پخش زنده
امروز: -
موضوع سند تحول بنیادین در اموزش و پرورش رادیو فرهنگ بررسی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،عباس مهاجر مدیر کل محترم فرهنگی و هنری و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با رادیو فرهنگ سند تحول بنیادین در اموزش و پرورش را تشریح کرد
مشروح گفتگو به این شرح است
مجری : آقای دکتر نمیشه شاید انکار کرد که آموزش و پرورش ما در بخش آموزش خیلی قوی خوب و مطلوب کار کرده و در سالهای گذشته شاهد موفقیت و رشد چشم گیر دانش آموزان بودیم اما به نظر می رسد که در زمینه پرورشی یک مقدار ضعیف عمل کردیم و نیاز است که نسل جدیدمون شناخت دقیق روحیات شون بوده توجه نکردیم و همین مسئله باعث شده که تربیت دانش آموزان در اختیار فضای مجازی و برخی از رسانه ها قرار بگیرد نگاه شما چیست ؟
مهاجر مدیر کل محترم فرهنگی و هنری و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش : بله درست اشاره کردید بر همین اساس است که سند تحول بنیادین برای ما تکلیف کرده که در شش ساعت تربیتی که دو تا از آن ساعتهای تربیتی را شما بهش اشاره کردید یک ساعت تربیتی ، اعتقادی ، عبادی و اخلاقی و یک ساعت تربیتی اجتماعی ، سیاسی حالا چهار ساعت دیگر است که از آن عبور می کنم من این ساعتهای تربیتی را باید ما بهش بیشتر بپردازیم برنامه هایی مثل برنامه های سفرهای تربیتی برنامه هایی مثل کانون های گفتگو ، برنامه های گروهی مثل گروههای سرود ، گروههای تئاتر و گروههایی که اصلاً بچه ها می توانند تمرین کار گروهی کنند تمرین مشارکت کنند تمرین مسئولیت اجتماعی بکنند را ما پررنگ تر کنیم که الحمدالله در برنامه های جدیدمون طراحی کردیم که به اینها بپردازیم .
مجری : خیلی هم خوبه آقای دکتر به هر حال این ساعت تربیت دینی ، اعتقادی و فکری به هر حال در سند تحول روی دیگر ساعتها هم به نظر من تاثیر می گذارد چون اون بحث بقیه را اشاره نکردید تربیت اقتصادی و حرفه ای ، تربیت علمی و فناوری می خواهم ببینم که این خودش می تواند اثر گذار باشد در دراز مدت که نوع نگاه دانش آموزان ما به اطرافشون و به جامعه شون و به زندگی شون تغییر بکند آیا این ساعتها الان البته من می دونم که یک چند سالی است که جدی مورد توجه قرار گرفته آیا الان دستورالعملی دارید که در سال تحصیلی جدید جدی تر بهش بپردازید
مهاجر مدیر کل محترم فرهنگی و هنری و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش : بله قطعاً ما در معاونت پرورشی در اداره کل فرهنگی و هنری برنامه های بزرگی برنامه های فراگیری را در فضاهای پرورشی تعریف کردیم مثل در کانون های فرهنگی و تربیتی مون یک بحثی را تعریف کردیم تحت عنوان کانون گفتگو بچه ها در موقع با هم در حول مباحث اجتماعی مثلاً مسائل روزی که اتفاق افتاده و اینها به بحث و گفتگو بپردازند در حوزه بحثهای پیرامون ملی به بحث و گفتگو بپردازند اینها خیلی در واقع در تمرین و در نهادیه شدن مباحث اجتماعی و مباحث اعتقادی به بچه ها کمک می کند یکی دیگه از برنامه های بسیار خوبی که ما امسال طراحی کردیم برای بچه ها این اردو را اگر خاطرتون باشد
مجری : برنامه در دوران ما اردو خیلی کمک می کرد الان خیلی کم شده
مهاجر مدیر کل محترم فرهنگی و هنری و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش : امروزه ما تحت عنوان سفرهای تربیتی ، سفرهای تربیتی یک روزه بنا داریم که اینها را فراگیر کنیم در این سفرهای تربیتی بچه ها مهارتهای اجتماعی را و گفتگو را در کنار هم بودن را در کنار هم ریختن را در واقع تمرین می کنند برنامه ها ی ما در رسانه اشاره کردید شما اشاره خوبی کردید بعضاً نوجوانان ما حضور منفعل در رسانه دارند ما باید کمک بکنیم که بچه هامون در رسانه حضور فعال داشته باشند
مجری : چه جوری این تعامل را چه کار باید بکنیم ما نیاز دانش آموزمون را شاید درک نکردیم بدون تعارف عرض می کنم که شاید بسیاری از دشمنان ما شاید این نیاز را درک کرده اند که گاهی وقتها حتی می توانند سوار بر احساسات دانش آموز بشوند آیا این اتفاق می تواند بیفتد یعنی ما الان دو تا مشاور در آموزش و پرورش داریم که بتوانند در این مسیر حرکت بکند و دانش آموز را درک بکند
مهاجر مدیر کل محترم فرهنگی و هنری و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش : دقیقاً همین است ما بخاطر همین ما برنامه هایی مثل رویدادها ، رویدادهایی مثل یک صدا ایران را تعریف کردیم که در واقع بچه ها بیایند در این رویدادها تولیدات و محتواهایی را داشته باشند مثلاً هر کس بر اساس هنر خودش و بر اساس توانمندی خودش یک صوتی را ارسال بکند یک داستانی را ارسال بکند یک تصویری را ارسال بکند یعنی حضور فعال در رسانه داشته باشد .
