برنامههای منطقه آزاد چابهار برای رشد ترانزیت کالا در کریدور شرق به غرب
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت ترانزیت کالا و استفاده از ظرفیت تاریخی جاده ابریشم از برنامههای این منطقه آزاد برای افزایش ترانزیت کالا در حوزه حمل و نقل به عنوان کریدور شرق به غرب خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از فرینا، محمد هدایی با تاکید بر اینکه توسعه علم و فن آوری و دسترسی آسان به مبانی دانش به واسطه توسعه علوم دیجیتال سبب شده تا هرروز شاهد بهبود کیفیت کالاها و خدمات و کاهش هزینههای تولید و افزایش بهره وری باشیم، گفت: با توجه به فزونی و رقابت اصلی در عرصه اقتصاد که تاثیر کمتری از توسعه و پیشرفت دانش میگیرد، حوزه حمل ونقل و ترانزیت دارای اهمیت ویژهای است.
هدایی با بیان اینکه در قرون گذشته و پیش از کشف نفت اقتصاد ایران زمین برمبنای ترانزیت کالا و حمل ونقل بین شرق و غرب استوار بوده و گواه آن نیز جاده ابریشم است، اظهار داشت: در حال حاضر با توسعه بنادر شهید بهشتی و کلانتری در محدوده منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور اولین حلقه ترانزیت کالا از مسیر کریدور شرق به غرب آماده خدمت رسانی است.
وی افزود: اتصال راه آهن سراسری به چابهار نیز به جدیت در حال پیگیری است و امیدوارم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ امکان بهره برداری از راه آهن فراهم گردد. بهبود کیفیت راههای زمینی منتهی به منطقه آزاد چابهار نیز بعنوان یکی دیگر از زیرساختهای مورد نیاز جهت توسعه ترانزیت مورد پیگیری است و برنامههایی در این خصوص تدوین و بخش اول آن در حال اجرا است.
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به سهم اشتغال و درآمد بومیان مناطق مسیر ترانزیت، تصریح کرد: بر اساس آمارهای معتبر به ازای هر میلیون تن ترانزیت کالا بین ۱۰ تا ۱۵ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد میگردد. منطقه آزاد چابهار به عنوان درگاه ورودی ترانزیت کالا تاثیر شایستهای در معیشت و توسعه اقتصادی مردم منطقه خواهد داشت که با مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فرآیند ترانزیت کالا سهم در آمدی آنان نیز افزایش خواهد یافت.
هدایی، شرایط واردات کالا به منطقه آزاد چابهار تابع قوانین و مقررات مناطق آزاد عنوان کرد و با توجه به این موضوع ورود کلیه کالاهای مجاز از طریق این منطقه امکانپذیر است.
وی، تصریح کرد: در حال حاضر میزان ترانزیت کالا از چابهار به مقصد سرزمین اصلی حدود سه و نیم میلیون تن در سال و به خارج از کشور نیز حدود ۲۰۰ هزار تن میباشد که با تکمیل زیرساختها امکان افزایش این میزان به ۸/۵ میلیون تن ظرف دو سال و افزایش آن تا بیست میلیون تن نیز قابل پیش بینی است.
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه متاسفانه فاصله شاخصها و زیر ساختهای ترانزیتی در استان سیستان و بلوچستان با میانگین کشوری نیز بسیار معنادار است، گفت: کاهش این فاصله نیازمند سرمایهگذاری بالایی است که از طریق سازمان منطقه آزاد چابهار و استاندار محترم استان برای تخصیص بودجه مناسب از محل بودجه عمومی کشور در حال پیگیری هستند.
گفتنی است؛ شهرستان چابهار با ۱۱۵ کیلومتر مرز دریایی (۱۴۵ کیلومتر نوار ساحلی) در مجاورت دریای عمان در نزدیکترین فاصله با آبهای آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب میشود. موقعیت این بندر، همچنین وجود آبهای عمیق و بریدگیهای طبیعی، فضای مناسبی را برای اسکلههای با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتیهای عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته بهطوری که این بندر قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد.