پخش زنده
امروز: -
دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش: زمان درس تربیت بدنی در تمامی پایههای تحصیلی اول تا دوازدهم ؛ ۲ ساعت در هفته است که این زمان باید در برنامه هفتگی دوره ابتدایی در دو روز متفاوت یعنی دو زنگ اجرا شود .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در برنامه برنامه افق روشن، رادیو سلامت درباره زنگ ورزش دبستانی ها گفتگو کردند که به طور کل به آن می پردازیم.
مجری: قرار است راجع به زنگ ورزش دبستانی ها صحبت کنیم. امسال طبق صحبت های معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش قرار است دو زنگ ورزش برای دبستانی ها در هر هفته تعریف شود. ما خبری هم اخیرا شنیدیم که باز به نقل از وزارت آموزش و پرورش بود که تقریبا برای 7 میلیون دانش آموز معلم ورزش نداریم . یعنی کمبود معلم تربیت بدنی داریم با توجه به برنامه جدیدتان و کمبود مربی و معلم تربیت بدنی قرار است این دو زنگ ورزش برای دبستانی ها در هر هفته به چه نحوی اجرا شود؟
آقای دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش: آن دو زنگ که فرمودید ما از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم آن دو ساعت را داریم که در دوره ابتدایی دو زنگ است، یعنی دو تا 50 یا 45 دقیقه این از اول بوده. نکته ای که معاون محترم تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره کردند، بحث این بوده که ما به استناد دستورالعمل اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی که ابلاغ کردیم به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و به استناد مصوبات مختلفی که در شورای عالی آموزش و پرورش بوده زمان درس تربیت بدنی در تمامی پایه های تحصیلی اول تا دوازدهم و تمام رشته ها و شاخه ها چه نظری، فنی حرفه ای و کار دانش دو ساعت در هفته است که این زمان باید در برنامه هفتگی دوره ابتدایی در دو روز متفاوت یعنی دو زنگ اجرا شود که این دو زنگ بوده، ولی نکته ای که به آن اشاره شده این است که بحث سلامت و شادابی دانش آموزان به ویژه دوران ابتدایی بعد از دوران پسا کرونا بسیار مهم است. بخشنامه ای مجددا هم از حوزه تربیت بدنی و هم حوزه معاونت آموزش ابتدایی ابلاغ شد که برنامه ریزی کنند برای اجرای دقیق ساعت درس تربیت بدنی در هر کلاس و هر پایه به میزان دو ساعت مصوب برنامه هفتگی در دو روز غیرمتوالی یعنی بچه ها دو ساعتی که دارند در یک روز ورزش نکنند، یک ساعت را یک روز و یک ساعت را یک روز دیگر در دوره ابتدایی ورزش کنند.آن نکته دوم که شما فرمودید کمبود معلم متخصص تربیت بدنی که داریم. بله این واقعیت وجود دارد و علیرغم اینکه ما 33 هزار معلم متخصص تربیت بدنی با مدارج و مدارک حوزه تخصصی داریم جوابگوی نیازهای ما نبوده و به همین دلیل ما در سه سال گذشته نزدیک به 140 آموزگار پایه را در دوره ابتدایی با سرفصل های مختلف تربیت بدنی آموزش دادیم در راستای کیفیت بخشی به درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی که مدارسی که معلم متخصص تربیت بدنی در دوره ابتدایی ندارند همان آموزگار پایه کار درس تربیت بدنی را انجام دهد که به این شکل بتوانیم به آن ساعت درس تربیت بدنی را در مدارس ابتدایی اجرا کنیم .
مجری: فرمودید از همان معلم پایه می خواهید استفاده کنید . زنگ ورزش شما عملی تعریف شده و باید یک سری ورزش هایی انجام شود، معلم بچه ها واقعا مسلط است به آموزش این ورزشهایی که قرار است در مقطع ابتدایی ارائه شود؟
آقای دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش: به همین خاطر دوره آموزشی گذاشتیم هم تئوری و هم عملی. بعضیها شاید از ابتدا استعداد این قضیه را داشتند ولی دوره ای هم ندیدند، آموزگار پایه چند کار انجام شده و در حال انجام است، یکی اش این است، آموزگار پایه همانطور که علوم، هدیه های آسمانی، فارسی و ریاضی تدریس می کند چون این دوره ها را دیده در دوره ای که کارشناسی بوده و استخدام آموزش و پرورش شده این استمرار پیدا می کرده ، ما این کار را استارت زدیم چون مثلا ما امسال 2 هزار نیرو توانستیم به جمع نیروهای تربیت بدنی مان از طریق ماده 28 و دانشگاه فرهنگیان اضافه کنیم ، از یک طرف هم مراحلی و گام هایی است که تعریف شده ما بتوانیم کمبود معلم متخصص تربیت بدنی را به روش های مختلف جبران کنیم.
مجری : برای مقطع ابتدایی با توجه به اینکه دو زنگ ورزش در طول هفته برایشان در نظر گرفتید چه ورزش هایی پیش بینی شده ؟
آقای دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش: از پایه اول تا دوازدهم که دو ساعت داریم ، از همان پایه اول ابتدایی تا دوازدهم هم یک کتاب داریم، تحت عنوان کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی به ویژه اینکه برای پایه اول، دوم و سوم بیشتر بحث مهارت های بنیادین براساس کتابشان، در پایه سوم اگر حضور ذهن داشته باشید قبلا طرحی را تحت عنوان شنا بود که جزو آموزش ها در نظر گرفته شده بود که به دلیل کمبود امکانات و استخر و منابع مالی حذف شد ولی این طرح رفت جزو برنامه و داخل کتاب راهنمای درسی، پایه چهارم طناب زنی، پایه پنجم تنیس روی میز، پایه ششم دو و میدانی جزو سرفصل ها قرارگرفتند.
