی در قالب شهید فهمیده موجب افتخار بودند و زمانی هم به علی لندی میرسیم. اینها فضیلتهای این نسل است و باید به اینها بالید. اینها فرزندان و خواهران و برادران ما هستند. واقعا ما در این زمینه الگوهای کمنظیر و بینظیری در کشور داریم، ولی در شناساندن و معرفی آنها هم در داخل و هم در عرصههای جهانی متاسفانه کمکاری کردهایم.»
وی در ادامه برای اینکه دانشآموزان همیشه در مسیر درست قرار گیرند، به اهمیت جایگاه خود پی ببرند و به داشتههای ملی و بینالمللی خود افتخار کنند، انجام سه اصل و اقدام را ضروری دانست و گفت: «اول اینکه؛ دانشآموزان باید با تاریخ این سرزمین خصوصا دوران معاصر آشنا شوند؛ آنها باید بدانند که این کشور چه دورانهای فراز و فرودی را طی کرده است، بر این کشور چه گذشته است.»
آقای طحان نظیف ادامه داد: «در قوانین اساسی برخی از کشورها نسبت به برخی موضوعات حساسیت وجود دارد و وقتی آنها را بررسی میکنیم میبینیم که در پس این متن، مسائل و اتفاقاتی گذشته است. مثلاً در قانون اساسی ژاپن در مورد مسائل نظامی، حساسیتهایی وجود دارد، در قانون اساسی آلمان و فرانسه و ... یکجایی نسبت به تفکیک قوا، یکجایی نسبت به جمهوریت و ... حساسیتهایی وجود دارد، این تاریخ یک کشور است. در قانون اساسی کشور ما هم نسبت به برخی از موضوعات حساسیت وجود دارد و این اصولی است که قابل بازنگری نیستند. بحثهایی مانند جمهوریت و اسلامیت. وقتی اینها را مطالعه میکنیم در پس این موضوعات، تاریخی وجود دارد. مثلاً در قانون اساسی ما نسبت به قراردادهای خارجی یا استخدام کارشناسان خارجی، احتیاطهایی دارد و وقتی مطالعه میکنید میبینید که در این کشور یک زمانی مردم و کشور از این موارد لطمه دیدهاند. یک اقدام همین است و احساس میکنم که دانشآموزان نسل جدید ما باید با تاریخ معاصر کشور آشنا باشد و این فراز و فرودها را ببیند.»
سخنگوی شورای نگهبان «شناخت دانشآموزان نسبت به جایگاه ایران امروز در جهان و ارتباط با سایر کشورها» را بهعنوان اصل دوم معرفی کرد و گفت: «ایران یک روزی وجهالمعامله بوده، اما امروز در دنیا نقشآفرین است و بهعنوان یک کشور مستقل به آن نگاه میشود، هرچند به خاطر همین استقلال هم باید هزینههایی را هم متحمل شود. اما جمهوری اسلامی ایران اکنون یک بازیگر اصلی نقشآفرین در تحولات جهانی است. دانشآموز ما باید اینها را بداند و به آن افتخار کند.»