پخش زنده
امروز: -
در شهر اوساکا ژاپن اتوبانی وجود دارد که در طی مسیرش از وسط یک برج ۱۶ طبقه میگذرد. توافق ساخت بزرگراه و برج به شکل کنونی بعد از ۵ سال کشمکش بین شرکت سازنده اتوبان و صاحبان زمینهای اطراف آن که حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نبودند شکل گرفت.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در شهر اوساکا ژاپن اتوبانی وجود دارد که در طی مسیرش از وسط یک برج ۱۶ طبقه میگذرد.این اتوبان دقیقا از طبقه ۵ تا ۷ این برج را اشغال کرده است. نام این برج نیز برج دروازه (Gate Tower Building) است.
هنگامی که سوار آسانسور این برج شوید خواهید دید که برای طبقه ۵ تا ۷ هیچ کلیدی وجود ندارد و آسانسور مستقیما از طبقه ۴ به طبقه ۸ میرود.طبقاتی که از میان آنها بزرگراه عبور میکند حاوی آسانسورها، راه پلهها و ماشین آلات میباشند. بزرگراه هیچ تماسی با ساختمان ندارد. این بزرگراه مانند یک پل از میان ساختمان میگذرد و توسط پایههایی در مجاورت ساختمان نگهداشته میشود. بزرگراه توسط سازهای پوشانیده شده تا ساختمان را از معرض صدا و لرزه در امان بدارد. در سقف ساختمان سکوی فرود بالگرد تعبیه شدهاست.
توافق ساخت بزرگراه و برج به شکل کنونی بعد از ۵ سال کشمکش بین شرکت سازنده اتوبان و صاحبان زمین های اطراف آن که حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نبودند شکل گرفت:
یک شرکت تجارت چوب و زغالسنگ حق مالکیت قطعه زمین محل احداث برج را از دوره تاریخی «میجی» (دورهای از بیست وسوم اکتبر ۱۸۶۸ تا سی ام ژوئیه ۱۹۱۲) دراختیار داشت اما با تغییر تدریجی مصرف به سمت سوختهای دیگر ساختمانهای این شرکت رو به زوال نهادند. در سال ۱۹۸۳، توسعه مجدد این منطقه به تصویب رسید اما به سبب اینکه زمین این شرکت در مسیر ایجاد یک شاهراه بود با بازسازی مجدد ساختمان شرکت مخالفت گردید. مالک زمین از تلاش دست نکشید و با سازنده شاهراه (شرکت بزرگراه هانشین) به مدت ۵ سال به مبارزه پرداخت تا اینکه چنین راه حلی حاصل گردید. گرچه به صورت معمول شرکتهای راهسازی زمینی را که قصد احداث بزرگراه دارند را خریداری مینمایند اما تضمینی برای موفقیت در خرید وجود ندارد. به این دلیل، قوانین بزرگراهها، قوانین شهرسازی، قوانین توسعه شهری و ضوابط ساخت و ساز ساختمان (Bulding Codes) در سال ۱۹۸۹ تا حدی تغییر یافتند تا اجازه یکی کردن ایجاد بزرگراه و ساختمانها در یک فضا (یا یک مکان) داده شود. این سیستم در ابتدا جهت تسهیل در ساخت و ساز دومین کمربندی در مجاورت تورانامان میناتوی توکیو طراحی شده بود اما در پایان در آنجا مورد استفاده قرار نگرفت بلکه در احداث ساختمان «برج دروازه» اجرایی شد و آن را تبدیل به اولین ساختمانی در ژاپن کرد که بزرگراهی از میان خود عبور داده است. با این اوصاف در چنین مواقعی بزرگراهها را از زیر ساختمان گذر میکنند و تنها در مواردی استثنایی است که بزرگراه از میان ساختمان عبور داده میشود.