مجری : یک نکته دیگر هم هست آقای دکتر این دیوار کشیدن دور مدرسه جواب نمیده من خیلی دیدم که این اتفاق افتاده یعنی یک آدم فرهنگی و هنری یک هنرمندی حالا در انواع و اقسام هنرمندان دوست دارد برود با دانش آموزان تعامل داشته باشد و این هنر را بهشون آموزش بده خیلی جاها این اتفاق افتاده مدرسه اصلاً اجازه ورود نمی دهد صد تامجوز باید آموزش و پرورش صادر کند تا این آدم بیاد ، حالا درست است که صلاحیت و شان آن آدمها باید اثبات بشود برای آموزش و پرورش ولی یک خورده درهای مدارس را باز کنید که مردم مردم عادی و پدر و مادری که عضو انجمن اولیاء و مربیان است می خواهد برود به دانش آموزان مثلاً فلان مبحث را درس بدهد در قالب همان ساعتها ولی متاسفانه دیوار کشیدیم دور مدرسمون و دانش آموزان را فاصله دادیم با جامعه این مسئله مشکل به وجود میاورد
مهاجر مدیر کل محترم فرهنگی و هنری و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش : الان جدیداً ما یک بحثی را تحت عنوان پنجره باز در مدارس داریم ایجاد می کنیم یک ساعتی که آزاد باشد خیلی خوب اشاره کردید شما این ساعتها را می توانیم از اولیایی از افراد فرهیخته ای که در حوزه های مختلف کمکی می توانند به حوزه اعتقادی و اجتماعی بچه ها بکنند در مدرسه در واقع حضور پیدا بکنند وبا بچه ها گفتگو داشته باشند و با بچه ها در واقع بحثهای مهارتی داشته باشند بحث های اجتماعی داشته باشند در کنار آن ما از فضاهای پرورشی هم یک مقدار غفلت کردیم باید زیرساخت هامون را در این حوزه توسعه بدهیم ما الان در سراسر کشور هزار و صد و هشتاد تا کانون فرهنگی و تربیتی داریم این کانون فرهنگی و تربیتی سالن های مختلف دارند کارگاههای مختلف دارند محل برگزاری رویدادها دارند هم باید ساعت بچه ها را آزاد تر کنیم که امکان حضورشون در این کانون ها بیشتر باشد و فعالیت داشته باشند که بتوانند آنجا در فضای آزادتری این مواردی که اشاره کردید را ایشالا بهش بپردازند .
مجری : آقای دکتر مهاجر به هر حال در آستانه 13 آبان هستیم می دونم که مجموعه آموزش و پرورش برنامه های ویژه ای را در سراسر کشور دارد خیلی کوتاه درباره این برنامه ها بفرمائید قطعاً دانش آموزان خواهند شنید والدین در کنار دانش آموزان همانطور که شرکت خواهند کرد در راهپیمایی گسترده 13 آبان مشارکت بچه ها می توان آگاهی شون را نسبت به واقعیتی که در 13 آبان اتفاق افتاد هر سه رویداد بزرگی که در 13 آبان رخ داد را بیشتر بکند بفرمائید که چه برنامه هایی قرار است انجام بشود ؟
مهاجر مدیر کل محترم فرهنگی و هنری و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش : ما امسال بنا داریم که رویکردمون در برنامه امسال بیشتر دانش آموز محور باشد این یک مطلب یعنی دانش آموزان خودشون برگزار کننده مراسم ها در برنامه های مختلف باشند
مجری : همیشه همین طور بوده
مهاجر مدیر کل محترم فرهنگی و هنری و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش : بله امسال بنا داریم که پررنگ تر باشد مسئله دیگر شعار محوری امسالمون ایران قوی است ایران عزیزمون ، پرچم جمهوری اسلامی و مباحث مثل این را ایشالا امسال ما پررنگ تر از سالهای قبل می بینیم حالا اینها در تبلورش در کارهای مختلف است دیگر مثل سرودهای همگانی ، مثل نقاشی های همگانی ، مثل کارهای هنری ، کارهای گروهی ، تئاتر و سرود و همه اینها که انجام می دهند تبلورش در این برنامه هاست که ما برنامه ریزی کردیم در سراسر کشور در واقع بچه ها بپردازند به آنها
مجری : خیلی متشکرم از شما آقای مهاجر براتون آرزوی موفقیت می کنم .