پخش زنده
امروز: -
معاون بیمه و خدمات بیمه سلامت گفت: اختلال اینترنتی در یک ماه گذشته موجب کاهش ۲۰ درصدی صدور نسخه الکترونیک شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مهدی رضایی با اشاره به کندی و اختلال اینترنت افزود: قطعی اینترنت و محدودیتهای آن در این مدت تنها گریبانگیر کسبوکارهای برخط نبوده بلکه خدماتدهی بسیاری از حوزهها را با چالش رو به رو کرده است.
به گفته وی، وزارت بهداشت براساس پیشبینیها دستورالعملی نوشته است که هرگاه زیرساختها یا شبکههای ارتباطی مختل شود، میتوان با راه جایگزین، نسخهنویسی را دنبال کرد:
«در شرایط اخیر هم اعلام کردیم هر جایی که با قطعی شبکه یا اینترنت مواجه باشیم پذیرش نسخ کاغذی هم در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به مشکلات اینترنتی اخیر سقف میزان نسخه نویسی کاغذی برداشته شده است و با دستورالعمل ارائه شده، در مدتی که شبکه ارتباطی قطع باشد به شکل کامل نسخهنویسی کاغذی برقرار خواهد بود، زیرا خدمت به مردم نباید مختل شود.»
در زمینه اهداف برنامه ششم توسعه، اجرای برنامه نسخهنویسی الکترونیک پزشکان و حذف دفترچههای کاغذی به صورت تدریجی از تیرماه سال ۱۴۰۰ آغاز و سرانجام با الزام حذف نسخ کاغذی از ابتدای دی ماه لازمالاجرا شد.
شاهین طبری مدیرعامل پلتفرم پدیدار نیز به کاهش صدور نسخه الکترونیک اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر دو قطب برای صدور نسخه الکترونیک وجود دارد، یک قطب شامل چند شرکت بخش خصوصی است که البته دو شرکت بیشترین سهم را دارند و قطب دیگر نیز خود شرکتهای بیمه هستند. آمارها از سوی بیمه بیانگر افت تعداد کل نسخه است، اما بدین معنا نیست که نسخههای کاغذی جایگزین شدند، بلکه مراجعه سرپایی مردم برای درمان کاهش یافته است. اما صدور نسخه در بسترهای خصوصی همچنان با رشد همراه بوده است.»
وی اضافه کرد: در بحث ارائه محصول به مشتریان با توجه به اینکه پلتفرمی داخلی هستیم از نظر ارائه خدمت به کاربر با مشکل مواجه نشدیم و آمارهایمان رو به ازدیاد است.» اما به گفته آقای طبری، شرایط اخیر تاثیرات منفی بسیاری روی ارتباطات داخلی این مجموعه گذاشته و دلسردی به دنبال داشته است:
پیش از این بستر سلامت برخط بقراط نیز با ارائه گزارشی آماری از بحران ثبت نسخه الکترونیک براثر اختلال اینترنت طی مهر ماه امسال خبر داده بود. آمارهای بقراط نشان میدهد بحث نسخه تامین اجتماعی روند کاهشی ۵.۹۲ درصدی و بخش نسخه بیمه سلامت نیز کاهش ۱۵.۵۳ درصدی داشته است. علاوه بر این نیز مشاوره برخط، ثبت پرونده الکترونیک بیماران و دریافت نوبت مطب نیز تحت تاثیر اختلال اینترنت، روندی نزولی به خود گرفته است.