پخش زنده
امروز: -
پس از گذشت ۲ سال از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، وضعیت سرویس مدارس مطلوب نیست و والدین و رانندگان از این شرایط رضایت ندارند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، رئیس انجمن اولیاء و مربیان و عضو کارگروه سرویس مدارس آموزش و پرورش خوزستان گفت: تقریبا در ۲ سال و نیم اخیر ناوگان حمل و نقل دانش آموزی به دلیل تعطیلی مدارس، غیرفعال شده بود.
کاهیدانی افزود: امسال و بعد از عید نوروز، کار به صورت تفاهمی شروع شد، براساس آئین نامه حمل و نقل وزارت کشور و کارگروه ماده ۱۸ در سراسر استان از اسفندماه پارسال کار خود را آغاز کرد و تقویم زمان بندی را تنظیم و متناسب با آن، جلسههای هماهنگی و بررسی مسئله تا هفته قبل ادامه داشت.
وی میگوید: در این کارگروه برنامه ریزیهایی شده بود که در ابتدای سال تحصیلی جدید ۱۴۰۱-۱۴۰۲ باتوجه به اینکه اطلاع رسانیها برای برگزاری حضوری کلاسها انجام شده بود، تهمیدات مناسبی برای جابجایی دانش آموزان و سرویس حمل و نقل آنها در گرفتیم.
کاهیدانی ادامه داد: در این کارگروه مسائل، برنامه ریزیها و ارزیابیهای متفاوتی از شرکتهای حمل و نقل که در ۲ سال قبل فعالیت داشتند مطرح شد و آموزش و پرورش، تاکسیرانی به نمایندگی از شهرداری، نماینده اولیا، پلیس راهنمایی و رانندگی، نماینده فرمانداری، استانداری و همچنین پیمانکاران در جلسههای این کارگروه حضور یافته و نظرهای خود را اعلام میکردند و در نهایت به یک جمع بندی رسید.
این مقام مسئول اضافه کرد: براساس مصوبههای این کارگروه، از خردادماه امسال شرکتهای مجاز حمل و نقل از سوی شهرداریها شناسایی و معرفی شدند و پس از تعیین نرخنامه کارگروه ماده ۱۸، به تصویب شورای شهر و هیئت تطبیق فرمانداری رسید و در قالب یک پوستر از سوی تاکسیرانی اهواز به مدارس اهواز ارسال شد و در اختیار همه قرار گرفت.
کمبود بیش از یک هزار خودرو برای جابجایی دانش آموزان در اهواز
وی به تشریح آمار ۴ ناحیه آموزش و پرورش اهواز پرداخت و گفت: براساس پایشهایی که انجام میشود و اطلاعاتی که به دست آمده است، ۲ هزار و ۳۱۰ خودرو از سوی پیمانکاران و شرکتهای حمل و نقل جذب شده اند، در صورتیکه برای جابجایی ۱۰۰ درصد دانش آموزان، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ خودرو نیاز است.
رئیس انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به کمبود بیش از یک هزار خودرو در اهواز اشاره کرد و افزود: از خردادماه که ثبت نام شروع شد، شیوه نامهای تنظیم و به همه والدین ابلاغ شد و کسانیکه به خودرو نیاز دارند، باید نسبت به تکمیل فرم مربوط اقدام کنند.
وی میگوید: از مجموع مدارس اهواز، ۲۲۲ مدرسه برای سرویس دانش آموزی اعلام نیاز کردند و تقاضا دادند و تاکنون ۲۲۶ مدرسه و بیش از آمار اعلام شده، زیر پوشش قرار گرفتند و دلیل این افزایش، تقاضای والدین برای سرویس مدارس در اواخر شهریورماه و ابتدای مهرماه است.
کاهیدانی دلیل تقاضای دیرهنگام سرویس مدارس از سوی والدین را انتظار برگزاری کلاسهای درس به صورت مجازی عنوان کرد و ادامه داد: این موضوع موجب شد باتوجه به شرکتهای حمل و نقل شناسایی شده، باوجود کمبود خودرو، بیشتر دانش آموزان زیر پوشش قرار گیرند، این در حالی است که شرکتهای حمل و نقل برای جبران کمبود خودرو، ۲ سرویسی ارائه کردند.
وی اضافه کرد: در ۲ سال کرونایی و تعطیلی مدارس، بیشتر خودروها به ویژه مینی بوسهایی که با مدارس قرارداد داشتند، با سایر شرکتها، موسسهها و نهادها قرارداد منعقد کردند.
