پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای احداث خطوط جدید مترو گفت: توسعه خطوط مترو در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و قرار است تعدادی خطوط در تهران ساخته شود.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مسعود درستی افزود: طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت که آخرین نسخه آن بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، مطالعات و مقدمات احداث ۴ خط جدید در تهران در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.
وی گفت: پس از گذشت حدود ۱۸ ماه از تصویب طرح مذکور، مطالعات مربوط به خطوط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به مراحل انتهایی خود رسید و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط بر اساس مقایسه میزان کارایی و همچنین زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینههای لازم برای احداث آن مشخص شد.
درستی توضیح داد: نکته مهم در مورد روند ساخت قطعات جدید، نحوه جذب منابع مالی است به شکلی که برخلاف روش مرسوم در مورد ۷ خط موجود، خطوط جدید از محل منابع غیر نقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمعهای ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و ... تغذیه مالی شده و به این لحاظ هیچ آسیبی به روند احداث ایستگاههای باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و یا طرحهای توسعهای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد.
هر ۷ سال حدود ۵۰ کیلومتر از بخشهای مختلف خطوط جدید، امکان ساخت و بهرهبرداری دارد
درستی در ادامه تصریح کرد: شهریور ماه سال ۱۴۰۰ مطالعات اولویتبندی اجرای خطوط جدید مترو با معیارهای ترافیکی، بهره برداری، فنی-اجرایی و همچنین نسبت منافع به هزینه، درکمیته راهبری خطوط و ایستگاههای مترو به تصویب رسید. بر پایه این مطالعات هر ۷ سال حدود ۵۰ کیلومتر از بخشهای مختلف خطوط جدید، امکان ساخت و بهرهبرداری دارد.
وی افزود: به این ترتیب میتوان گفت برنامه زمانبندی اجرای خطوط جدید و ایستگاههای خطوط چهارگانه مترو تهران با جزئیات کامل مشتمل بر زمان عبور دستگاه حفار مکانیزه از ایستگاهها، تاریخ دقیق تملک موقت هر ایستگاه، اجرای سازه نگهبان، هسته مرکزی ایستگاه، تجهیزات برقی و مکانیکی ایستگاه، ریلگذاری و همچنین زمان بهرهبرداری از هر ایستگاه مشخص بوده و در صورت تامین به موقع منابع مالی لازم، قابل تحقق است.
ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ باعث ایجاد حلقهای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده است
مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه اظهارداشت: در بیان فواید پرشمار احداث خطوط جدید که در واقع یک الزام برای پایتخت به حساب میآید و نه یک انتخاب، کاهش مصرف سوخت، آلایندههای زیستمحیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و ... توجیهات بدیهی بوده و این امور بر همگان مشخص است، اما نکته مهمتر اینکه ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ باعث ایجاد حلقهای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاهها در مناطق مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در حالی است که وضعیت بهره مندی مناطق ۲۲ گانه از ایستگاههای موجود شبکه مترو، چندان متناسب جمعیت و وسعت هر منطقه نیست.
منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد
درستی خاطرنشان کرد: در شکل کنونی توزیع ایستگاههای خطوط هفتگانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۲۰ از حداکثر یک تا ۳ ایستگاه برخوردار بوده و حتی منطقهای مثل منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد! و اساساً پهنه غربی پایتخت از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد؛ این امر عمدتاً به خاطر آن است که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاههای فعلی، اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه شد و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش و میزان رشد جمعیتش به میزان کنونی پیش بینی میشد.
بااحداث ۴ خط جدید؛ ۱۳۰ ایستگاه به شبکه مترو تهران اضافه میشود.
مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه تاکید کرد: با احداث ۴ خط جدیدکه متعاقب آن حدود ۱۳۰ ایستگاه به شبکه مترو تهران اضافه میشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کافی است تجسم کنید منطقهای مثل منطقه ۲۲ با ساخت و راه اندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ نیز به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از ۵ تا ۹ ایستگاه جدید را پذیرا خواهند بود. به تعبیر دیگر با احداث ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاهها در مناطق مختلف شکل متعادل تری پیدا میکند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد.
وی همچنین بااشاره به مطالعات خطوط جدید مترو تهران و بازنگری مطالعات طرح جامع ریلی توسط مشاوران، گفت: از مهمترین اقدامات انجام شده در این پروژه، بازنگری مطالعات طرح جامع ریلی توسط مشاوران یادشده در ابعاد دقیقتر و گستردهتر بوده و بدین ترتیب مطالعات طرح جامع ریلی توسط مشاوران این پروژه مجدداً بررسی و با اصلاحاتی بر روی آن تدقیق و نهایی شدهاست.
درستی در خصوص جزییات مطالعات خطوط جدید مترو نیز توضیح داد: در فرآیند انجام این پروژه خط ۸ مترو تهران بطول ۳۹ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از مسعودیه تا چهارراه سرسبز، خط ۹ مترو تهران بطول ۴۸ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه از دولت آباد تا چیتگر، خط ۱۰ مترو تهران بطول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس و خط ۱۱ مترو تهران بطول ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه از چیتگر تا سهراه تقی آباد مورد مطالعه قرارگرفتهاند.
خط ۱۰ ایستگاه کوهسار یک ایستگاه تبادلی با خط ۶ مترو دارد
مدیر عامل شرکت مترو تهران همچنین درباره اولویتهای اجرایی خطوط جدید مترو، اعلام کرد: اولویتبندی اجرا و بهرهبرداری از خطوط جدید مترو تهران نه تنها باعث جذب بیشتر سرمایهگذار بخش خصوصی در این پروژه عظیم میشود بلکه کاهش هزینهها و کمک به وضعیت فعلی خطوط هفتگانه موجود را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال در خط ۱۰ ایستگاه کوهسار یک ایستگاه تبادلی با خط ۶ مترو داشته و مسافری که از شهر کرج به سمت تهران میآید، همیشه در ایستگاه صادقیه پیاده شده که همین امر باعث شلوغی ایستگاه مذکور میشود. اما بعد از ساخت خط مترو در بخش حدفاصل وردآورد – کوهسار، قسمت عمدهای از مسافران به جای پیاده شدن در ایستگاه صادقیه و رفتن به ایستگاه امام خمینی (ره) میتوانند در ایستگاه وردآورد از طریق خط ۱۰ وارد خط ۶ و در نهایت کل شبکه خطوط مترو تهران شوند. در چنین حالتی هم خطوط مترو توسعه پیدا میکند و هم ازدحام مسافران در خطوط هفتگانه موجود کاهش مییابد و کیفیت خدماترسانی به مردم ارتقا خواهد یافت.