به گزارش خبرگزاری صداوسیما برنامه روزنه رادیو گفت و گو در مصاحبه با خانم مهندس زهره عبادتی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران به بررسی موضوع شاخص های آلودگی هوا در کشور پرداخته است.
می خواهیم راجع به آلودگی هوا صحبت کنیم شاخص های مختلفی دارد از جمله همین وسایل نقلیه ، خوب الان میشه چندتاش را بگوئید ؟
بله خوب بر اساس مطالعات سیاهه انتشار که سال گذشته ابلاغ شد البته بر اساس داده های چند سال قبل هستش آمدند و منابع انتشار آلودگی هوا را به دو دسته منابع ساکن و منابع متحرک تقسیم کردند این مطالعات در کل کشور انجام شده از جمله در شهر تهران که بر اساس نتایجی که بدست آمده در حال حاضر 59 درصد آلودگی هوای تهران البته ناشی از ذرات معلق چون در حال حاضر ما شاخص آلودگی مون در شهر تهران ذرات معلق است با قطر کمتر از دو و نیم میکرون است 59 درصد هستش منابع متحرک و 41 درصد هم منابع ساکن شامل واحدهای صنعتی ، نیروگاهها ، پالایشگاهها ، منابع تجاری و خانگی ، پمپ بنزین ها ، ترمینال ها اینها منابع ساکن هستند و منابع متحرک هم که 59 درصد سهم دارند در انتشار ذرات معلق.
من یک سئوال حالا علمی و فنی بپرسم چطور این اندازه گیری می شود؟
اولاً که یکسری مدل سازیهایی انجام می شود فرمولهای مشخصی دارند که در دنیا به صورت استاندارد است حالا با داده هایی که جمع آوری میشه و د ر داخل این فرمولها قرار داده می شود این سهم از میزان انتشار بدست می آید . مجری : یعنی نوع از لحاظ نوع مولکولی این آلودگی ها هم با هم متفاوت است مثلاً اونی که مربوط به وسایل نقلیه است تا اونی که مثلاً در عبادتی معاون محترم نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران : ببینید الان پی ام دو نیم پی ام دو نیم برای همه یکسان است ولی خوب سهم بندی اش مشخص می شود حالا آلاینده های دیگر هم هست مثلاً ناکس ها هست زاکس ها هست سه او هست ولی با توجه به اینکه ما در حال حاضر درتهران آلاینده شاخص مون یعنی آلاینده ای که باعث می شود بیشترین روزهای آلوده را در واقع در تهران ما داشته باشیم بحث ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون است برای همین است که ما می آییم بیشتر بحث سهم 59 درصد وسایل نقلیه را مطرح می کنیم .
این وسایل نقلیه را هم می توانیم تفکیک بکنیم؟
بله ببینید اگر ما فرضاً از این سهم 59 درصدی بخواهیم در واقع در کل وسایل نقلیه به تفکیک یعنی یک سهم صددرصدی وسایل نقلیه را در نظر بگیریم و این را بخواهیم تقسیم بندی کنیم ما خودروهای سواری مون حدود 33 درصد سهم دارند موتور سیکلت ها که بسیار برامون حائز اهمیت است و ما خیلی روی آن حرف داریم با توجه به ضوابطی که دارم و اجرا نشده 14 درصد وانت ها و کامیون ها 24 درصد سهم دارند اتوبوسها از جمله اتوبوس های شرکت واحد و اتوبوسهای سرویس 24 درصد باز سهم دارند و مینی بوس ها و تاکسی ها 5 درصد در مجموع انتشار این پی ام دو و نیم ناشی از منابع متحرک سهم دارند .
