در پیگیری شبکه خبر عنوان شد؛
اتصال زیرمجموعههای وزارت صمت به پنجره واحد؛ تا پایان آبان
مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت از اتصال زیرمجموعههای باقی مانده وزارت صمت به پنجره واحد تا پایان آبان ماه خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت و معدن
خبرگزاری صداوسیما؛ آقای محمد شیرازیان در ارتباط زنده تلفنی برنامه پیگیری شبکه خبر وضعیت اتصال زیرمجموعههای وزارت صمت به پنجره خدمات هوشمند را تشریح کرد:
متن این گفتگو را در ادامه بخوانید
مجری (سید حامد حسینی): براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاههای اجرایی مکلف شدند تا پایان شهریور به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شوند، بعداز این مهلت تعیین شده رئیس جمهور مدت یک ماههای داد تا ۳۸ دستگاهی که در این زمینه کوتاهی داشتند به وظیفه قانونی خودشان عمل کنند، اما چند دستگاه از مجموعههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص به تکلیف قانونی خودشان عمل نکردند با مدیرکل فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت گفتگو میکنم.
سوال: آقای شیرازیان از زیرمجموعهها وزارت صمت تاکنون سازمان حمایت، صندوق ضمانت صادرات، شرکت سهامی نمایشگاه ها، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و شرکت شهرکهای صنعتی و همچنین سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به پنجره واحد متصل نشده اند؛ دلیل اجرا نشدن قانون در زیرمجموعههای وزارت صمت چیست؟
جواب: آقای محمد شیرازیان (مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت) گفت: تکلیف قانونی که برای دستگاههای اجرایی در قانون بودجه تعیین شده است مشخص کرده که دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خودشان را به صورت الکترونیکی در قالب پنجره واحد ارائه دهند و حداقل یک سوم خدمات پرکاربرد را به پنجره واحد دولت متصل کنند. در همین راستا حتی قبل از تصویب قانون مجموعههای وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد پنجره واحد خدمات بخش زیادی از تکلیف خودش را محقق کرده است.
شیرازیان ادامه داد: سامانه خدمت به آدرس khedmat.mimt.gov.ir از سال گذشته شروع به کار کرد و تمام خدمات ستاد وزارت صمت را به صورت الکترونیکی به مشتریان خود ارائه کرد.
وی با بیان اینکه خدمات پرکاربرد وزارت صمت عمدتا از جنس مجوزها یا خدماتی حوزه تجارت خارجی و داخلی به مشتریان و کسب و کارها ارائه میشود گفت: حوزه مجوزها از طریق اتصال به درگاه ملی مجوزها و هیئت مقررات زدایی به پنجره واحد خدمات متصل هستند.
مجری: درباره دستگاههایی که متصل شدند بحثی نیست سوال این است که چرا در مهلت قانونی دستگاههای دیگر هنوز به پنجره واحد متصل نشدند؟
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): یک اختلاف برداشتی بود بین سازمان فناوری اطلاعات و مجموعه وزارت صمت از این جهت که دستگاه اجرایی و خدمات ارائه دهنده دستگاههای اجرایی را ما در مجموعه وزارت صمت و ستاد وزارتخانه و دستگاههای تابعه را یکپارچه در نظر میگرفتیم و از مجموعه تمام آن خدمات بیش از ۵۰ درصد خدمات خودمان را از طریق اتصال درگاه ملی مجوزها و اتصال سامانه جامع تجارت، به پنجره واحد خدمت متصل کردیم. سامانه جامع تجارت بخشی از خدمات بانک مرکزی، سازمان حمایت و دستگاههای دیگر را یکپارچه کرده و هم اکنون به پنجره واحد خدمات متصل است، اما دوستان اصرار داشتند که باید دستگاههای تابعه مستقلا پنجره واحد ایجاد کنند.
مجری: البته اصرار قانون است نه دوستان و این موضوع تکلیف قانونی است
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): تکلیف قانونی که دستگاههای اجرایی را مکلف کرده است، نامی هم نیاورده.
مجری: وقتی دستگاهی را جدا نکرده یعنی همه باید متصل شوند؟
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): مجموعه وزارت صمت و سازمانهای تابعه خدماتی را به مردم، کسب وکارها و سایر دستگاههای اجرایی ارائه میدهند و که حداقل یک سوم مجموعه این خدمات پرکاربرد باید به پنجره واحد خدمات هوشمند متصل شوند؛ که ما بیش از ۵۰ درصد از این مجموعه را متصل کردیم، اما دوستان میفرمایند سازمان ایدرو باید جداگانه پنجره واحد ایجاد کند و خدمات پرکاربرد خودش را ارائه دهد، اما سازمان ایدرو خدمات الکترونیک ندارد. با این حال جلسهای در مهرماه برگزار شد و ما طبق نظر سازمان فناوری اطلاعات دستگاههای تابعه را مکلف کردیم پنجره واحد خودشان را ایجاد کنند.
وی افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی پنجره واحد را ایجاد کرده است و در شرف اتصال است.
مجری: هنوز متصل نشده است؟
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): سرویسهای لازم ایجاد شده، ولی هنوز متصل نشده است.
مجری: قاعدتا اگر ایجاد شده باشند و موردی نباشد میتواند متصل شود؟
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): در نظر داشته باشید هدف اصلی قانون ایجاد پنجره واحد خدمات دولت و ارائه خدمت به کسب و کارها و مردم بوده است
مجری: این دستگاهها چه وقت متصل میشوند؟
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): تا پایان آبان اکثر این دستگاهها متصل خواهند شد.
مجری: شرکت سهامی نمایشگاهها که زیرمجموعه وزارت صمت است اعلام کرده تا پایان سال متصل میشود؟
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): از خودشان باید بپرسید من از نمایشگاهها اطلاعی ندارم.
مجری: زیرمجموعه شما نیستند؟
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): سازمان نمایشگاه یکی از سازمانهای تابعه هستند، ولی سازمان فناوری مستقلا با دستگاههای اجرایی جلساتی برگزار و زمانبندی آنها را ارائه دادند.
مجری: و شما از این موضوع اطلاعی ندارید؟
محمد شیرازیان(مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت): هدف قانون یک پارچه کردن خدمات کسب و کارها و مردم بوده برخی از این دستگاههای و سازمانهای تابعه از جمله ایمیدرو خدمتی که برای آن متصور است و پرکاربرد است خدمتی نیست که به مردم ارائه دهد بلکه خدمتی است که در قالب گزارشهای تفصیلی به دستگاههای اجرایی دیگر ارائه میشود.