کاهش تعداد اتوبوسهای حمل و نقل دانش آموزان در اهواز
کاهیدانی تعداد مینی بوسهایی که با آموزش و پرورش همکاری دارند را ۶۵ دستگاه اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سالهای قبل حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل دانش آموزان فعالیت داشتند و در این مدت با انعقاد قرارداد با سایر، در حال کار هستند و نمیتوانند قرارداد خود را فسخ کنند.
این مقام مسئول کمبود خودرو برای سرویس مدارس را مشکلی اساسی عنوان کرد و افزود: باوجود فراخوان و دعوت به همکاری، اما استقبال کم شده و همین امر سبب بروز مشکلاتی در حوزه حمل و نقل دانش آموزان شده است.
توزیع یکهزار نرخنامه سرویس مدارس
مدیرعامل تاکسیرانی اهواز در این خصوص گفت: همه کارهایی که در حوزه حمل و نقل دانش آموزی انجام میشود، براساس شیوه نامه و آئین نامهای است که از سوی وزیر کشور ابلاغ شده است و براساس آن پیمانکارانی که به آموزش و پرورش معرفی، نرخنامهای تعیین و در کارگروه ماده ۱۸ کشور و شورای اسلامی شهر اهواز در ۱۶ شهریورماه تصویب و در نهایت در ۲۱ شهریورماه نیز از سوی فرماندار این کلانشهر ابلاغ شد و یکهزار عدد از این نرخنامه در ۲ مهرماه با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با هدف شفاف سازی درخصوص نرخنامه ها برای والدین در اختیار مدارس قرار گرفت.
امیر صفی خانی در حوزه سرویس مدارس، نظارت را کاری همه جانبه عنوان کرد و افزود: نظارت بر عملکرد رانندهها و تعداد دانش آموزان هر خودرو از مدیران مدارس به عنوان فردی که قرارداد را با پیمانکاران منعقد میکند، آغاز میشود.
دریافت گواهی صلاحیت از سامانه سپند
وی ادامه داد: رانندهها زیر پوشش بیمه پیمانکار هستند و مکلف است آنها را در سامانه سپند ثبت نام و نسبت به دریافت پروانه فعالیت از تاکسیرانی اقدام و برای آنها گواهی صلاحیت دریافت کند.
صفی خانی داشتن بیمه شخص ثالث برای خودرو را یکی از صلاحیتهای رانندهها عنوان و اضافه کرد: درصورتیکه راننده بیمه شخص ثالث که برای تعداد مجاز افراد در خودرو است را نداشته باشد، سامانه سپند برچسب سرویس مدارس را برای خودرو صادر نمیکند و پیمانکار موظف به پیگیری موضوع است.
نظارت بر صلاحیت رانندههای سرویس مدارس
این مقام مسئول درخصوص چگونگی نظارت بر صلاحیت رانندههای سرویس مدارس میگوید: براساس قانون رسیدگی به تخلفهای راهنمایی و رانندگی و برای برخورد با تخلفهای راننده ها، کدهای تخلف در این زمینه مشخص کرده اند که ۳ کد آن مربوط به سرویس مدارس است.
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز؛ کد ۲۱۶۲ مربوط به اضافه سرنشین و کد ۲۱۴۴ مربوط به نداشتن برچسب سرویس مدارس است.
وی به تعامل سازمان تاکسیرانی با پلیس راهور اشاره کرد و گفت: براساس هماهنگیها و برنامه ریزیهای انجام شده، مقرر است ۸ نفر از نیروهای پلیس راهور در اختیار ما قرار گیرند تا به همراه نیروهای گشت و بازرسی سازمان، به درب مدارس مراجعه کنند و صلاحیت رانندهها از جنبههای مختلف بررسی شود.
پلیس راهور، اهرم نظارتی سازمان تاکسیرانی
صفی خانی اهرم نظارتی سازمان تاکسیرانی را پلیس راهور عنوان کرد و افزود: پلیس باید برای اضافه سرنشین، داشتن بیمه شخص ثالث و برخورد با رانندههای متخلف با سازمان همکاری داشته باشد تا بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.
وی به وجود یک هزار و ۹۴۵ تاکسی پلاک "ت" در اهواز با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد و ادامه داد: از این تعداد، ۷۳ دستگاه ون هستند، این در حالی است که یک هزار و ۸۰۰ خودرو از مجموع تاکسیهای موجود، براساس قانون هوای پاک به دلیل سن بیش از ۸ سال، فرسوده هستند.
وجود ۲۰۰ دستگاه تاکسی با سن کمتر از ۵ سال در اهواز
صفی خانی میگوید: در واقع در اهواز که جزو کلانشهرهای کشور محسوب میشود، فقط ۲۰۰ دستگاه تاکسی با سن کمتر از ۵ سال عمر وجود دارد، این در حالی است که سایر کلانشهرها ۶ هزار دستگاه تاکسی فعال دارند.