پایه اول و دوم مهارت های بنیادین است که در پایه دوم حرکات بنیادین ارتباط دارد با رشته ژیمناستیک، طناب زنی هزینه هایش بسیار کم است. الان اعتبار خوبی را به استان ها ابلاغ کردیم نزدیک به 90 میلیارد و از استان ها خواستیم برای بسته هایی که برای مدارس تعریف می کنند حتما برای دوره ابتدایی پایه چهارم طناب را پیش بینی کنند طرح شنا که الان دیگر تبدیل به برنامه شده داریم رایزنی هایمان را با استان ها انجام می دهیم که بتوانیم حداقل 8 جلسه آموزش شنا را برای پایه سوم برای تعدادی از دانش آموزان امسال شروع کنیم و جلو برویم.
مجری: مواردی که اشاره کردید نیاز به تجهیزات دارد ظاهرا بعد از سه سال با حمایت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه 100 میلیارد تومان برای تجهیزات ورزشی مدارس در نظر گرفته شده است . این 100 میلیارد تومان می تواند واقعا کافی باشد؟
آقای دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش: بله کافی نیست. خیلی از مدارس ما هستند که شرایط خاص دارند مشارکت های مردمی و اعتباراتی که خودشان دارند کمک کردند یک تجهیزات هم به این شکل ورودپیدا می کند.
مجری: جالب است امسال قرار است ورزش باستانی و زورخانه ای در صبحگاه مدارس اجرا شود.
کارشناس برنامه: سلام آقای دکتر توضیحی می فرمائید اینکه ما چرا در زمینه ورزش که در دبستان شکل گیری ورزش بچه ها را قرار است انجام دهد چرا باید همه موارد را به آنها بگنجانیم؟ شما نمی خواهید یک کمیته استعداد یابی انجام دهید در مورد این موضوع با وزارت ورزش و جوانان اصلا تعاملی انجام دادید؟
آقای دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش: برای اینکه دانش آموز شناسایی شود. در رشته های مختلف یک ظرفیت ، ظرفیت معلم تربیت بدنی داریم در کلاس تربیت بدنی با توجه به رشته هایی که فعالیت می کنند معلمان می توانند شناسایی کنند.نکته دوم برگزاری مسابقات ورزشی درون مدرسه ای است رشته های مختلف در هفته تربیت بدنی که شروع می شود بچه ها فعالیت می کنند بعد از اینکه شناسایی شدند ما هم کانون هایی را داریم در کل کشور و هدایت می شوند به سمت کانون ها و بعد که از طرف فدراسیون ورزش دانش آموزی مسابقات در سطح منطقه ، استان ، ناحیه و شهرستان برگزار می شود آنجا شناسایی می شوند به مسابقات استانی و بعد هم مسابقات کشوری، در مسابقات کشوری استعدادیاب هایی که مربوط به فدراسیون ها و وزارت ورزش و جوانان هستند طبق آن تفاهم نامه حضور پیدا می کنند و خود فدراسیون ورزش مدارس کشور ما هم آن تیمی که یا کمیته فنی که دارند شناسایی می کنند و مستنداتش را رئیس فدراسیون دانش آموزی کشور به فدراسیون های مختلف معرفی می کند که با توجه به رشته هایی که برگزار کردیم این دانش آموزان دانش آموزان مستعد شناسایی شدند.
کارشناس برنامه: توانایی با استعداد فرق دارد. اینهایی که اشاره کردید همه در مورد توانایی افراد بود در مورد استعداد افراد نبود. مثلا شما می گویید ما می خواهیم مسابقه ای برگزار کنیم هرکسی که اول شد می رود مسابقات منطقه ای و استانی و کشوری ، استعدادیابی مقوله ای جداگانه است.
آقای دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش: من عرض کردم شناسایی اش توسط معلم و متخصص تربیت بدنی است. من معلم در کلاس درس ، من سالها معلمی کردم .
مجری: معلم پایه است و تخصص ندارد که بتواند استعداد یابی کند.
آقای دکتر محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش: من کلی عرض می کنم ما 33 هزار معلم متخصص تربیت بدنی داریم یا در دوره متوسطه ساماندهی شده یا بعضا بعضی هایشان در دوره ابتدایی ساماندهی شده ، در کلاس تربیت بدنی شان وقتی متوجه شوی که این دانش آموز در چه رشته ای می تواند استعداد داشته باشد به کانون های ورزشی درون مدرسه ای یا برون مدرسه ای در آن رشته معرفی می کند. بحث دوم عرض کردم مسابقات است ، ممکن است یک دانش آموز در یک تیم ضعیفی افتاده باشد ولی استعداد والیبالش خوب باشد ، تنیس روی میزش خوب باشد آن را می فرستد می رود آنجا این که من عرض می کنم استارت خورده بصورت پایلوت است. در استان اصفهان این مدل برای دوره ابتدایی شروع شده اگر انشاالله بررسی هایش انجام شود و بشود این را فراگیر کرد حتما به کل کشور این را ما فراگیر می کنیم.
مجری: ممنون از شما آقای دکتر جعفری