به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، آقای عبدالله توکلی لاهیجانی در نشست خبری «اما و اگرهای بازار خودرو و واردات آن» با بیان اینکه سه چالش اصلی صنعت خودرو «قیمت، تولید و عرضه» است افزود: با توجه به اینکه از سال ۹۷ با شدت گرفتن تحریمها با افت تولید در صنعت خودرو مواجه بودیم، در ۷ ماه امسال شاهد افزایش ۱۲ درصدی تولید هستیم.
وی اضافه کرد: با برنامه ریزی شاهد تثبیت جریان تولید و کاهش روند تولید خودروهای ناقص در ۷ ماه امسال بودیم. بر اساس این، جمع تولید خودروی کامل در مقایسه با پارسال ۳۱۹ درصد افزایش داشته است، ضمن اینکه اکنون همه خودروهایی که تولید میشود عبور مستقیم است.
توکلی با اشاره به اینکه پارسال ۹۱ هزار خودرو در سایپا تولید شده است، ادامه داد: در ۷ ماه امسال تعداد فاکتورهای صادر شده ۳۰ درصد افزایش داشته و تعهدات خودروسازان کمتر شده، همچنین ۲۱ هزار خودروی کامل در ایران خودرو تولید شده است.
توکلی لاهیجانی گفت: در بخش خصوصی نیز شاهد افزایش تولید بودیم به طوری که امسال ۱۵ درصد افزایش تولید داشته ایم.
به گفته مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در تولید اتوبوس و مینی بوس ۳۷ درصد افزایش تولید داشته ایم؛ در تولید موتور سیکلت هم با برنامه ریزی رشد قابل قبولی را شاهد بودیم، به طوری که در ۷ ماه امسال ۲۳۹ هزار موتور سیکلت تولید شد و تا پایان سال حدود ۱۵ هزار موتورسیکلت نیز تولید خواهد شد.
وی همچنین افزود: در تولید خودروی اقتصادی تعرفه به کمترین حد ممکن است؛ بورس در مورد خودروی وارداتی میتواند تعیین کننده قیمت باشد.
توکلی با بیان اینکه ایران خودرو متناسب با افزایش تولید در عرضه نیز با سیاستهایی که اعمال کرده رشد ۷۶ درصدی را در هفت ماه امسال به ثبت رسانده است، افزود: راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه خودرو در بورس کالا و برگزاری انواع نمایشگاههای خودرویی از دیگر برنامههای ما بود.
توکلی لاهیجانی افزود: برنامه توسعه محصول، هم افزایی و تغییر قواعد صنعت خودرو را در دستور کار داریم تا همه کارها پایدار انجام شود. بحث واردات نیز مطرح است و چند سیاست اصلی در واردات در نظر گرفته شده است.
مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همگام با مسیر ساخت داخل و توسعه پلتفرمهای اقتصادی واردات انجام خواهد شد.
طراحی اصلاح صنعت خودرو در سه بخش
مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در بخش دیگری گفت: اصلاح صنعت خودرو در سه بخش طراحی شده که گام نخست احیای ظرفیت موجود، گام دوم به روزرسانی پلتفرم و گام سوم هم تقویت ارتباطات جهانی است.
وی با اشاره به اینکه تعرفهها همچنان مطابق دفترچه گمرک اعمال خواهد شد افزود: تعرفه خودروهای اقتصادی در کمترین حالت ممکن خواهد بود ضمن اینکه عرضه در بورس میتواند تنظیم گر بازار و تعرفهها باشد.
به گفته توکلی لاهیجانی، واردات خودرو محدود به شرکتهای اعلام شده نخواهد بود و شرکتهای دیگری نیز به این فرآیند اضافه خواهند شد.
ببندید در اون کارخونه آشغاسازی تونو
یعنی چه ؟؟ بعد از این همه سال و این همه پیشرفتهای تکنولوژی ما هنوز نمی توانیم خودرو خوب تولید کنیم و از اینکه خودرو ما کامل باشد خوشحالیم