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز؛ براساس استاندارد و به ازای هر ۱۰۰ نفر که یک تاکسی در نظر گرفته شود، این کلانشهر به ۱۰ هزار تاکسی نیاز دارد.
وی به برگزاری جلسه شورای عالی ترافیک کشور به ریاست دکتر جمالی نژاد در تهران اشاره و اضافه کرد: مسئولان استان خوزستان از جمله؛ محمد خانچی، معاون عمرانی استاندار، رضا امینی شهردار اهواز و ریاست شورای اسلامی شهر حضور داشتند و تلاش آنها برای استفاده از ظرفیت خودروهای توسعه و نوسازی ناوگان، حداقل ۲ هزار دستگاه سورن و ۵۰۰ دستگاه ون تولید شده در کشور، ۱۰۰ ون به اهواز اختصاص پیدا کند.
امیر صفی خانی میگوید: با همت و تلاش شهردار اهواز امیدواریم در آیندهای نزدیک وضعیت حمل و نقل عمومی در حوزه سرویس مدارس نسبت به شرایط کنونی بهتر شود.
نبود تناسب در سرانه جمعیت و وضعیت حمل و نقل عمومی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اهواز گفت: در رابطه با سرویس مدارس و ناوگان حمل و نقل دانش آموزان، چالشهای جدی وجود دارد که مربوط به ساختار سیستم حمل و نقل عمومی این کلانشهر است و سرانه جمعیت اهواز در حوزه حمل و نقل عمومی تناسب خوبی ندارد.
سرهنگ سعید رحیمی به کمبود جدی تاکسی و غیراستاندارد بودن خودروها در اهواز اشاره کرد و افزود: نیازسنجیهای ما از پایه دچار چالشهای زیادی است.
وی نظارت بر عملکرد رانندهها را آخرین مرحله عنوان کرد و ادامه داد: در صورتیکه رانندهای نسبت به سوار کردن سرنشین که ۳ نفر در صندلی عقب و یک نفر در صندلی جلو است، تخلف کند، نیروهای پلیس راهور اعمال قانون میکنند، ولی به واسطه موضوعهایی که ابتدای مهرماه امسال در حوزه سرویس مدارس شاهد بودیم، پلیس ملاحظه کرده است، زیرا در حوزه مرکزی اهواز با این مسئله مواجه هستیم.
والدین، سرویس شخصی فرزندان برای جابجایی
سرهنگ رحیمی به جابجایی تعداد زیادی از دانش آموزان توسط والدین و با خودروها شخصی اشاره و اضافه کرد: این موضوع نشان دهنده فراهم نشدن بستر مناسب برای والدین است، ضمن اینکه این امر سبب ایجاد گره ترافیکی در اطراف مدارس و نقاط پرتردد شهر شده است.
این مقام انتظامی با بیان اینکه بیشتر خودروهایی که در ترافیک نقاط پرتردد گرفتار میشوند، شخصی هستند و برای جابجایی فرزند خود از منزل به مدرسه در سطح شهر حضور دارند، افزود: بطور مستمر از خانوادهها میخواهیم برای جلوگیری از تراکم خودروها و ایجاد ترافیک، نسبت به سپردن فرزند خود به سرویس مدارس اقدام کنند.
وی از تلاشها و پیگیریهای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز برای رفع مشکل سرویس مدارس و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی تشکر کرد و ادامه داد: باید مسائل و مشکلات را صادقانه برای مردم تشریح کنیم، زیرا وانمود کردن شرایط خوب و نبود مشکل ما را به پویایی نمیرساند.
رئیس پلیس راهور اهواز احصاء واقعیتها، تشریح وضعیت تاکسیها و سرانه موجود را عامل تبیین مشکلات و رفع آنها عنوان و اضافه کرد: امیدواریم با برنامه ریزیهای انجام شده و اجرای آنها، شاهد ساماندهی سرویس مدارس در ماههای آینده باشیم.
به گفته سرهنگ رحیمی؛ تا زمانیکه در حوزه حمل و نقل عمومی به درصد خوبی از سیستم حمل و نقل در همه بخشها اعم از؛ خط بی آر تی، مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی نرسد، نمیتوان حوزه مدارس را به نحوی که مطلوب والدین و خوشایند جامعه است، ساماندهی و مدیریت کرد.
وی در پایان گفت: خواهشمندم نرخنامهای که مصوب شده مورد حمایت قرار گیرد تا فشار از دوش خانوادهها برداشته شود، زیرا خبرهای خوبی در این رابطه به گوش نمیرسد، البته در این حوزه نیز پلیس آمادگی دارد.