درسته این تفکیک هم خیلی خوبه چون کمک می کند که شما با نهادهای بالاسر راحتر بتوانید ارتباط بگیرد باهاشون و این اتفاق می افتد مثلاً شما باتاکسیرانی یا به هر حال مجموعه شرکت واحد و اینها را شما باهاشون ارتباط دارید چون خیلی می بینیم این اتوبوسها را هر کدام را می بینیم به هر حال فرسوده هستند و دود می کند؟
ببینید اصلاً در قانون هوای پاک مفاد 9 و 10 صراحتاً تکلیف کرده به دستگاهها که باید در واقع هم بحث توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را داشته باشند که خوب این بخش مسئولیتش بر عهده شهرداری تهران هستش در استان تهران و هم بحث نوسازی ناوگان را یعنی علاوه بر اینکه الان ما در حال حاضر ناوگان مون فرسوده هستش پاسخگو هم نیست یعنی هم باید در کنار نوسازی همین ناوگان موجود بحث توسعه هم داشته باشیم البته خوب خیلی پیشرفت کندی داشته و بیشتر شهرداری ها می آیند و بحث های اعتباری را مطرح می کنند تقریباً میشه گفت از 6 هزار دستگاه اتوبوس شهری که ما در شهر تهران در حال تردد داریم بیش از 80 درصد اینها به سن مرز فرسوگی رسیده اند و مشکل دارند و اینها خوب همان طور که گفتم سهم شون 24 درصد هم حالا با مینی بوس ها در انتشار نقش دارند که سهم قابل توجه ای هم هست اگر ما بتوانیم این ناوگان را هم توسعه بدهیم و هم نوسازی کنیم قطعاً خیلی می توانیم حداقل این 24 درصد را در واقع به نوعی کم کنیم از این انتشار.
الان حالا تاکسی ها را گفتید حدود 5 درصد این خیلی خوبه با این که این همه تاکسی داریم توانستید کنترل کنید؟
ما هفتاد و هشت هزار دستگاه ما تاکسی داریم در تهران که ترددشون هم کمتر از 300 دستگاه کاربراتوری ما در شهر تهران در حال تردد داریم که اینها معمولاً شاید به نوعی از نظر هزینه و اینها و بحث نوسازی شون هم و از رده خارج کردن تاکسی ها شاید راحتر باشد ولی باز خود شهرداری تهران اعلام کرده که از اسن هفتاد و هشت هزار دستگاه حدود 50 درصدشون نیاز به نوسازی دارند ولی خوب سهمشون در انتظار چیزی که محاسبه شده چیزی حدود 5 درصد است.
خیلی هم خوب این تاکسی های اینترنتی هم که خیلی زیاد هستند نمی دونم حالا اینها با تاکسیرانی محاسبه می شوند؟
نه این بدون احتساب تاکسیرانی است اون تاکسی های اینترنتی سهموشون در سواری ها دیده می شود.
بله متوجه شدم منتهی شما مثلاً در سازمان محیط زیست استان تهران تعاملی با آنها دارید که حالا مثلاً اینها مجوزی داشته باشند یا اگر می خواهند تاکسی های اینترنتی را باهاشون قرارداد همکاری ببندند این شرکتها حتماً باید آن سلامت دستگاهی شون و ماشین شون لحاظ شده باشد.
ببینید در جلسات کارگروه آلودگی هوا که در استانداری استان تهران تشکیل می شود خوب این موضوع هم مورد بحث قرار گرفته و ما این را خواستیم از دستگاههای متولی از جمله اتحادیه هاشون که به هر حال اینها نظارتی بشوند ولی واقعیت تا به حال این موضوع خیلی به صورت جدی در واقع بهش توجه نشده و رسیدگی نشده البته که بعضی از تاکسی ها همان طور که اذغان دارید از شهرهای دیگه میان به تهران که این هم خوب قطعاً مشکل ساز است و هم بحث افزایش ترافیک را داریم در تهران و بحث آلودگی هوا و همه اینها دست به دست هم می دهد که ما همیشه فصل پائیز که شروع می شود مشکلاتی را داریم هر چند که متاسفانه امسال ما در فصل بهار و تابستان روزهای آلوده بسیاری را تجربه کردیم .
سهم اتومبیل ها را اشاره کردید 33 درصد سهم خیلی بالایی است با توجه به اینکه ما معاینه فنی مون هم خیلی سفت و سخت و اس ام اس های جریمه اش هر روز میاد چطور اینقدر پس زیاد است؟
علت تعدادشون هست دیگه چون ما حدود سه و نیم تا چهار میلیون تردد ماشین سواری در تهران داریم به هر حال هر کدام از اینها نقشی در انتشار دارند و میگم اینها مطالعات در واقع انتشار است حالا ممکن است هر خودرو به تنهایی سهم خاصی نداشته باشد ولی در مجموع با توجه با تعداد بالایی که دارند سهمشون افزایش پیدا می کند.
خانم مهندس مدل شهر تهران چقدر تاثیرگذار است هم از لحاظ جایگزینی اش مثلاً در این حالت فلات و بین کوههای که دارد و هم حالا گفته می شود که ساختمانهایی که دورتا دورش دارند می سازند و برجهای بلندی که ما سمت غرب ما داریم می بینیم آیا اینها تاثیر دارد یا بیشتر حالا شاید عام تر است این حرفها